Neuvoja niiltä joilla reuma/nivelsairauksia toivon pikaista apua!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mun oireet alko syksyllä kun oikean käden ranne alko kipuilemaan. Yöllä särky oli ikävää, samoin käden liikuttelu koska ranne ikäänkuin ronksui. Toisen käden ranteeseen on valtimon kohdalle kasvanut myös patti?! Kävin terveyskeskuslääkärillä silloin, sanoi että jäännetupentulehdus ja toisessa kädessä joku harmiton limapussi, antoi särkylääkkeitä. Kivut jatku ja toisen käden etusormen kohdalle kämmenen nivelleen on ja tullu kun joku patti tai piikki. vaunujen työntäminen ja auton ajo on ikävää koska on kipuja, Kävin taas samalla tk-lääkärillä, taas sano että jännetupentulehdus ja laitto kortisonia. Mulla alkaa nopeasti levitä muihinki niveliin kivut.

Miten kaikki nivelet kipeytyy pikkuhiljaa ja kasvaa jotain pahkoja jos on vaan jännetupentulehdus??! Otan kaikki neuvot ja avut vastaan, Kiitos...nim. vauvan hoito on hankalaa. Niin lääkäri ja hoitaja neuvoivat hoitamaan 10kk. vauvaa vain TOISELLA kädellä. Varaan tänään ajan yksityiselle erikoislääkärille, mietin vaan mikä lääkäri näitä asioita hoitaa reumalääkäri varmaan??

Kommentit (3)

Vierailija

Millälailla sulla on oireillu reuma? Mua ihmetyttää kovastikin nämä ikäänkuin nivelen ja luut kasvais, no joo kuulostan ihan hullulta nyt. Mutta ei mulla ikinä ennen mitään pattia ole kasvellu näin ja ollu kipuja. Niin ja tosiaan kylmä on huono asia tällähetkellä.

Varasin ajan kirurgille, täällä reumalääkärin ajat oli niin kivenalla, emkä voi enää odotella. Tammikuussa sain ajan. Kysyivat heti onko reumakokeita otettu, no ei ole...

Vierailija

Kyllä sun pitäis terveyskeskuksenkin kautta päästä kunnon tutkimuksiin (verikokeet ja reumalääkäri), mutta vaikeetahan se joskus on terveyskeskuksessa saada asiaansa eteen päin jos sattuu nuiva yleislääkäri joka ei halua antaa lähetettä erikoislääkärille. Reuma ei välttämättä näy edes verikokeissa, joten diagnoosin saaminen voi olla hankalaa jos et pääse reumalääkärille. Jos olet päättänyt käydä yksityisellä reumalääkärillä ja jos hän toteaa sulla reuman, niin voithan sä heti diagnoosin saatuasi palata terveyskeskuksen puoleen ettet joudu turhaan maksamaan monesta käynnistä yksityislääkärillä.

Reuma saattaa puhjeta muutama kuukausi synnytyksen jälkeen, mutta älä huoli, vaikkei se koskaan paranekaan niin lääkkeillä yleensä pysyy aika hyvin kurissa. Raskauden aikana reuma yleensä on aika oireeton mutta synnytyksen jälkeen taas pahenee, mikä on kyllä kurjaa kun vauvaa on pakko hoitaa vaikka paikat ois tosi kipeet. Mulla on kolme lasta ja nyt olen kyllä kypsynyt siihen että tää sai olla viimenen, mulla on kädet ja jalat niin pirun kipeet ja vauva 5 kk painaa jo n. 10 kg. Tällä kertaa tavalliset reumalääkkeet ei oo auttaneet (7-10 nivelessä on nytkin tulehdus) ja joudun ehkä lopettamaan imetyksen aiemmin kuin oieasti haluaisin, että voisin käyttää muita lääkkeitä. Kipulääkkeeksi voit käyttää Panadolia vaikka imettäisit (mulla on Panadol 1 g). Buranakin tehoaa mutta ei ehkä sovi imettäessä, en muista ihan varmasti.

Vierailija

...monella tavalla. Kun nivelessä on aktiivinen tulehdus, nivel on turvonnut ja arka. Kipu voi olla kuumottavaa, polttelevaa tai viiltävää tai ihan vaan iänikuista jomotusta. Käsien puristusvoima on heikentynyt. Ja tietenkin sattuu kamalasti käsiin kun pitää nostella vauvaa ja myös nepparit ja auton turvavyöt tuottaa vaikeuksia, kun sattuu liikaa eikä nivelissä oo voimaa. Joudun laittaan nepparit kaksin käsin venkslaamalla kiinni ja sekin on välillä varsinainen taistelu että saan turvavyöt auki kun sormet ei kestä painaa, kaksin käsin pitää ne vyötkin jotenkin ähertää. Ranne ei taivu kunnolla ja siksi yksinkertaisetkin jutut voi olla yllättävän vaikeita, niin kuin haarukan vieminen suuhun! Aamujäykkyys on myös yksi oire, ja se tuntuu erityisesti päkiöissä, joten aamulla kävely on aika tönkköä ja voi tuntua ettei jalat kestä astua. Jalat on mulla myös erityisen kylmänarat ja varpaita alkaa heti särkeä jos en käytä tossuja sisällä. Sitten jos tulehdus on jyllännyt jossain nivelessä liian pitkään ja nivel on tuhoutunut, niin se ei enää liiku kunnolla ja rusahtelee/rahisee ja jumittaa. Juu ja jalat on mulla myös "kasvaneet" eli kaikki sukat ja osa kengistä on jääneet pieniksi, tylsä homma. Ikävintä tuossa on nuo käytännön hankaluudet ja kipu, en enää jaksa niin murehtia esteettisiä haittoja vaikka olishan se kiva että jalat olis pari numeroa pienemmät niin kuin ennen ja kädet olis kauniit ja hoikat niin kuin ennen eikä tollaset muhkuraiset... Mutta tosiaan, ei tää mikään maailman pahin sairaus oo ja kyllä sen kans voi elää ;) Välillä se voi melkein muka hävitäkin ja sit tulee taas, mutta koko ajan ei oo yhtä vaikeeta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat