Rippikoulu pitää pintansa

iso

Kommentit (12)

Cashback

Rippikoulu kuuluu nuorten elämään, koska se on kokemus. Myös kaverien osalllistuminen vaikuttaa päätökseen. Asia taitaa kuitenkin olla niin, että suurin osa nuorista käy rippikoulun rahan takia. Ainakin itse muistan, kun ei rippikouluun suurin osa olisi muuten edes lähtenyt, mutta kun he saavat sitten konfirmaatiossa paljon rahaan, niin kyllä sitten vaan ripati maistuu. Ilmiö on ikävä ja isosita puhumattakaan; se ei taida olla liike (uskonnollinen nuorten keskuudessa), vaan siinäkin ollaan rahan takia. En nyt yleistä joka ikistä, mutta kävin rippikoulun n.4 vuotta sitten ja suurin osa oli juuri rahan takia siellä :/

Isostellut itsekin

Ei sitä kyllä kukaan voi rahasta tehdä.. Tai sitten jossain on paljon isommat palkkiot kuin meillä.. Muutaman kympin palkkion takia tuskin kukaan lähtee viikoksi puhumaan Jeesuksesta.. Oma kokemukseni isosista on, että monet heistä ovat sydämestään mukana asiassa. Enkä ole mistään pienestä takapajulasta vaan ihan kaupungista..

money

Uskallan kyllä omasta kokemuksesta sanoa, että kyllä suuri osa 15-vuotiasta on valmiita "lähtee viikoksi puhumaan jeesuksesta" yhdenkin satasen eteen.

En usko, että monikaan 15-vuotias siellä oikeasti käy oman uskonnollisuutensa vuoksi

Epäilen

Varmasti kannattavaa käydä kaksi vuotta isoskoulutuksessa (jossain riittää vuosikin) sadan euron takia. Mikä on tosin puolet enemmän, kuin mikä korvaus monessa paikassa on. Tietenkin isosia on myös moneen junaan kuin meitä aikuisiakin. Varmasti joukossa on myös niitä joille ykkönen on raha.

lpktk

Toinen puhuu rippikoulun käymisestä, toinen rippikoulun apuohjaajaksi kouluttautumisesta ja toimimisesta. Analogia: Äänestäminen ja ehdokkaana oleminen vaaleissa.

Ripille pääsemistä juhlitaan ja juhlakalu saa lahjaksi rahaa. Kyllä, rippikouluun mennään myös rahan takia, mutta myös siksi kun kaikki muutkin menevät. Jälkimmäinen syy pienenee suuresti

ei näin

Joku ei taas osaa luetun ymmärtämistä: eivät isoset tuolla rikastu vaan rippikoulun käyvät!

kaikki kaverit luokallani joiden kanssa tuli riparista puhe sanoivat menevänsä sinne koska ripillepääsyn jälkeen sukulaisilta saa niin paljon rahaa.

sen sijaan kolme prometheus-leirin käynyttä kaveriani menivät sinne ihan vaan oppimaan uskonnoista ja filosofiasta kiinnostuksen vuoksi koska sukulaiset eivät ole prometheus-leirin jälkeen tuputtamassa rahaa kun se ei ole "arvostettu perinne"

Humanisti

Kyllä se niin on, että rahan ja erilaisten lahjojen saaminen on se ykkössyy monelle.

Mutta toinen, varsin tärkeä syy on, että saa olla , ehkä ensimmäistä kertaa, vähän pidemmän ajan poissa kotoa - ja yhdessä samanikäisten kanssa - ja kas, siellähän on sekä tyttöjä että poikia...

Eri haastatteluissa nostetaan tietenkin mielellään esille niitä, joille myös se uskonnollinen osio on tärkeä, mutta veikkaisin että heidän osuus on vuosien saatossa laskenut melkoisesti yleisen sekularisaation myötä.

Ripari jättää kuitenkin varsin myönteisen asenteen sitä kohtaan, mutta tämä tunne ei ole kovin pitkäkestoinen ja jo parin vuoden jälkeen hohto on jo aika paljon himmeämpi.

Eikä tarvitse mennä kovinkaan paljon aikaa eteenpäin, niin suuri joukko jo eroaa kirkosta - ja suuri osa heistä ei hylkää vain kirkkoa vaan myös uskonnollisen ajatustradition ylipäänsä.

isä

kyllä riparin känyt lapseni,on silmiss'ni muihin riparin käymättä jättäneisiin verrattuna hieno ihminnen.
Ja joka ei kuulu kirkkoon ,miksi esim. sellasii ees haudataan siunattuun maahan,sellaset kuuluu ihan muualle. ei hautaus maalle.

minä

en usko että yksikään isonen tekee isoshommaa rahasta. palkkio on, ainakin meillä, niin pieni ettei se kannata; raha on vain ylimääräinen plussa isostoimintaan. olen itse toiminut isosena pari vuotta, ja minun tuntemistani isosista kukaan ei tee sitä rahasta. myönnän tosin, ettei isoskoulutukseen lähdetä kovin usein myöskään sen uskonnollisuuden vuoksi. isosena olemisessa houkuttelee se yhteisöllisyyden tunne, siellä saa paljon uusia kavereita, "työ" on hauskaa ja mielekästä. ainakin täällä meillä juuri se seura missä saa olla tekemisissä, on se ykkösjuttu isosena olemisessa! :)

iso

itse olen isosena ollut. Musta riparilla oli niin hauskaa (vaikka oppitunnit jeesuksineen ei ollut mitään kamalan mukavia), että halusin kokea riparin uudestaan. "kouluttauduin" myös superisoseksikin vaikka sitten enää toista kertaa en superina mennyt leirille. meillä oli mukava isos porukka ja kerran viikossa illalla käynti isoskoulutuksessa oli mukavaa ja koulutusleirit olivat hauskoja. Ja niin meille ei maksettu mitään palkkaa, päinvastoin rahaa meni niihin isoskoulutus leireihin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat