Nolo tilanne päiväkodissa

Vierailija

Meillä oli eilen lastenjuhlat, joihin oli kutsuttu lapseni isosta pk-ryhmästä 5 tyttöä.

no tänään sitten joulujuhlissa, kun kaikki vanhemmat seisoivat eteisessä tiiviinä ryhmänä, alkoi yksi äiti kailottaa KOVAAN ÄÄNEEN toiselle äidille "oliko teidän Salla eilen siellä Tiinan juhlissa?" (Tätä "Sallaa" ei tietysti oltu kutsuttu.) Ja kun äiti oli asiasta hämmästynyt, jatkoi tämä kovaääninen kailottaja: "niin, siellä oli sellaiset lastenjuhlat, ja oletin, että "salla" olisi myös ollut tulossa." Tytön äiti oli hämillään ja sanoi, että olisikohan sitten kutsu unohtunut johonkin, voi harmi, pitääpä kysyä asiasta. Ja koko tämän ajan minä seisoin suoraan heidän vieressään!! Yritin tosin katsella muualle ja olla kuin en olisi kuullut mitään. Voihan hitto. Olen itse ollut aina sitä mieltä, että näiden juhla-asioiden kanssa tulee olla todella HIENOTUNTEINEN ja olen lapsellenikin opettanut, ettei niistä pidä julkisesti puhua, koska ikinä ei voida ihan kaikkia kutsua. Mutta voisivat näköjään vanhemmatkin vähän ajatella!

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Luulen, että tämä kovaääninen äiti on muutenkin jo kerennyt tiedottaa asiasta koko ryhmälle, joten joku tiedotustilaisuusko tässä pitäisi järjestää :(

Ehkä annan vaan olla. Kai fiksut ihmiset tajuaa, ettei kaikia millään voi joka kerta kutsua...

ap

Lainaus:

Ehkäpä soitat itse Sallan äidille ja kerrot, että sinulle tuli harmillinen olo kun kuulit keskustelun ja kerrot samalla, että kutsuttuna oli sellaiset, joiden vanhemmat ovat myös teidän vanhoja ystäviänne.

Vierailija

Mutta esimerkiksi meidän lapsen päiväkotiryhmässä on vain kuusi suunnilleen samanikäistä tyttöä, ja jos jonkun heistä jättäisi kutsumatta, olisi se tosi kurjaa. Kyllä pitää osata olla tasapuolinen noissa kutsuissa jo pienilläkin lapsilla. Jos on kyse suht pienestä lapsiryhmästä, pitää olla joku selvä, lastenkin ymmärtämä peruste, miksi joku kutsutaan ja joku ei. Sama ikä, aina yhteisissä leikeissä tms.

Vierailija

Mä ainakin totesin miehen kolmekymppisten jälkeen että hetki saa vierähtää ennen kuin seuraavia pippaloita järjestetään. En käsitä miksi aikuiset ihmiset ei tajua että kaikkia ei voi kutsua! (Ehkä näillä tietyn tyyppisillä ihmisillä itsellä on vaan muutama kaveri, joten eipä siinä silloin mitään sen kummempaa ongelmaa ole.) Mä en ainakaan ymmärrä miks mun miehen synttäreille ois pitäny kutsua hänen sisarustensa kavereita (jotka mekin kyllä tunnetaan mutta tekemisissä ei varsinaisesti olla) tai mun kaukaisempia sukulaisia. Nykyään tuntuu että yksiäkään juhlia ei lähipiirissä ole järjestetty ilman et joku vetää sen golf-pallon nenäänsä. Kyllä tällaset ihmiset saa mennä ihan itteensä, mä en ainakaan ala selittelemään miks meidän 50 m² kaksioon ei kutsuttu ihan viittäkymmentä ihmistä :)

Vierailija

Meille tuli juhliin tuttavaperheiden lapsia, ja lisäksi kutsuimme päiväkodista 5 kaveria, joiden vanhempien kanssa olen tuttu. Talomme oli todellakin tupaten täynnä. Päiväkotiryhmä on iso (muistaakseni 22 lasta), joten suurin osa muistakin jäi kutsumatta - enkä tunne ollenkaan tämän tytön vanhempia. Pitääkö tätä nyt vielä jotenkin puolustella? Vai kutsutteko itse joka kerta KAIKKI lapset 60 neliön asuntoon? :)

Lainaus:

Ei kai nuo kutsut yhdestä olisi niin täydeksi muuttuneet?

Vierailija

tehdä tästäkin asiasta ongelman. Ja vatvoa sitä vaikka kuinka.

Tuskin miehet viitsisivät tai näkisivät tässä mitään ongelmaa (ap:n viesti).

Vierailija

muita kuin päiväkodin lapsia

nyt tuosta saattoi tulla sallan äidille sellainen kuva että salla oli ainoa ryhmästä jota ei ollut kutsuttu ja jostain hämärästä syystä, koska sinä seisoit vieressä etkä sanonut mitään

Vierailija

Meillä on eskarilainen tyttö, jota ei ole kutsuttu yksiinkään juhliin. Muutettiin tälle alueelle kesällä, juui ennen eskarin alkua. Tytöllä on kyllä leikkikavereita eskarissa, mutta iltaisin tai viikonloppuisin ei kavereita ole. Ollaan soiteltu muutamille, mutta ei tunnu koskaan sopivan kellekään. Sama synttäreiden kanssa, yhtään kutsua ei ole tyttö saanut vaikka monet juhlat on syksyn mittaan eskariporukassa ollut. Syynä juuri se, kun äidit eivät tunne lapsen vanhempia, siis meitä, muut kun ovat hiekkalaatikkotuttuja vuosien takaa. No ei tuolla menolla tutustukaan. Lapsen puolesta surettaa, lapsen synttäreille tuli kahdeksasta kututusta tytöstä kaksi, loputkaan eivät edes ilmoittaneet esteestä. Mistäs nuo lapset käytöstapansa oppivat kun vanhemmatkin melkoisen noviiseja käytöstapojen suhteen.

Vierailija

Sallan äiti on varmaankin loukkaantunut kun tyttärensä ei ole saanut kutsua ja on sitten paremman tuttunsa kanssa järjestänyt sinut noloon tilanteeseen.

Mutta eihän tuosta ole mitään järkeä loukkaantua, jos vain viisi kaveria on kutsuttu ja lapsi on itse saanut valita.

Vierailija

Kyse ei oikeasti ole siitä, että olisi vain muutama kaveri.

Jos näköjään aina järjestämiesi juhlien jälkeen on joku vetänyt golfpallon nenäänsä, niin kannattaisi ehkä ihan oikeasti pohtia omaa kutsupolitiikkaasi.

Lainaus:

Mä ainakin totesin miehen kolmekymppisten jälkeen että hetki saa vierähtää ennen kuin seuraavia pippaloita järjestetään. En käsitä miksi aikuiset ihmiset ei tajua että kaikkia ei voi kutsua! (Ehkä näillä tietyn tyyppisillä ihmisillä itsellä on vaan muutama kaveri, joten eipä siinä silloin mitään sen kummempaa ongelmaa ole.) Mä en ainakaan ymmärrä miks mun miehen synttäreille ois pitäny kutsua hänen sisarustensa kavereita (jotka mekin kyllä tunnetaan mutta tekemisissä ei varsinaisesti olla) tai mun kaukaisempia sukulaisia. Nykyään tuntuu että yksiäkään juhlia ei lähipiirissä ole järjestetty ilman et joku vetää sen golf-pallon nenäänsä. Kyllä tällaset ihmiset saa mennä ihan itteensä, mä en ainakaan ala selittelemään miks meidän 50 m² kaksioon ei kutsuttu ihan viittäkymmentä ihmistä :)

Vierailija

Tarkennuksena vielä, että itse asiassa lapseni ryhmästä oli kutsuttu 22:sta vain neljä, sillä yksi kutsutuista oli toisesta ryhmästä. Eli siis 18 jäi kutsumatta, joista noin puolet tyttöjä. Olisihan se ollut kiva kutsua kaikki... mutta minä hoidin sitä lapsilaumaa kaksistaan yhden ystäväni kanssa koko illan. Sitten olisi saanut olla enemmän äitejäkin, jotka olisivat jääneet valvomaan. (Eikä vain työntäneet lastaan ovesta sisään). Ja meillä tosiaankin 60 neliötä käytössä, eli aika hankalaksi menee. Kutsutut olivat lapseni läheisimmät tarhakaverit. Uskaltaakohan tässä enää mitään järjestääkään, jos se on NÄIN vaikeaa?! ;)

ap

Vierailija

Meidän lasten koulussa on synttärisääntö. Kutsut joko kaikki tai et ketään.

Olin aluksi hämilläni moisesta politiikasta, mutta nyt allekirjoitan sen täysin.

Pidettiin tänä vuonna synttärit vain luokkakavereille ja tuttavien lapset jätettiin kutsumatta.

Yhdeksästätoista kaksitoista tuli paikalle.

Ja tuttaville kerroin jo etukäteen että tänä vuonna heitä ei kutsuta.

Onneksi tuttavamme ovat fiksuja ihmisiä (taio ainakin näyttelevät hyvin sellaisia) eikä kenelläkään mennyt poro nokkaan.

Synttärit oli onnistuneet:)

Vierailija

vaan tökeröstä käytöksestä... kyllä luulisi aikuisten ihmisten ymmärtävän, ettei tällaisista asioista kailoteta joka paikkaan. Vai?

ap

Vierailija

jos oma lapsesi olisi kutsumattomien joukossa ja olisi selkeästi pahoittanut mielensä?

Lainaus:

Mutta eihän tuosta ole mitään järkeä loukkaantua, jos vain viisi kaveria on kutsuttu ja lapsi on itse saanut valita.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat