Näin kasvatat lapsesta suvaitsevaisen

ihmettelevä

Kommentit (5)

Vihreä Humanisti

Korosta positiivisia puolia, mitä vaan, kiellä, peitä ja jätä kommentoimatta kaikki negatiiviset vähemmistöjen tekemiset. Rajoita pääsyä negatiivisiin uutisiiin, pyydä keräämään lehdistä positiiviset kertomukset, ja keskustelette sitten niistä.

Kiko

Meillä taitaa täällä Suomessa olla asiat niin järjestyksessä ja hyvin, että meitä ottaa päähän jos joku poikkeaa valtavirrasta. Jos se venäläinen turisti turvautuu kanssa sisareen, kun vähän jännittää uudessa ympäristössä, eikä sen vuoksi tule kiinnittäneeksi huomiota ulkomaailmaan? Kiinnittäisin enemmän huomiota omassa elämässä oikein toimimiseen, kuin muiden ihmisten käytöksen ja toiminnan kritisointiin.

ihmettelevä

"Isä manaa venäläisiä, jotka tukkivat kadut citymaastureillaan ja kävelemällä käsikynkkää."

Jos nämä tavat ovat sellaisia, jotka ovat tuttuja vain lähinnä venäläisiin liittyen ("ökyautojen" piittaamattomassa pysäköinnissä kunnostautuvat usein Suomessa myös virolaiset), niin onko tällaisen havainnon tekeminen jonkinlaista suvaitsemattomuutta. Ei minun mielestä.

Millä tavalla maailman menosta on nykyään luvallista tehdä havaintoja? Siis ilman, että saa jonkin epäkelvon leiman otsaansa.

ihmettelevä

Tunnistan tuon venäläisnaisten käsikynkkää kävelemisen oikein hyvin ja ihmettelinkin sitä taannoin ihan ääneen.

Kyse on siis siitä, että kävellään käsikynkkää keskellä jalkakäytävää, eikä lainkaan piitata tai oteta huomioon jalkakäytävällä vastaan tulevia ihmisiä. Kävellään omahyväisenä ilman, että lainkaan huomioidaan muita ihmisiä.

Olin tehnyt tämän havainnon venäläisnaisista jo pitkän aikaa sitten, mutta viimeksi pysähdyin oikein miettimään, mistä siinä on kysymys. Millä tavalla tuollainen käyttäytyminen liittyy venäläiseen kulttuuriin? Mistä tuollainen käytös saa oikeutuksensa?

Olisi todella mukava kuulla joltain sellaiselta ajatuksia tästä asiasta, joka kokee omaavansa joitain ihan oikeaan Venäjän kulttuurin tuntemukseen pohjautuvaa näkemystä.

Eivätkö nämä naiset itse ymmärrä oman käytöksensä törkeyttä?

Eeva

'Toisaalta, monikulttuurinenkaan kasvuympäristö ei välttämättä kasvata lapsesta suvaitsevaista. Voi käydä aivan päinvastoin, jos kotona kuulee rasistisia puheita maahanmuuttajista, jotka sotkevat paikat. Tai jos vanhempi purnaa, kun lapsen korvatulehdusta hoitaakin tummaihoinen, murtaen suomea puhuva lääkäri. Eihän se varmasti osaa edes ammattiaan kunnolla!'

Tässä saadaan ovelasti käännettyä syy taas suomalaiseen vanhempaan. Todennäköinen syy kriittiseen suhtatutumiseen monikulttuurisessa ympäristössä kasvaneelle on kuitenkin se, että itse havannoi ja kokee. Huomaa ihan itse, että monikulttuurisuus on aivan muuta, kuin mitä on opetettu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat