Kyllä Jouluna juhlitaan Jeesuksen syntymää, ja ihan huolimatta siitä, että

Vierailija

jo kivikaudella tai milloin lienee juhlittiin valon voittoa pimeydesta, ja että roomalaiset juhlivat Saturnaliaa jne jne. Nykyisellään kuitenkin, eli jo useita satova vuosia Joulua on juhlittu Suomessa nimenomaan kristillisenä juhlana. Ihan turhaa vedota tässä yhteydessä johonkin muinaisiin juttuihin!! Eikai sitten pitäisi juhlia ollenkaan esim. vappua tai äitienpäivää, kun ei kerran muinaissuomalaiset kaan sellaisia juhlineet :-D.

En itse ole erityisen uskonnollinen ihminen, uskon "johonkin" ylempään jumaluuteen olematta leimallisesti juuri kristitty enkä todellakaan ota raamatun tarinoita kirjaimellisesti. Vastustan uskonnoissa eniten juuri sitä oikeassa olemista, joka kaikkiin suurin yksijumalaisiin uskontoihin ainakin sisältyy, ts. vain uskomalla ja/tai tekemällä juuri näin, pelastut ja pääset taivaaseen/paratiisiin tms.

Silti juhlin joulua Jeesuksen syntymäjuhlana kaupallisen hapatuksen ohella. Ja en niinkään uskonnon vuoksi vaan koska se on osa suomalaista ja eurooppalaista KULTTUURIA ja näin ollen myös olennainen osan omaani ja lasteni kultuuria. Ja juuri sen vuoksi se telkkarissa ollut "käännynnäinen" nosti karvat pystyy: miksi joku haluaa kieltää oman kulttuurinsa ja kulttuuriperintönsä?

Se on tietysti ihan selvää, että joulujuhliin osallistuminen on vapaaehtoista. Ei taatusti ole pakollista missään. (Jo 80-luvulla koulussa luokkamme jehovalainen tyttö jätti joulujuhlat väliin.)

Kommentit (5)

Vierailija

Sen vuoksi koska kristityt aikoinaan varastivat tämän juhlapäivän ja keksivät, että Jeesus syntyi tuolloin, vaikka oikeastihan Jeesus syntyi syksyllä.

Ei kyllä ole ainoa juhlapäivä jonka ovat varastaneet.



Tuo vapun ja äitienpäivän juhliminen on ihan eriasia. Näillä juhlapäivillä ei ole aikaisemmin ollut muuta merkitystä. Tosin vappuhan on työläisten juhla ja myöhemmin korkeasti koulutetutkin ovat keksineet oman syyn juhlia vappua. Eihän akateeminen voi työläisyyden juhlaa juhlia.



Uskon itsekin Jumalaan, mutta en ole kristitty ja uskon Jeesuksen olemassa oloon. Hän vaan syntyi syyskuussa. Ei joulukuussa, eikä Kristityillä ollut oikeutta varastaa juhlapäivää valheen perusteella.

Vierailija

miten kristillisyys "omi" pakanallisten juhlapäivätkin...

Älä paasaa, anna kaikkien juhlia tavallaan, pitääkö siitä mesoa tuolla tavoin?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat