Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten opastan lasta olemaan yksin kotona?

alien

Kommentit (9)

penikka

alle 12-v ei saa olla yksin kotona pitempiä aikoja esim. tuo että pitää mennä yksin nukkumaan kuulostaa jo aika pitkältä ajalta.

teme

jos tarvitsee tälläisiä ohjeita kirjoittaa tai joku niitä lukee ja käyttää,,on lapset siunaantunut ilmeisesti täyääliöille ja täysin väärään paikkaan!!!

sk

Suomen laissa ei määritellä, milloin lapsen voi jättää yksin kotiin. Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.
Kansainvälisiä suosituksia

Englannissa National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) suosittelee, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä. Lapsenvahtina ei suositella käytettävän alle 16-vuotiasta lasta. Lapsen ikä ei kuitenkaan ole ainoa kriteeri, jonka mukaan arvioidaan, voiko lapsi jäädä yksin kotiin, ja voiko hän huolehtia nuoremmasta sisaruksestaan - siihen vaikuttaa moni muukin seikka.

Lapset ovat erilaisia. jotkut 15-vuotiaatkin ovat aivan lapsenkengissä, joku 4-vuotias voi olla hurjan paljon omatoimisempi kuin ekaluokkalainen.

en kyllä itsekkään osaa ajatella tuollaista alle 12-v, yksin käymässä nukkumaan. mutta jos joskus olisi pakko tilanne ni mitä voi.

täysääliö

vai on sitä täysääliö jos lapsi joutuu olemaan yksin kotona koulun jälkeen tai menemään itse nukkumaan!! Sen lisäksi että on a)vieraalla paikkakunnalla b)kolmen lapsen yksinhuoltaja c)yksityisyrittäjä jonka työmatka pelkästään on jo yli tunnin ja työpäivät voivat olla pitkiäkin niin on vielä täysääliökin. Olette siis itse rakastavia ja huolehtivia äitejä jotka on maailmanparhaita, eiks niin. Tai sitten olette itse tyhmiä ja olette kasvattaneet lapsistanne aivottomia mammanpoikia jotka eivät suoriusu itse mistään ja tarvitsevat sitä superhyperihanaaäitiä syöttämään välipalasoseet. Voi ***. Miettikää ny vähä omaa nenäänne pidemmälle ennen ku alatte syyttelemään muita!!

Minä vaan

Jotenkin tälläset kommentit on niin yleisiä, että olen tehnyt ajat sitten johtopäätöksen että meillä suomalaisilla taitaa olla yhä huono itsetunto ja empatiakyky vähän kadoksissa, kun täytyy toisia mollata ja painaa alas. Onneksi on niitä ihania, tasapainoisiakin ihmisiä ja äitejä, joiden lapsistakin kasvaa empaattisia, ihania lapsia. Niistä muista ei tarvitse välittää, eikä sellaisten kaveriksi tarvitse tuppautua. Elämässä on ilman ankeuttajiakin tarpeeksi haastetta.

minä vaan

Eikä lapsi, joka vasta harjoittelee yksin oloa (ikävaiheittainhan sitä itsenäistymistä harjoitellaan) osaa sääntöjä itsestäänselvästi. Itse olin aivan äemän käkenä, kun ekaluokkalaiseni kerran soitti aikaa kaukaa kotoa, eikä osannutkaan tulla kotiin kaverin luota. Sitten vasta minäkin heräsin tekemään selväksi, kuinka kauas kavereitten luokse saa iltapäivisin mennä. (on iltapäiväkerhossa) Turvallinen olo syntyy molemmille siitä, että rajat ovat selkeät (hyvin yleinen ongelma kait kommunikoinnissa että oletetaan että toinen ymmärtää ja tietää sanomattakin)

alien

Jokainen lapsi kehityy omassa tahdissaan, 10 vuotias voi olla jo taysin kypsa olemaan yksin kun naapurin 15 vuotias voi viela tarvita turvallista seuraa. Onko lapsen varhainen yksin jattaminen jarkevaa on toinen kysymys. Itse olin jo varhain yksin kotona koulun jalkeen. Alussa kaipasin vanhempien seuraa, myohemmin toivoin, etta he tulisivat mahdollisimman myohaan kotiin. Nykyinen yli 1000 km etaisyys vanhempiin ei haittaa, jouduin parjaamaan varhain ilman vanhempia, miksi haluaisin nyt pitaa heihin yhteytta.... niin metsa vastaa kuin sinne huudetaan.

Uusimmat

Suosituimmat