Asiantuntija: Alkoholi kutistaa aivot ja kivekset

Vierailija

Takavuosien teinejä varoiteltiin iskulauseella Polttajan potenssi pienenee. Nyt päihdeasiantuntija, lääkäri Pekka Reinikainen lataa kovempaa:

- Alkoholi kutistaa (nuorten) aivot ja kivekset, toteaa Reinikainen suorasukaisesti Kanava -lehden artikkelissa.

Reinikainen on jäsenkonkari valtioneuvoston päihde- ja raittiusasiain neuvottelukunnassa.

Reinikaisen mukaan merkittävä osa lapsista tutustuu alkoholiin jo 12-vuotiaana. Jopa viidennes 12-20-vuotiaista juo itsensä humalaan säännöllisesti.

- Tätä on vähätelty ja pidetty aikuistumisriittinä, eikä ole nähty sitä nuoria vahingoittavana. Asia on päinvastoin.

Reinikaisen mukaan aivot kasvavat voimakkaasti vielä 12-20-vuotiaana. Siinä iässä alkoholi voi vakavasti vaurioittaa aivoja palautumattomasti.

- Aivojen muistia ja oppimista säätelevä hippocampus saattaa kutistua jopa kymmenen prosenttia teiniryyppäämisestä.

Yhtälailla viina kutistaa kivekset.

- Tykki on valmis 18-vuotiaana. Jos juo 12-18-vuotiaana, spermaruiskusta tulee huono ja lisääntymiskyky heikkenee.

Takapakkia on jo rekisteröity tutkimuksissa. Nuorten suomalaismiesten siittiömäärä on puolittunut.

- Alkoholi surkastuttaa kivesten toimintaa, kuvaa Reinikainen.

Alkoholin tuhovoimasta teinityttöjen sukupuolielimiin ei ole Reinikaisen mukaan tieteellistä näyttöä.

- Mutta aivot menee tytöillä poikien tapaan alkoholista, muistuttaa Reinikainen.

Kommentit (3)

Vierailija

Aivot on kyllä exälläni kutistuneet, se on totta. Mutta se lisääntymiskyky.. Mies on kiskonut viinaa kaksin käsin n. 25 vuotta ja lapsia on kylvetty vähän joka puolelle. Kuusi on tiedossani, kaksi niistä minun. Minä onneton olin se eka joka siihen retkuun meni.

Aivojen kutistumiesta kielii kyllä se että yhteenkään lastensa äitiin ja lapsista vain yhteen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat