Muita yhtä tyhmiä kuin me? Ei säästöjä tms. ja nyt mies lomautettuna..

Vierailija

av-mammat on iha oma lukunsa. täällä on kaikilla miljoonien omaisuus. Mutta eihän tuossa muuta kuin marssitte pankkiin neuvottelemaan uuden maksusuunnitelman (jos kerta menee niin tiukalle ettei nykyisellä tahdilla onnistu)

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

että kaksi työssäkäyvää ei olisi laittanut mitään säästöön, siis edes vähän. Onhan tässä kuitenkin eletty 90-luvun lamakin ja nähty, että huonoja aikoja oikeasti voi tulla. En halua mitenkään päteä, en itsekään voittaisi kilpailuja rahataloudellani, mutta en osaa samaistua sellaiseen ettei joku säästä yhtään.

Vierailija

Kuinka paljon lainaa teillä ap on? Onko kuitenkin liian suuri tuloihin nähden?

Meillä lainaa alunperinkin ollut vain 120 000e ja noin tonni kuussa mennyt lainaan. Joten säästöön jää aika paljon ja sitten lyhennellään ylimääräisiä eriä.

Vierailija

Enpä usko, että ainuita olette, mutta te olette siitä onnellisessa asemassa, että kehtaatte myöntää virheenne ja ette ota nyt vaan kaikessa hiljaisuudessa lainaa lainan päälle. Fiksut ihmiset erottaa siitä, että ne oppivat virheistään.

Ruotsissa esim. kehoitetaan säästämään aina 10% palkasta syrjään. Laskin tässä juuri, että 3000e nettona (kai aika realistista monissa perheissä) 5% tuotolla se tekisi 30 vuodessa jotain 250t. Toinen mitä Martat puhuu on 3kk nettopalkkojen verran syrjässä ja itse olen ajatellut, että jos ei kolmen, niin ainakin kuukauden nettopalkan verran kun olisi syrjässä, niin sillä jo pienen hätätilanteen selvittää (kuten pesukoneiden hajoamisen, ei toki pitkää työttömyyttä).

Mitäs jos ap ottaisit vaan nyt sellaisen asenteen, että tästä selvitään ja sillä hyvä. Jokainen selviää aina tavalla tai toisella. Sitten vaan kynä käteen ja laskemaan, että mitä on pakko maksaa ja mitä tulee. Ja jos menot on jatkuvasti suuremmat kuin tulot täytyy menoja tietysti pienentää tavalla tai toisella (tai vaihtoehtoisesti tuloja lisätä).

Vierailija

Kulutusluotoissa on kamalat korkomenot.

Saisitteko pankista lainan, jolla maksaisitte ne pois ? Pankin lainalla pienemmät korot ja sitä kautta pienemmät kuukausierät.

Vierailija

Tosiaan lomautukset sillä lailla että tulee tuo karenssiaika joka kerralle ja varmaan jatkuu samalla systeemillä keväälläkin.

Osaako joku sanoa vanhempainvapaasta..jos mies on silloinkin vielä lomautettuna kun mulla alkaa vanhempainvapaa, pystyykö sen tasaamaan? Niin, että minä olisin töissä ne viikot kun mies on kotona? Jos mies on esim. jokia toinen tai joka kolmas viikko lomalla, voisinko minä olla ne ajat töissä? Kuinkas Kela suhtautuu tollaiseen systeemiin? Tuntuu et oon muutenkin ihan pihalla näiden äitiys- sun muiden avustuksien kanssa, kun eka lapsi on tulossa niin sit vielä tälläsen jutun pukkas..huoh!

Entäs onko pankkien toiminnasta kenelläkään kokemusta tällaisessa tilanteessa? Meillä on jo nyt laina-ajat venytetty aika maksimaalisiksi, mutta koskaan ei ole tarvinnut mitään lykkäyksiä tms. pyydellä. Suostuuko pankit venyttelemään noita aikoja tai myöntämään pidempiä lyhennysvapaita?

Ymmärrän että nämä asiathan on pankki- ja tapauskohtaisia, mutta jotain vertaistukea kai tässä vain etsiskelen. Olo on jo muutenkin jotenkin kateissa oleva tämän ekan raskauden kanssa niin nyt vielä nuo rahajutut...

Poison Ivy

Vierailija

Lainaa on n. 140 000, osa asunto-lainaa, osa opintolainaa ja osa autolainaa joka huonon säkän ja liian vähäisen harkinnan ansiosta on tällä hetkellä lainaa "tyhjästä"..tietysti kuukausituloista menee myös aika iso osa työmatkojen bensakuluihin kun ajellaan molemmat pitkiä matkoja.

Täytyy varmaan marssia pankkiin..ei vain millään antaisi ylpeys periksi kun haluaisi pärjätä näin..

Poison Ivy

Vierailija

vuodenvaihteen molemmille puolille, eli tulee tuplakarenssit...

Ihan ekana heivaatte molemmat tai vähintään toisen auton pois. Sinähän olet kotona lasten kanssa!

Vierailija

Meillä mies on ollut jo tässä kuussa kaksi viikkoa lomautettuna ja nyt tuli joululahjaksi työmaalta kirje, että myös tammikuussa saisi lomailla kaksi viikkoa.

Ollaan molemmat ehkä keskituloisten alarajalla?!?..lainanlyhennykset yms, on mitoitettu niin et just pärjätään. Aika surkeita ollaan molemmat käyttämään rahaa, kaikki asiat hoidetaan AINA mutta pari kulutusluottoa on tullut kerättyä kun kaikkea uutta kivaa on aina muka pakko saada.

Nyt harmittaakin että kuinka sitä rahaa onkaan niin hankala käyttää niin että jotain jäisi säästöön...meillä ei ole mitään ylimääräistä missään ja ties kuinka kauan nuo miehen lomautukset jatkuu ja minä jään äitiyslomalle tammikuussa..huoh!

Muita joille koittaa ankeat ajat.?!?

Poison Ivy

Vierailija

Olemme miehen kanssa molemmat akateemisesti koulutettuja, kuten melkein kaikki meidän laajassa ystäväpiirissä. Kun molemmat perheessä tienaavat ainakin 4000 e/kk (ja monet meistä paljon enemmänkin pk-seudulla), niin kyllä siinä säästöön jää joka kuukausi pitkä penni. Varsinkin, kun moni meistä asuu ihan tavallisissa taloissa eikä missään lukaaleissa jättisuurilla lainoilla. Ja hui, meitäkin surffailee netin keskustelupalstoilla.

Vierailija

Juu, autoasia on jo sen verran hoidossa että olen myynyt oman autoni pois ja otin tilalle puoli-ilmaisen "vara-auton" "ikuisuuslainaan". Mietittiin et sit kun jään kotiin, täytyy ehkä olla auto pihassa jos tulee esim. lapselle hätä tms. Mies kun tosiaan autoineen on kaukana töissä..

Ja ollaan muuttamassa lähemmäs työpaikkaa (mun omaani). Ollaan vain tultu siihen tulokseen että maksellaan nyt kuitenkin tätä pois ja sit kun tilanne on parempi, vaihdetaan asuntoa. Turha kai sitä on moneen kertaan vaihdella jos mitenkään tässä pärjäisi.

Nyt on jo vähän ahdistus helpottanut. Miehen kanssa juteltiin ja kun yleensä mä olen se järkevä joka keksii säästövinkkejä ym. ja vakuuttelee toiselle niin nyt mies otti sen osan ja vakuutteli mulle että kyllähän me nyt pärjätään niinku ollaan aina ennenkin pärjätty. Tottakai asoita täytyy pikkuhiljaa osata muuttaa mutta kuiteskin..

Huh, näitä raskausajan hormonihuuruja. Miten joku asia voikin tuntua yhdessä hetkessä niin järkyttävän ylitsepääsemättömältä ja sit hetken päästä sitä vaan ihmettelee että pitikö tostakin asiasta nyt NOIN kauheasti pulttia ottaa..

Hyvää joulun odotusta siskot!

Poison Ivy

Vierailija

Enkä todellakaan ruikuta muiden parempiosaisuutta. Yleensähän tässä maailmassa niin makaa kuin petaa.

Tämä on vain niin arka asia myöntää kenellekään naamatusten että raha-asioiden kanssa ahdistaa niin helpompihan se on täällä tästä jutella :)

Poison Ivy

Vierailija

Joka kuukausi säästetään kyllä, mutta joka kerta kun päästään sinne 500-1000 euron liepeille, tulee joku meno..jompikumpi autoista hajoaa, täytyy ostaa joku kodinkone tai huonekalu tms. Noista huonekaluostoista ei voi syyttää kun itseään..autot taas on pakko olla kunnossa kun työmatkat toisella 25 km ja toisella n 60 km.

Jotenkin tässä kohdassa tuntuu siltä että pärjättäis jos olis vain lomautukset tai äitiysloma, mutta molemmat samaan syssyyn niin huh huh. Ei kai tosiaan auta kuin painella pankkiin.

Olen miettinyt että missä sitä voisi säästää..kaikki lehdet on peruttu jo aikoja sitten, mitään maksukanavia ei ole, vakuutukset on kilpailutettu ym. Suurin ongelma meillä taitaa olla semmoset jokapäiväiset pikkuostot. Mies ostaa varmaan joka päivä ainakin yhden kupin kahvia jostain ja polttaa tupakkaa joka ärsyttää mua suunnattomasti. Minä taas haluan kotiin kaikkea pientä kivaa sisustusjuttua ja aika paljon haetaan mäkkäri- tms. ruokaa. Paljon tuo ostelu on vähentynyt, mutta olisihan sitä vielä varaa. Kuinkakohan siinä onnistuisi? Tuntuu että itsehillintää puuttuu vähän joka asiassa..

Kiitos että jaksatte tätä vatvoa mun kanssa. Ratkaisuhan asiaan on ihan selvä..jätä turhat ostokset pois, mutta ei kai se kenellekään niin helppoa ole..?

Poison Ivy

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat