Lastensuojelu: Juhannuksenakin oltava ajokunnossa

Emppu

Kommentit (15)

Mansikkahillo

Selviä ja raittiita, kunnollisia vanhempiakin on jahdattu hirveillä ajojahdeilla.Uhriksi tuntuu kelpaavan erityisen hyvin yksinhuoltaja. Voitaisiinko lastensuojelua, kuraattoreita, kouluterveydenhoitajia ja sossuja valvoa tarkemmin? Ja lastensuojelun ympärillä häärääviä järjestöjä ja asianajajia? Uskon että tietyillä paikkakunnilla jopa säästettäisiin rahaa, jos hommista tehtäisiin asiallisesti toimivia. Nyt tietyt tahot saavat tehdä rauhassa rahaa, lapsista välittämättä. Meno muistuttaa pahasti mafian touhuja.

Vaihtaisivat alaa

Meidänkin kunnassa ja naapurikunnassa (!)"viranomaiset" innostuivat kuin pienet kärpäset surisemaan kun saivat mun katkeralta ex-mieheltä kostoksi ja huijaukseksi tarkoitetun viestin että mun lapsi kannattaisi ottaa huostaan. Ei auttanut että kävin töissä, elätin ja kasvatin yksin lapseni ja maksoin asuntovelkani ja veroni tunnollisesti. Ja että tukiverkkokin löytyi omasta perheestä. Ja juonut en koskaan maitoa vahvempaa. Joku vika piti löytää. Syylliset oli, mutta ei syytä eikä tekoa. Vikaa etsittiin monta vuotta, ja kun ei löytynyt, olikin äkkiä paljon vihaisia tätejä. Olisi kyllä kannattanut olla vihainen sille huijaavalle, juopolle, luottotietonsa menettäneelle ja tavallisen kansalaisen mielestä kutakuinkin kelvottomaksi osoittautuneelle eksälle, eikä lapselle ja äidille. Nyt eivät tädit kehtaa silmiin katsoa kun tulevat kylillä vastaan. Pelkäävät vieläkin vuosien jälkeen että avaan suuni. Ja arvatkaapa olenko avannut...

Inhimillisyyttä

Ei ole ihme ettei resursseja riitä Pomarkun kaltaisille tapauksille kun tädeillä on näin kiire tehdä pisnestä! Miksei haastatella tapauksia jotka tädit ovat selkeästi mokanneet? Saataisiin kuva miten pisnes pyörii. Pyöriikö tässä tosiaan isot rahat ja korruptio? Jos sanotaan ettei lastensuojelulla muka ole rahaa eikä aikaa eikä resursseja mutta samanaikaisesti sama väki ehtii yrittää tekemällä tehdä KAIKISTA VANHEMMISTA lapsineen potentiaalisia asiakkaitaan. Kamalaa muuten että puhuvat asiakkaista, eivät lapsista ja heidän äideistään ja isistään. Tai autettavista tai jostain inhimillisemmästä. Olisiko puute oikeasti ammattitaidosta? saako tätä muuten edes sanoa ääneen? Voisiko lasten ongelmia hoitaa hoitamalla heidän vanhempiensa ongelmat ensin kuntoon? Ainakin uutisissa puhuttu mielenterveys- ja talousongelmista. Huume/päihdevanhemmilta ottaisin kyllä minäkin heti lapset pois. Mutta eiköhän heidän toikkarointinsa jo ole poliisin tiedossa ettei tarvitse terveyskeskuksissa kytätä? Nämä aseetkin ovat muuten olleet poliisilla tiedossa, eivät mitään salaisia. Miksei muuten lastensuojelun apu ole sellaista että vanhemmat hakisivat sitä vapaaehtoisesti? Eikö se jo kerro että avussa on jotain pahasti vialla?

Saija

Kun diabetesta sairastava lapsi kuljetetaan ambulanssilla sairaalaan, ja ensihoitajat ilmoittavat lastensuojeluun päihtyneestä äidistä, eivät viranomaiset voi asialle mitään. Koska tätä äitiä ei tilanteessa puhallutettu. Kun samaisen lapsen omillaan asuva sisko ilmoittaa useita kertoja lastensuojeluun humaltuneesta äidistä, eivät viranomaiset voi tehdä asialle mitään. Koska he käyvät tarkistamassa tilanteen vasta seuraavana päivänä. Kun äiti kieltäytyy hakemasta lapsen päiväkodista kotiin ryyppyreissuun vedoten, eivät viranomaiset tee asialle mitään. Muuten vaan?

Emppu

Kovasti tuntuu vasta nykyään löytyvän tarpeeksi infoa siitä, mitä saa ja mitä ei saa lasten seurassa tehdä.
Koko elämäni ajan (ensimmäiset neljä vuotta äidin kanssa vanhempien eron jälkeen, sitten kahdeksan vuotta isän kanssa ja lopulta taas äidille, vaikkakin viikonloput isällä) olen katsonut vierestä kun isä vetää kännit melkein joka viikonloppu, ja nyt sairaslomalla melkein joka ilta, vaikka alkoholiongelmaa ei siinä oikeastaan näe (kaikki rahat ei mene juomiseen, kovasti ollaan lisä-töissä ja niin edelleen.) Silloin se tuntui kamalan normaalilta, "eikö kaikki isät muka niin tee?" Nyt kun tälläisiä lukee, tulee hiukan sellainen olo kuin olisi koko elämänsä elänyt "väärin". Fyysinen rangaistus ja kurinpito on ollut aina osana elämää isän luona myös, loppui vasta 12-vuotiaana, vaikka uhkausta tulee silloin tällöin, muttei onneksi enää seurauksia. Olen iloinen siitä, että isäni tajusi että se tekee vain pahaa pidemmällä aikajanalla, sillä ei todellakaan toivoisi 4-vuotiaalle pikkusiskolleni samanlaista elämää, vaikka joutuukin ehkä tulevaisuudessa valvomisen pidentyessä katsomaan kun isä juo.
Itse olen kai näiden kokemuksen kautta oppinut sen, että alkoholi muutta ihmiset kamaliksi, suoraansanottuna tunnistamattomiksi, ja sehän luonnostaan pelottaa lasta kuin lasta. En minäkään mennyt mielelläni samaan pöytään istumaan humalaisen isän kanssa, tai oikeastaan vielä nykyäänkään humalaisen kenenkään kanssa.

Pelastaja

Mielestäni riittää kunhan on vastuullinen, pari lasia viiniä voi ottaa ja silti mennä varmuuden vuoksi taksilla terkkariin jos niin on tarve. Änkyräkänni tai reipas humala on sitten jo täysin toinen asia!

Viiden äippä

Siis en omista ajokorttia, enkä autoa! Eipä ole ikinä kyselty terveyskeskuksessa, että milläs ajopelillä tulit paikalle? Yleensä ihan paikallisbussilla on tultu. Eikä minua ole myöskään puhalletettu siellä. Eikä siellä arvauskeskuksessa ole kyllä aikaa kysellä moisia ja vielä tehdä kyseisen syyn takia ls-ilmoituksia, että tultiin taksilla?! Haloo!!On varmaan sitten päihtynyt!?

Eri asia jos on aivan ympäripäissään, niin eihän lapsia voi edes laittaa sellaisten huoltajan matkaan! Eikä sossussakaan ehditä noin heppasilla perusteilla asioille mitään tehdä, että "tulivat taksilla ja ehkä oli otettu lasillinen viiniä". Sosiaalityöntekijä nimittäin oon itte ja molemmissa paikoissa oon ollut töissä, sossussa ja arvauskeskuksessa! Antaa aika tiukkapipoisen kuvan lastensuojelusta.

olliH

lastensuojelusta on tullut bisnestä ja sossun ainoa tehtävä on huostaanottojen avulla hankkia yrityksille asiakkaita.

iso raha puhuu ja tuskin sossutäditkään motiiveiltaan kestävät lähemmän tarkastelun.

korruptio on suomessa niin kovin yleistä eikä kaikkia kytköksiä selvitetä.

Äiti

Ihmettelen otsikkoa: On perheitä ja sukuja koolla jossa railakkaasti juhlitaan. ok, riittää jos 1 on ajokuntoinen. Kuka valvoo onko kukaan lastenhoito kuntoinen..se kiinnostaa tänä itsekkäänä aikana!!

Herran pieksu

Olkaa kiltit ja kertokaa mulle että täällä perhesurmien luvatussa maassa meidän sosiaalihuollon ressurssit ei kulu siihen, että juhannuksen jälkeen nuttura kireällä haastatellaan läpi kaikki saunaolueen haksahtaneet vanhemmat. Olihan siis kyse päihtyneistä vanhemmista, ei viinilasin tai kahden jälkeen rattiin menemistä kaihtavista, olihan?

juha

mielestäni järkevä linjaus.tappavimman huumeen
käytön vähättely on joskin surkuhupaisaa...
dokatkaa aikuisten kesken.
lapset ja liuottimet eivät sovi yhteen.
ja joku niistä perhesurmista ja surmista yleensä,
alkoholi monessa vahvasti sponsorina.
sehän on vain viinaa(selkääntaputus)

Varokaa vanhemmat!

Hillo, oletko Hämeenlinnasta? Tiedän mistä puhut. Onneksi sentään toiset viranomaiset varoittivat toisten viranomaisten kytkennöistä, mutta eivät näköjään voi kitkeä niitä pois. On kuulemma moraalitonta mutta ei laitonta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat