Arvosta hiljaista lasta

pekka

Kommentit (4)

Totuudentorvi

"Introvertti lapsi on siis monestikin älyllisesti lahjakkaampi kuin nk. sosiaaliset, ulospäin suuntautuneet, ekstrovertit."

Mihinköhän tutkimukseen tämä perustuu vai onko pelkästään uskon asia taasen?

Miettikää

Introverttihän ei välttämättä ole ujo ollenkaan. Mistäköhän tämä käsitys tulee? Myös ekstrovertti voi olla ujo. Introverttiys tarkoittaa, että saa energiaa enemmän yksin tekemisestä kuin yhdessä tekemisestä. Ja harva ihminen on mustavalkoisesti introvertti tai ekstovertti, vaan eri asioissa tykkää olla toisten kanssa ja yksin. Täydellinen ekstovertti ei pysty tekemään mitään yksin. Aika harvassahan tällaiset ovat ja aika harvassa ovat myös tapaukset, että haluaisi tehdä vain yksin asioita. Erilaiset luonteenpiirteet liittyvät toisiinsa. Esimerkiksi älykäs ihminen ei välttämättä siksi halua tehdä toisten kanssa, koska ei jaksa toisten hidasta tahtia. Hän voi kuitenkin viihtyä mainiosti kaltaisten älykkäiden ihmisten kanssa. Tai joku ei pidä riitaisesta seurasta, mutta viihtyy mainiosti ystävällisten ihmisten kanssa.

Marja-Liisa Uuttu

Autismihan on (tietämäni mukaan) synnynnäinen neurologinen sairaus, joten nk. hiljainen tai ujo ja arka lapsi ei täytä autismin kriteereitä.
Kun olen pitkän elämän jo tähän mennessä elänyt, niin, niin olen jopa tavannut joitakin autistisia lapsia, ja tiedän, että autismin määritelmä ei sovi ihan normaaleihin hiljaisiin ja ujoihin.

Olisi hyvä jos arvoisa nimimerkkikin perehtyisi asiaan, ennenkuin esittää "asiantuntevia" kommenttejaan.

Kun esim. itsessäni tunnistan nuo introvertin kaikki piirteet, enkä kuitenkaan ole autisti, niin tiedän mistä puhun.
Toki ikä ja sen mukanaan tuomat haastavatkin tilanteet ja elämänkokemukset ovat koulineet ja häivyttäneet ylenmääräisen jännittämisen esim. ihmisjoukoille puhuessani tai uusia ihmisiä tavatessani. En enää ole niin arka ja ujo, sisäänpäin kääntynyt kuin olin lapsuudessani ja nuoruudessani.
Nuoruuteni aikaiseen ujouteen, arkuuteen liittyy myöskin ainakin yksi hyvä puoli: Koska olin hiljainen ja arka, vältyin monilta ajattelemattomuuden tuomilta harmeilta. Kun en uskaltanut mennä mukaan "sosiaalisempien" ikätovereitteni viina-ja huumekokeiluihin ja muihin "rohkeisiin" tekoihin, vältyin varmaankin monelta harmilta. Kun olin arka, hiljainen ja ujo, niin en vain uskaltanut "kulkea joukon mukana"

Introvertin määritelmä osuu kohdalleen myöskin siinä, että jo lapsena olin pohdiskelija joka rakasti kaikenlaisten "pulmapähkinöiden" pohtimista, kuin myöskin se, että koulu-aikoinani rakastin matematiikkaa, sillä se tarjosi tarpeeksi aivotyötä ja pohdittavaa.
Keskusteluja, ja nimenomaan syvällisiä keskusteluja on olen rakastanut aina, mutta valitettavasti yhä harvemmin tapaa ihmisiä, jotka osaavat keskustella. On vain tätä pintapuolista "hyvää päivää kirvesvartta"-"keskustelua".

Introvertilla lapsella on erittäin hyvä keskittymiskyky, mikä on tarpeen erityisesti nykyisissä meluisissa koululuokissa.
Muistissa on tapaus, jossa oppilas keskittyi niin täydellisesti seuraamaan koulun piha-alueen laitamilla olevan muurahaispesän tapahtumia, että ei kuullut/havainnut kellon soittoa ja muitten oppilaitten poistumista sisätiloihin.
Kyseessä oli lahjakas normaali oppilas, jonka keskittymiskyky ja muisti oli huippuluokkaa. Meluisilla tunneillakin tuo oppilas ikäänkuin "sulkeutui äänettömän kuplan sisään" silloin kun kyse oli keskittymistä vaativasta aineesta

Tuonkin määritelmän introvertin lapsen mielenkiinnon kohteesta, johon he uppoutuvat täysin, voin omasta kokemuksestani ja näkemäni ja kokemani perusteella allekirjoittaa.

Introvertti lapsi on siis monestikin älyllisesti lahjakkaampi kuin nk. sosiaaliset, ulospäin suuntautuneet, ekstrovertit.
Inrovertti myöskin usein menestyy elämässään paremmin kuin nk.ekstrovertti, koska introvertillä on enemmän keskittymiskykyä, pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä.

Jos lapsi on hiljainen ja arkakin introvertti, niin parasta vain tukea häntä olemaan sellainen kuin oikeasti on.
Näitä kaikenmaailman mitäänsanomattomia "rohkeita hölösuita" on maailmassa ihan riittämiin, joten jos sinulla on introvertti hiljainen lapsi, olet saanut aarteen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat