Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peukalo suussa

Kommentit (2)

Iitu

Mielestäni kannattaa kuitenkin yrittää erottaa lapsi peukun imemisestä viimeistään kolmen- neljän vuoden iässä. Itse olen myös hylännyt tutin, ja imenyt peukaloa, ja julkisesti se loppuikin kouluiässä. Nyt on ikää 32 ja peukku saattaa lupsahtaa huomaamatta suuhun, varsinkin väsyneenä tai nukkuessa. Onneksi hetken kuluttua havahdun ja nykäisen sen pois, eikä ainakaan mieheni ole asiasta mitään huomauttanut, ilmeisesti ei siis ole huomannut...

Meidän perheessä stressattiin asiasta melkein kymmenen vuotta - ja nähtvästi turhaan. Peukun imeminen oli asia, joka neuvolantätejä ja muita kovasti aina huoletti ja meitä kannustettiin lapsi siitä vieroittamaan.
Monenlaista konstia kokeiltiinkin, mutta mikään ei auttanut - ennen kuin tyttö oli sen ikäinen, että halusi itse tavastaam luopua. Tämä tapahtui juuri ennen 10-vuotispäivää. (Viimeisinä vuosina sitä toki esiintyi vain öisin ja muuten vain joskus harvoin hyvin väsyneenä.)

Kymmenen vuoden imeminen ei aiheuttanut pysyvää purentavikaa, vaan itse asiassa tyttö selvisi ilman oikomishoitoja - toisin kuin tuttia imenyt pikkusiskonsa. Tuntuukin, että kaikki työ oli turhaa. Ainoa, mitä yrityksillämme saavutimme, oli korkeintaan kielteinen vaikutus itsetuntoon. Ajattelisin, ettei asia voi siihen kuitenkaan olla vaikuttamatta.

Jospa vaan olisimme jostakin, kuten arvon tri Sinkkosen kaltaiselta auktoriteetilta saaneet aiemmin tällaista tukea! Olisi saanut tyttö ehkä imeä peukkua rauhassa syyllisyyttä ja huonommuutta kokematta...

Uusimmat

Suosituimmat