"Mä oon ruma!

Esko Soralähde

Kommentit (5)

pinja

Jos kokee olevansa ruma,niin miten siihen liittyvät sellaiset asiat kuin;luonne,pitämiset,arvostamiset,mitä haluaa ja mitä arvostaa jne.Itse olen jo 40-vuotias ja olen aina nähnyt peilistä ruman naaman.Se ei muutu miksikään vaikka maapallo vaihtaisi pyörimissuuntaansa.Pitää vain olla välittämättä peilikuvastaan,jos kokee olevansa ruma,muu ei auta.

lapsi ymmärtää enemmänkin

Hei pinja! Minulla ainakin meni kauan, ennen kuin tajusin, että ruma ei ole sama kuin huono ihminen. Lapsuudessani kaikki tarinoiden "hyvikset" kuvattiin kauniina ja viehättävinä, pahat taas rumina. Olen myös kasvanut ympäristössä, jossa hyvin usein kaunis tarkoittaa samaa, kuin hoikka ja siro. Eli jos ei ollut näitä asioita, ei myöskään ollut arvokas. Olen siis ollut lapsi 80- ja 90-luvuilla.

Toimii teineihinkin

Mikäli lapsesi tai teini-iässä oleva suvun jatke kokee itsensä rumaksi koska televisiossa ja mainoksissa, etenkin kuvissa, kaikki mukamas näyttävät paremmilta kuin hän, niin kokeilkaapa kuvankäsittelyohjelman käyttöä ja demonstrointia. Valkaiskaa hieman julkisuuden henkilön hampaita, poistakaa pisamiata ja muita "iho-ongelmia" ja niin edelleen. Tuttava kokeili tätä ja hänen kahdeksasluokkalainen tytär oli huutanut että "ei ole reilua!" ja oli kuulemma saman tien lakannut ihailemasta mainoskuvia ja kokenut suurenmoisen mielialan kohotuksen tajuttuaan totuuden mainoskuvista.

Nainen

Luulen, että monessa tapauksessa tärkeintä on etenkin äidin antama esimerkki. Jos äiti näkee itsessään vain virheitä ja puristelee peilissä näkyviä läskimakkaroitaan, ja haukkuu itseään kovaan ääneen, saman suhtautumisen omaan vartaloonsa oppivat myös lapset. Miten voi opettaa lapselle että ulkonäkö ei ole tärkentä jos ei itse toimi sen mukaan?

Esko Soralähde

Pitäisikö lapsille valehdella?

Jos se nyt sattuu olemaan tosiasia, että joku on "ruma" jonkin ihmisen tai kulttuurisen yhteisön mielestä, niin kai se pitää pystyä myöntämään.

Samallaha pitää myös informoida, mitä "rumuus" tarkoittaa ja että se ei ole objektiivinen käsite jonkin ihmisen todellisesta arvosta, vaan että se on ainoastaan jonkin ihmisen mielipide jonkun toisen ihmisen ulkonäöstä. Laajemmassa mittakaavassa on tiettyjä kulttuurin sisäisiä "kauneusarvoja", mutta nekään eivät ole muuta kuin kyseisen joukon sisäisiä arvoja. Kukaan ei objektiivisessa todellisuudessa ole kaunis tai ruma - ne ovat vain ihmisten luomia käsitteitä.

Niin, ja onko se sitten kiellettyä sanoa omalle lapselle, että oletpa sinä nätti?

T: Soralähteen Esko

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat