Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karppausbuumi hämmentää

Hypoglygemia?

Kommentit (3)

jobs

Suomalaisilla on tuhansien vuosien kokemus karppaamisesta. Hiilihydraateista, diabeteksesta ja sydäntaudeista vain muutaman vuosikymmenen kokemus.

Lobatut uskomussuositukset

Valtion ravitsemusneuvottelukunnalla (VRN) ei ole käytössään tutkimuksia sen suositteleman ruokavalion pitkäaikaiskäytön terveellisyydestä. Sellaista tutkimusta ei ole edes tehty.

Ts. meille uskoteltu ainoa oikea ruokavalio perustuu teollisuuden ja kaupan edustajien kanssa sovittuun kompromissiin.

Hiilihydraateissa teollisuuden ja kaupan katteet ovat kovimmat. Siksi meidän on sitä syötävä. Hiilihydraattien vähentäminen vähentää voittoja sekä elintarvikeketjussa että lääke- ja terveysbisneksessä.

Hypoglygemia?

Osaainaus Diabetesliiton sivulta.

Tuija Manneri

Verensokeri voi laskea liian alas myös tyypin 2 diabeetikolla. Usein sen aiheuttaa runsas alkoholinkäyttö, sulfonyyliurealääkitys, insuliinihoito, eri lääkkeiden yhteisvaikutus tai ikääntyessä lisääntyvä herkistyminen lääkeaineille.

Veren liian matala sokeripitoisuus eli hypoglykemia ja siihen liittyvä hengenvaarallisen insuliinisokin mahdollisuus on yksi niistä asioista, jotka diabeteksessa eniten pelottavat.

- Erityisen pelottavalta ajatus liian matalasta verensokerista voi tuntua silloin, kun sitä ei ole koskaan kokenut, eikä oikein tunne sen syitä, oireita ja hoitoa. Pelkoa helpottaa, kun käy diabeteshoitajan kanssa läpi erilaiset omaan elämäntilanteeseen ja -tapaan liittyvät hypoglykemiariskit ja sen, miten niiden kanssa tulisi toimia. Lähes kaikki vaaratilanteet voidaan kyllä välttää, neuvoo Oulun terveyskeskuksen diabetesvastuulääkäri Liisa Hiltunen.

Tyypin 2 diabeetikoilla hypoglykemiat ovat selvästi harvinaisempia kuin tyypin 1 diabeetikoilla, eikä niistä siksi paljon puhuta. Molemmissa sairaustyypeissä hypoglykemian perussyy on sama: lääkkeistä, ravinnosta ja muista elämäntavoista kuten esimerkiksi alkoholin juomisesta ja liikunnasta muodostuu elimistössä sellainen yhtälö, että insuliini vaikuttaa liikaa ja laskee verensokerin liian matalaksi.

Niin tapahtuu esimerkiksi, jos insuliinihoitoisen diabeetikon lääkeannos on liian suuri suhteessa nautittuun ruokaan ja juomaan. Tai jos äkillinen raju liikunta kuluttaa elimistöstä paljon sokeria.

- Hypoglykemiasta puhutaan silloin, kun verensokeri on alle 4 mmol/l. Verensokeri ei saisi milloinkaan laskea ainakaan alle arvon 3 mmol/l, Liisa Hiltunen kuvailee.

- Hengenvaaralliseksi tila muuttuu, jos verensokeri laskee alle arvon 2 mmol/l, jolloin yleensä seuraa tajuttomuus.

Liian matalasta verensokeritasosta varoittavat yleensä ensimmäiseksi oireet, joita kutsutaan insuliinituntemuksiksi. Niistä tavallisin on outo ja huono olo. Voi heikottaa ja nälättää, väsyttää ja pyörryttää, vapisuttaa, hikoiluttaa, oksettaa ja kiukuttaa. Eivätkä aivotkaan oikein tunnu toimivan: on vaikea keskittyä, ajatella ja ylipäätään toimia johdonmukaisesti.

Osa oireista johtuu siitä, että aivot ja hermot eivät saa tarpeeksi niille elintärkeää sokeria, ja osa johtuu elimistössä hyökyvistä hormoneista, joilla puolustustilaan joutunut kehon koneisto yrittää piiskata maksan tuottamaan nopeasti lisää sokeria.

Mitä nopeammin verensokeri laskee, sitä voimakkaampia oireet ovat. Kun ajattelu alkaa sumentua, diabeetikon voi joskus olla vaikea itse tunnistaa tilaansa. Jos verensokeri on matala toistuvasti, oireet saattavat myös muuttua tai hämärtyä niin, ettei diabeetikko enää tunnista niitä.

- Minkä tahansa uuden oireen ensi kertaa ilmaantuessa diabeetikon kannattaa tarkistaa verensokerinsa hypoglykemiamahdollisuuden takia. Jälkeenpäin hypoglykemian syitä kannattaa aina pohtia ja etsiä ratkaisuja niiden välttämiseksi. Liian "tiukan" sokeritasapainon löysääminen saattaa myös palauttaa kadonneet hypoglykemiaoireet, Liisa Hiltunen neuvoo.

Viina pysäyttää sokeritehtaan

Tyypin 2 diabetesta sairastavilla hypoglykemioiden esiintyminen on sitä todennäköisempää, mitä pidempään diabetesta on sairastanut, mitä tehokkaampi hoitomuoto on, mitä pidempään insuliinihoito on kestänyt ja mitä enemmän diabeetikolle on karttunut ikää.

- On selvää, että matalan verensokerin riski lisääntyy, kun hoito sairauden vaikeutuessa tehostuu esimerkiksi tablettihoidosta insuliinipistoksiksi, jotka laskevat verensokeria voimakkaasti. Silloin omahoidossa tarvitaan erityistä tarkkuutta ja säntillistäelämää, Liisa Hiltunen kuvailee.

- Myös ikä lisää hypoglykemiariskiä, koska vanhukset ovat diabeteslääkkeiden – ja kaikkien muidenkin lääkkeiden – vaikutuksille herkempiä kuin nuoremmat potilaat.

Hypoglykemia saattaa yllättää myös silloin, kun insuliinihoitoinen diabeetikko päättää kertaheitolla muuttaa elintapojaan (sekä ruokavaliotaan että liikunnan määrää), mutta ei neuvottele asiasta hoitavan lääkärin kanssa, eikä sitten osaa vähentää insuliiniannostaan uutta tilannetta vastaavaksi.

Tablettihoitoisilla ja nuorilla tyypin 2 diabeetikoilla liian matalan verensokerin aiheuttavat useimmiten sulfonyyliurealääkkeet. Ne lisäävät insuliinin eritystä haimasta, jolloin verensokeri voi joissain tilanteissa odottamatta laskea matalaksi. Muilla tablettihoidoilla ei ole vastaavaa vaikutusta.

Hypoglykemiariski voi kasvaa, jos diabeetikko tarvitsee useita erilaisia lääkkeitä, joiden yhteisvaikutus yllättää.
------------

Uusimmat

Suosituimmat