Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veriryhmä A- ja nyt joudun erityisseurantaan veriryhmän takia (olen raskaana). Kokemuksia asiasta?

Vierailija

Mitenkäs te muut miinus veriryhmäläiset, millaisia kokemuksia teillä on ollut tästä "erityisseurannasta"? Oletteko huolehtineet asiasta, vaikka ainakin minulle lääkäri sanoi, ettei mitään syytä huoleen, asiaa kontrolloidaan ja on hyvin hyvin harvinaista, että mitään pääsisi tapahtumaan. Silti huolehdin...

Miinus veriryhmäläisiähän on noin 15 % väestöstä, joten kyllä aika moni odottava äiti on miinuslainen.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Eikä niitä vasta-aineita pitäisi ekassa raskaudessa päästä muodostumaan (eikä miinusveriryhmäläisillä seuraavissakaan, jos on sen piikin saanut). Jos taas vasta-ainetaso nousee, niin lapsi voi sairastua vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin (anemia), joka hoidetaan verensiirroilla. Mun veriryhmä on A+, ja yksi lapsistani sairastui hemolyyttiseen anemiaan. Verensiirrot pelastivat hänen henkensä.

Vierailija

Ehkä sitä ensimmäisessä raskaudessa hermoilee kaikkea, vaikka ei tarvisi. En ollut tiennyt edes veriryhmääni ennen, joten en ole perehtynyt asiaan mitenkään. Mutta rutiineja nämä varmaan neuvolallekin on, itse sitä vaan kuunteli, että häh, mihin erityisseurantaan??? Kuullostaa tietysti kamalalta, kun yhtäkkiä noin sanotaan. :)

Aika jännä, että 9 vastaajan lapselle tuli se juttu, vaikka äiti oli plussalainen. En tiennytkään, että voi tulla.

Tietääkö joku muuten, että jos isäkin on miinuslainen, niin onko vaaraa ollenkaan, koska tuskin lapsikaan voi sitten olla plussa??? Mies ottaa nyt huvikseen veripalvelusta selvää, että mikä hänen veriryhmänsä on ollut verta luovuttaessa, niin nähdään sitten sekin.

Ihanaa viikonloppua!

Vierailija

Tehdäänkö tuo aina rutiinisti? Sain piikin sekä keskenmenon että synnytyksen jälkeen, eli ilmeisesti ei ole mitään haittaa kuitenkaan siitä, jos se annetaan ilman syytä (kun keskenmenon yhteydessä ei voi sikiön veriryhmää tietää). Voiko olla, että jossain sairaalassa annetaan synnytyksenkin yhteydessä piikki joka tapauksessa?

Lainaus:

Kuten moni jo sanoi, niin muutama ylimääräinen verikoe otetaan ja jos vauva on rh+, saat synnytyksen jälkeen vasta-ainetta.

Minulla on veri A rh-, lapset O rh- ja A rh+.

Vierailija

sen lapsen plusmerkkisyyden lisäksi tilainteissa, joissa voidaan ajatella lapsen ja äidin veren vasta-ainetekijöiden sekoittuneen jotenkin. Mulla ekasta raskaudesta yritettiin perätilan käännöstä, jonka jälkeen varmuuden vuoksi sain tuon piikin. Piikin sain sitten myös synnytyksen jälkeen (molempien) kun lapsi ole positiivinen.

Aikaisempi keskenmeno tai synnytys on voinut tuoda niitä vasta-aineita äidin vereen ja siksi niitä seurataan.

VAsta-aineet tarkoittaa sitä, että ne alkaa 'sotia' lapsen luontaisia vastustustekijöitä vastaan - tätä varten ennen 'vaihdettiin' lapsen veri, mutta nyt selvitään pelkällä testillä.

Vierailija

olen AB- veriryhmään kuuluva ja se on kaikista harvinaisin.

Kolme raskautta takana ja ei ongelmia. Kolme kertaa raskauden kestäessä on otettu verinäytteet. Synnytyksen jälkeen tulee yksi piikki ja se on siinä.

En ole ollut huolissani asiasta.

Vierailija

http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=2294&VID=default&SID=57...

Täältä löytyy kaikki olennainen tieto raskauden aikaisista vasta-ainetutkimuksista ja vasta-aineongelmien seurauksista.

Itselläni on nyt kolmas raskaus meneillään, ja jokaisessa on ollut anti-D-vasta-aineita. Olen itse rh-, lapset kaikki rh+. Ilmeisesti veret ovat päässeet sekoittumaan ekassa raskaudessa, eikä synnytyksen jälkeinen piikki enää auta seuraavissa raskauksissa.

Raskauksiani on seurattu kuukausittaisilla verikokeilla sen jälkeen kuin vasta-aineet on todettu, parin viikon välein kun määrät lähtivät nousuun. Toinen synnytys käynnistettiin varmuuden vuoksi laskettuna aikana, ettei anemia pääsisi liian pahaksi. Lapsi sairastui kuitenkin anemiaan, joka hoitui sinivalohoidolla ja punaisilla verisoluilla. Hän on tänä päivänä terve ja vilkas 2-vuotias. Tällä kertaa vasta-aineiden määrä on pysynyt alhaisena.

Vierailija

Tietääkö joku muuten, että jos isäkin on miinuslainen, niin onko vaaraa ollenkaan, koska tuskin lapsikaan voi sitten olla plussa??? Mies ottaa nyt huvikseen veripalvelusta selvää, että mikä hänen veriryhmänsä on ollut verta luovuttaessa, niin nähdään sitten sekin.

Jos isä ja äiti ovat molemmat rh-, niin lapsi ei voi olla rh+. Rh- -verisen perimä on aina -- (rh+ -verisellä se voi olla ++ tai +-), jolloin lapsi saa väistämättä molemmilta vanhemmiltaan sen miinuksen.

Älä suotta murehdi tuosta veriryhmäasiasta raskausaikana, nykyisin immunisaatioden aiheuttamat ongelmat ovat harvinaisia ja hoidettavissa. Iloista odotusta!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat