Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako muiden lapsia komentaa?

Lapsuus vielä mielessä

Kommentit (6)

Ekku

Jos vanhemmat eivät viitsi ohjata ja opettaa lasta niin katu kyllä kouluttaa myös vanhempana. Kun muutaman kerran tulee nenään niin ehkä sitten kovemman kautta oppii käyttäytymään myös kodin ulkopuolella.

Nippe

Meitä ympäröivä yhteisö kasvattaa kaikkia lapsia. Haluammepa puuttua asiaan tai emme, annamme aina toiminnallamme signaalin lapselle, onko hänen käytöksensä hyväksyttävää vai ei. Tämän vuoksi minusta olisi paljon suotavampaa, että jokainen aikuinen puuttuisi siihen häiritsevään käytökseen.
Mitä tulee kadun kouluttamiseen, en todellakaan haluaisi nähdä yhtään lisää näitä kadun kouluttamia, joille mikään ei merkitse mitään. Asennevamma opitaan jo kotoa, jos vanhempia ei kiinnosta. Sellaisesta perheestä tulevan lapsen on vaikea saada elämäänsä myöhemminkään positiiviseen suuntaan.

Naapurin täti

Kun näkee vieraita lapsia omalla postilaatikolla,ikkunan takana nurmikolla tai katolla hyppimässä,ei voi olla huomauttamatta.Kaikkia ei valitettavasti enää opeteta kotona välittämään muista.Eivät lapset siitä traumoja saa,oppivat vaan käyttäytymään.Ei ihan mitä hyvänsä voi eikä pidä sallia.Lapset eivät itse vielä tule aina ajatelleeksi kaikkea.

Kakarat kunnialliseksi

Meidän pihapiirissä onneksi suurin osa puuttuu lasten hölmöilyihin jos menee yli (kaikki komentaa kaikkia), mutta silti kantapään kautta oppimista pihalla tapahtuu... pieniin ei puututa "lapset on lapsia ja onneksi saavat ollakkin"

vanhanajan komentelija

Ennenvanhaan ajateltiin, että koko kylä kasvattaa lapsia eli aina kun paikalle osui joku aikuinen todistamaan sopimatonta toimintaa niin hän puutui asiaan.
Itse kuulun siihen mutkattomien komentelijoiden ryhmään eli elän tuon "koko kylä kasvattaa" -periaatteen mukaan ja toivon todella, että jos omat lapseni käyttäytyvät jossakin ääliömäisesti niin siihen puututaan jos en itse ole paikalla.
Tämä on tietysti aika kaukaa haettua, mutta nuorten lisääntyneen pahoinvoinnin yhtenä syynä voisi olla juuri tuo asenne, että "itse ovat kakaransa hankkineet, joten en puutu muiden lasten käytökseen". Lapset tarvitsevat kaitsintaa ja jos omat vanhemmat eivät ole lähistöllä, niin turvallisuutta luo jos edes joku pistää tilanteessa ne rajat.
Ymmärrän toki, että vanhemmuus on nykyään monelle todella arka paikka ja kaikki muiden puuttuminen koetaan helposti arvosteluna tai kritiikkinä, mutta eikö lasten kasvatuksessa ole pohjimmiltaan kyse nimenomaan lasten kasvattamisesta yhteiskuntakelpoisiksi yksilöiksi eikä vanhempien suorituksesta?!

Lapsuus vielä mielessä

Muistan kun serkkuni kanssa kiroiltiin, mutta vain minua komennettiin. Se ei ollut mielestäni reilua, eikä ole vieläkään. Samat rajat muiden mukuloille, kuin omille, sanon minä. Oppivat ainakin tasa-arvoa.

Uusimmat

Suosituimmat