Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitiyslomalta töihin – huonompiin hommiin

nainen

Kommentit (12)

epäoikeudenmukaisuutta kokenut

Minä hain äitiysloman jatkoksi hoitovaapata ja kesken hoitovapaan kuulin, että toinen oli valittu paikalleni. Esimies selitti jotain päätöntä asian tiimoilta ja suuttui, kun yleensä oikeuksieni perään uskalsin kysellä. Itse jouduin perushommiin töihin palattuani. Olin hoitanut työni hyvin ja antanut kaiken valmiina "seuraajalleni", tein töitä tässä työpaikassa sen minkä pakko oli ja etsin kokoajan uutta paikkaa. Viimein sain unelmieni työn ja elämä hymyilee. Päätin olla katkeroitumatta ja näyttää, että minulla on mahdollisuuksia muuallakin.

Jakob

Ollaanko todella sitä mieltä että työnantajan on odoteltava äitiyslomalta palaava ihmistä joissakin tapauksissa jopa useita vuosia palkkaamatta uutta työntekijää. Totta kai työnantaja ottaa henkilön takaisin töihin, mutta ei kai voida olettaa että ammattitaitonsa vuosien saatossa kadottanut henkilö saisi autom. takaisin oman työnsä jota hoitaa jo pätevä henkilö.

Työntekijä työntekijöiden jouk...

Kaksi lasta olen saanut ja molemmilla kerroilla palannut omiin töihini takaisin. Lapset eivät ole myöskään millään tavoin vaikuttaneet uralla etenemiseen eikä minua ole koskaan syrjitty tai kohdeltu huonosti muutenkaan sukupuoleni perusteella, vaikka olen työskennellyt konservatiivisissakin yrityksissä miesvaltaisella alalla.

En ole koskaan korostanut tai piilottanut sukupuoltani työelämässä, vaan ollut oma itseni ja hoitanut työni. Enkä tosiaan ole koskaan kokenut, että minua kohdeltaisiin jollain erityisellä tavalla sukupuoleni perusteella.

NiSa

Mieheni siirryttyä kilpailevaan yritykseen ja itse jäätyäni äitiyslomalle/hoitovapaalle alkoi oman esimieheni puolesta kova ulossavustamisen halu. Vaikka olen aina hoitanut työni moitteettomasti ja ollut siinä hyväkin, niin näin tämä palkitaan. Tilanne on täysin normaali, mutta oma esimieheni ei pysty sulattamaan asiaa ja yrittää kepillä jäätä mitä ihmeellisimmillä keinoilla. Kolme yritystä takanapäin odotan vain, että mitä seuraavaksi keksitään. Onneksi olen vahva ja laki on selkeä, mutta jos olisin heikko olisin itkien jo lähtenyt talosta tai vaan hyväksynyt reilusti huonommat hommat. Monelle äitiyslomalaiselle haluisinkin sanoa, että jos tarjotaan uutta "vastaavaa työtä", niin niitä ei tarvii noin vain hyväksyä jos ei ne oikeasti ole vastaavia. Omasta entisestä työstä pitää olla käyty yt-neuvottelut ennen kuin vastaavaa työtä voidaan tarjota. On tietenkin oma asia jos hyväksyy huonomman tarjouksen ja onhan mahdollista, että ehkä jopa tarjotaan parempiakin hommia. Omia puolia kannattaa kuitenkin pitää eikä pelätä tarkistaa asioita liitosta tms.!!!

asfgasdfhli

Näyttäkääpä se pykälä, jos velvoittaa työnantajan tarjoamaan äitiyslomalta/opintovapaalta/sapattivapaalta palaavalle samaa tehtävää, missä hän on ennen lomaa/vapaa työskennellyt. Puhutaan sen jälkeen syrjinnästä.

Kukaan ei ole korvaamaton ja tottakai työnantajan on korvattava tuore toisella, kenties pätevämmäksi osoittautuvalla henkilöllä. Olettaen, että henkilöt ovat samaa etnisyyttä, mikään laki ei velvoita syrjimään pätevämpää.

Daria 77

Naisena pakko kyllä kommentoida nyt tätä miesten harjoittamaan syrjintää. Itselläni ei ole lapsia ja kirjoitankin toisenlaisesta syrjinnästä. Minulla on elämässäni ollut sekä mies että naispomoja. Kahdessa viimeisessä työpaikassa on ollut naispomot, jotka ovat oman elämänsä katkeruuttaan harjoittaneet sellaista kiusaamista ja työsyrjintää, etten koskaan elämässäni enää suostu tekemään töitä yhdenkään naispomon alaisena. Milloin on avioliittohuolia, lapsihuolia, hormonaalisia heittelyistä yms. Yksi naistyöntekijöistämme sai lapsen ja naisopomoni ja tämän melko pullea kolleega haukkuivat tätä naista ja sitten kun nainen palasi takaisin töihin, häneen kohdistui mitä ihmeellisimpia asioita. Ja tämä kaikki tapahtui toisten naisten taholta, ei miesten.
Perään kuulutankin nyt sitä, että pidettäisiinkö pikku hiljaa yhdessä me naiset toistemme puolia ja ollaan oikeesti tiimissä töissä eikä nähtäisi toisiamme vihollisina. Juuri tämän naisten kesken harjoittaman kateus on se, joka syö meidän urakehityksen. Se ei vaikuta vain yhden naisen vaan kaikkien meidän mahdollisuuksiin. Ja pakko kyllä sanoa viimeisestä naispomostani se, että hänen esimiehenä toimi mies, joka kyllä näki hänen lävitseen. Hänen esimies kertoi, että haluaisi nostaa minut parempaan asemaan ja että näkee tämän naisen harjoittamat systeemit. Pakko kyllä sanoa, että en olisi tehnyt pomoni kanssa enää yhtään töitä samassa firmassakaan. Sama meno olisi jatkunut.

4x mami

Laki ei velvoita ottamaan takaisin *samaan* työhön, vaan *vastaavaan*. Tämä vastaavuus tarkoittaa siis osaamispohjaltaa, vaativuustasoltaan ja palkaltaan vastaavaa työtä.

Jos organisaatio perhevapaiden aikana muuttuu voi olla että työtehtävätkin muuttuvat. Kannattaa silti olla tietoinen omista oikeuksistaan ja miettiä millaiseen työhön haluaa palata.

Toiselta puolen katsottuna

Tuossahan tuli jo oleellisin mainittua, että takaisin mennään vastaavaan, ei samaan työhön.

Työntekijät ovat näköjään uskomattoman sokeita. Miten voitte kuvitella, että yritys - joka ei välttämättä edes tee hirveän hyvää tulosta - odottaisi mahdollisesti tärkeänkin avaintehtävän kanssa vuosiakin ilman että tehtävää hoitaisi joku pätevä.

Ja kun se pätevä saadaan, niin sille annettaisiin kenkää kun joku vapaaehtoisesti työstään pois jäänyt päättääkin palata. Muistuttaisin myös, että nämä äidin maksavat melko paljon työnantajille ilman, että työnantajat saavat siitä mitään.

Yritystoiminnan kannalta koko järjestelmä onkin mätä ja kallis. Siksi ihmisten tulisi olla kiitollisia että heillä ylipäätänsä on mahdollisuus palata äitiys- ja isyyslomiltaan takaisin edelliseen työpaikkaansa.

Ja se on aivan totta mitä joku tuolla kirjoitti aiemmin naisesimiehistä. Olen ollut tekemisissä kymmenien esimiesten kanssa ja jostain sattumasyystä naiset ovat järjestäin olleet epäpäteviä.

Selän takana juonittelua ja yleistä juoruilua, oman edun tavoittelua toisten kustannuksella, mielialojen heittelyä, kyky ottaa vastaan palautetta ja oppia siitä käytännössä olematon. Apua ei myöskään huolita vaikka avun tarjiaja olisi ammattitaitoisempi ja omaisi huomattavasti pitemmän kokemuksen.

Kaikki eivät toivottavasti ole tällaisia - nämä ovat vain minun kokemukseni. Ja tämän kokemuksen perusteella en naisi avainasemiin voi kuvitella ottavanikaan.

Varsinkin ensimmäisestä kommentistä näkee kuinka pihalla ihmiset ovat siitä kuinka systeemi toimii.

Viimeiseksi voin kokemuksesta sanoa, että aivan sama tekstissä asennoituneesti kirjoitettu "syrjintä", joka todellisuudessa on kiusaamista, kohdistuu sukupuolesta riippumatta kaikkiin ja kaikkialla. Naiset vain ottavat synnytettyään asian herkemmin esille kuin muut.

nainen

Miespuolinen työkaverini jäi hoitamaan vuodeksi lapsiaan kotiin ja kyllä eniten tämä asia häiritsee hänen yli viiskymppistä mieskollegaa, joka ei ole esimiesasemassa.

Uusimmat

Suosituimmat