Mistä apua? Lapsi vaarassa etävanhemman luona. Lastenvalvoja ei reagoi.

Vierailija

Lapsella on vakava sairaus, diabetes, joka edellyttää verensokerin mittauksia yöaikana jos illan viimeisessä mittauksessa vs-arvo on ollut alhainen. Hoitavan lääkärin kanssa on sovittu, mikä yöarvo saa olla, eikä tietenkään lapsen turvallisuuden vuoksi vanhempi voi jättää mittausta tekemättä.

Mutta etävanhempi ei hoito-ohjeita noudata, vaan jättää toistuvasti varmistusmittaukset tekemättä. Edellisellä tapaamisella kahtena yönä verensokeri oli matala, eikä etävanhempi varmistunut korjaantumisesta uusintamittauksella tankkauksen jälkeen. Arvot jäävät mittarin muistiin, joten asiasta on 100 % varmuus.

Lastenvalvoja pesee kätensä. Kehottaa pyytämään lääkäriltä ohjeita. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että etävanhempi ei tietäisi hoito-ohjeita; tästä samasta asiasta hänelle on huomautettu useita kertoja.

Kaikki diabeteksesta tietävät, kuinka vakavasta asiasta on kyse. Mitä asialle voi tehdä?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Tuo on jo todella törkeää välinpitämättömyyttä etävanhemman puolelta. Diabeteksen hoito vaatii jatkuvaa tarkkailua. Hoitamattomuudella voi olla vakavat seuraukset.

Valvotut tapaamiset etävanhemmalle.

Vierailija

Periaatteessa kyseessä on ihan hengenvaara lapselle mikäli arvot ovat tarpeeki matalat. Luulisi sen perusteella olevan ihan oikeutettua estää lapsen ja isän yön yli kestävät tapaamiset.

Vierailija

Ensin pitää lapsen kuolla, sitten alkaa lastensuojelu voivottelemaan ja inisemään. Mutta ennaltaehkäisevästi ei voida toimia vaikka tiedossa on vaarat.

Vierailija

vaikka osan tekemättömistä mittauksista etävanhempi voi pistää sen piikkiin, että ei kirjannut tuloksia ylös. Mittarin muistissa kun säilyy vain tietty ajanjakso.

Lyhyempiin tapaamisiin vastapuoli ei suostu, eli luultavasti hän jättää lapsen palauttamatta vaikka asettaisin tapaamisen ehdoksi palauttamisen illalla. Lisäksi kerrottakoon, että kyseessä on ihminen joka ei tapaa lainkaan osaa lapsistaan (muiden naisten kanssa), mikä käytös saattaa toistua tässäkin tapauksessa, jos "ongelmia" ilmenee.

Alhaisia iltaverensokereita esiintyy jaksoittain, eli usein kyse on monesta illasta peräkkäin. Se kielii mielestäni mm. hiilihydraattien hetkellisestä imeytymishäiriöstä ts. muutaman päivän pituinen vatsaongelma. Jossakin vaiheessa yötä syötetyt hiilihydraatit luultavasti alkavat imeytyä (jos niitä ei oksenneta ulos), mutta käsittääkseni hoitosuositukset eivät pidä sisällään arvailuja, miten ja missä vaiheessa tämä tapahtuu. Eli mittauksia pitää siksi tehdä, kun halutaan olla varmoja että verensokeri alkaa nousta. Uskoisin myös oman lääkärin tukevan tätä näkemystä. Olen omalääkäriin pian yhteydessä.

-ap-

Vierailija

Kiva jos voin olla jotenkin avuksi. En kyllä näistä asioista itsekään tiedä, mutta sen verran olen huomannut, että kannattaa olla todisteita ennen kuin alkaa toimimaan. Kun lähdetään toimimaan niin ihmiset saattaa parantaa tapansa juuri hetken ajaksi ja sitten sama jatkuu taas, kun tutkimukset päättyy.

Niin, mutta sitä yritin tuossa kysyä, että kun iltaverensokeri on ollut alhainen ja olet antanut ylimääräistä iltapalaa, niin onko sitten yöllä mitatessa joskus ollut siis liian alhainen tulos?

Äh, en ymmärrä riitävästi diabeteksesta, että osaisin nyt muotoilla tämän oikein.

Vierailija

sellainen "häiriötila" etteivät matalaan verensokeriin ensiapuna annetut hiilihydraatit ala imeytyä. Esimerkiksi jos verensokeri on illan viimeisessä mittauksessa ollut vaikka 5 (mikä on liian alhainen ilta-arvo > tavoite siis 9-10), annan ruokaa, ja saattaa olla että tunnin päästä vs on 4, kahden tunnin päästä 5, kolmen tunnin päästä 3 ja vasta viiden tunnin päästä 8. Näitä hankalia öitä on toisinaan ollut, menneen vuoden aikana ehkä muutamia. Hieman lievempänä noin kerran tai kaksi kuukaudessa.

Imeytyminen siis poukkoilee paljon. Etävanhempi tietää tämän. Hän myös osaa käyttää mittaria (paremminkin kuin minä), hän osaa hoitotoimenpiteet täydellisesti - - jos vaan haluaa.

Siksi en itse voi käsittää, miksi etävanhempi leikkii lapsen terveydellä. Vetoaminen hänen järkeensä tai tunteisiinsa ei auta.

-ap

Vierailija

Millä arvoilla annatte illalla lisää syötävää? Meillä syötetään illalla yleensä jos sokerit alle 7. Jos sokerit on yli neljä annan syötävää, mutta en mittaa välttämättä uudestaan. Jos alle neljä mittaan, joko vähän ajan kuluttua tai sitten yöllä. Kaikki riippuu ihan siitä miten päiväaika mennyt, liikunnat, syömiset, inskat...

Varmaan vaikeaa luottaa, että toinen pystyy hoitamaan. Vielä kun vaikuttaa siltä ettei ohjeita noudata. Saisitteko ajan vaikka psykologin luo, meillä ainakin kuulu diabeteshoitoryhmään myös sellainen.

Vierailija

eikä hän ole tähän mennessä ottanut vastaan kenenkään auktoriteetin ohjeita tai suosituksia. Lastenvalvoja ja lastensuojelu ovat siis yrittäneet. Koska vakavaa vaaratilannetta ei ole (?) ollut, eivät viranomaisetkaan uskalla suositella muuta kuin tapaamisten epäämistä tarvittaessa - omalla vastuulla...

Tilanne olisi varmasti yksinkertaisempi, jos etävanhempi hakkaisi lasta tai koskettelisi tätä sopimattomasti. Nyt on olemassa vain vakava riski, että verensokeri oikeasti laskee liian alas ja lapsi kuolee...

Ehkä ainoa keino sitten on estää lapsen ja etävanhemman tapaamiset. Hieman arveluttaa vaan tuon "hysteerisen akan" leiman saaminen, koska saattaa hyvinkin olla, että oikeuslaitos ei näe etävanhemman toimissa suurta riskiä.

Lastenvalvoja ei selvästikään ymmärrä tämän tilanteen vakavuutta, mutta ymmärtääkö hänen esimiehensäkään? Ja mitä kukaan yksittäinen virkamies lopulta voi, koska ainoastaan käräjäoikeus voi päättää, onko lapsen lainkaan suotavaa tavata etävanhempaansa.

Kiitos hyvästä keskustelusta teille kaikille. Lisääkin näkemyksiä toivon.

-ap-

Vierailija

ettei minun tarvitse lasta antaa etävanhemmalle, jos uskon tämän olevan vaarassa. Jos viranomaiset tulee kysymään, sanot vain selkeästi millainen tilanne on ja miksi, et ole lasta antanut. Kyllä selväjärkisellä vanhemmalla on oikeus olla antamatta lasta kellekään, jos uskoo tämän olevan vaarassa. Saat varmaan lääkäriltäkin lausunnon, että arvojen mittaus tärkeää. Itse en lastani aikoinaan epäluotettavalle ja mieleltään sairaalle etävanhemmalle antanut näillä ohjeilla ja koska tästä tuli riitaa, hain lopulta yksinhuoltajuutta oikeusaputoimiston kautta ja isälle sovittiin vain valvotut tapaamiset.

Vierailija

verensokerin pitäisi olla lähellä 10:tä, eli vähintään noin 9, koska yöksi laitetaan pitkävaikutteista insuliinia. Itse mittaan AINA verensokerin uudelleen tankkauksen jälkeen, koska haluan varmistua että hiilihydraatit alkavat imeytyä ja verensokeri nousta.

Etävanhempi tietää, että lapsella (joka on alle kouluikäinen) on toisinaan imeytymishäiriötä, eli verensokeri ei välttämättä nouse toivotulla tavalla lisä- hiilihydraateista huolimatta.

Tässä tulee väistämättä mieleen, että jotakin ikävää lapselle pitää tapahtua, ennenkuin kukaan reagoi. Ja lapsen kannalta silloin voi olla liian myöhäistä.

-ap-

Vierailija

Minusta kannattaisi mennä yhdessä sovussa lääkärille ja käydä kaikki läpi ja saada yhdessä asianmukaiset ohjeet niin, että lääkäri selittää, miksi asia on tärkeä. Silloin ohje ei tule sinulta käskynä ja voi mennä paremmin perille.

Minulla oli ongelmia siskoni kanssa astmalapsen hoidossa. Hän sovelsi kaikessa omia mielipiteitään ja vähätteli minun antamiani ohjeita. Ei vaan uskonut, koska tieto tuli minulta. Hän kun haluaa vähätellä kaikkea minun "äitiydessäni".

Minun ei tarvitse antaa lasta hänelle, mutta sinun on varmaan, joten suosittelen neutraalin tietolähteen käyttöä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat