Tiuskaisitko taas lapselle?

minä

Kommentit (3)

Helena Pavloff

Muistan ikuisesti tositarinan jonka eräs tuntemani äiti kerran kertoi: se oli ostanut lapselleen jäätelön, joka kädessään lapsi temppuili penkillä. Tää äiti kielsi sitä jatkuvasti temppuilemasta se jätski kädessään, koska muuten se tippuisi. Hetken päästä niin kävikin, että jäätelöstä pallo tippui maahan syömäkelvottomaksi, joten tää äiti aloitti (uskon että monelle meistä tutun) jälkisaarnan: "Kato nyt. Mähän sanoin että älä temppuile, tai käy noin...". Jolloin viereisellä penkillä istunut mummo keskeytti äidin sanoen, että "älä enää tuomitse lastasi. Sille on ihan tarpeeksi iso rangaistus se, että jäätelö tippui. Ei sun tarvitse sitä enää lisätä ja kääntää veistä haavassa, muuten unohtuu opetus, kun lapsi alkaa suojautua jäätelönpudotuksesta oppimisensa sijaan sitä vastaan, että sä satutat sitä". < toi äiti kertoi, ettei ole sen jälkeen enää tehnyt niin ja on huomannut että kaikki on mennyt paljon paremmin perille - ja sovuliaisemmin. Toi että pelkästään kuulin ton tarinan, pysäytti myös mut. Huomasin, että hitto vieköön oon koko äityteni ajan toistanut just tota virhettä kaikessa mitä oon yrittänyt neuvoa. Mua se ei kertaalaakista kuitenkaan pysäyttänyt, vaan edelleen tulee hetkiä jolloin toimin kuten toi äiti tuolloin. Mutta treenaan jatkuvasti ja pyydän lapsiltani jälkikäteen kohtuuttomuuttani anteeksi, jos havaitsen toimineeni vastoin tuon viisaan vanhuksen opetusta. Ja se oikeasti toimii paljon paremmin, kun maltan hillitä itseni. Suosittelen kokeilemaan edes. Käytäntö todistaa kyllä takuulla ton mummon sanat oikeiksi.

minä

En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun näitä artikkeleita kirjoittavat ovat pihalla kuin lumiukot. Onko heillä edes omia lapsia?

Paljon kertoo se, ettei näissä oteta huomioon tyttöjen ja poikien eroja. Se kun olisi poliittisesti epäkorrektia.

huolihuoleksi

Minua huolettaisi se, että aikuinen EI suutu, jos vika on lapsessa.

SEhän antaa viestin, että teet, mitä hyvänsä, sinulle ei saa suuttua, koska olet ainutlaatuinen ja kaikkia muita ihmisiä parempi ja tärkeämpi. Eli uusi häirikkö tilauksessa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat