Näin ujutat kasviksia lapselle – 10 vinkkiä

Lahna

Kommentit (6)

Vierailija

Tätä ongelmaa minulla ei ole ollut lapseni kanssa koskaan. Pienestä pitäen hän söi kaikkia kasviksia suurella ruokahalulla. Ei tarvinnut työntää väkisin eikä millään "konstilla". Itse asiassa syö kaikkea, mitä annetaan, edelleenkin. Ja on muuten hoikka! Ei ole läskin läskiä siinä tytössä. Hyvä ruoka + runsas liikunta = hyvä mieli ja hyvä kroppa.

Vierailija
Vierailija

Tätä ongelmaa minulla ei ole ollut lapseni kanssa koskaan. Pienestä pitäen hän söi kaikkia kasviksia suurella ruokahalulla. Ei tarvinnut työntää väkisin eikä millään "konstilla". Itse asiassa syö kaikkea, mitä annetaan, edelleenkin. Ja on muuten hoikka! Ei ole läskin läskiä siinä tytössä. Hyvä ruoka + runsas liikunta = hyvä mieli ja hyvä kroppa.

No mutta tuohan oli käyttökelpoinen ohje meille kaikille, joiden lapsi ei suostu kasviksia suuhunsa pistämään!! Eikun eihän se ollutkaan neuvo, vaan omakehun lemahdus.

Vierailija

No mutta tuohan oli käyttökelpoinen ohje meille kaikille, joiden lapsi ei suostu kasviksia suuhunsa pistämään!! Eikun eihän se ollutkaan neuvo, vaan omakehun lemahdus.

[/quote]

No, saa sitä jostakin iloita. Eikä ole vanhemman "ansio", jos lapsi luonnostaan syö hyvin, vai  mitä? Von minä lastani kehua - tällä jollain toisella keskustelupalstalla kun toitotetaan, että lasta pitää kehua joka käänteessä, vaikkeivat ansiot edes ylettäisi kehujen tasolle.

En tiedä mikä  neuvoksi krantuille. Ehkä, että mitä vähemmän ottaa ongelmaa koko asiasta, sitä helpommaksi menee. Jos lapsi ei tykkää porkkanasta niin ei tykkää. Minkä sille voì? Kannattanee kuitenkin miettiä ennen kun tarjoaa perunalastuja tai makaronia tai hampurilaisia tilalle. Monet lapset pärjäävät yllättävän vähällä. Ehkä kannattaa myös tarkkailla, antaako lapselleen välipalaa, juottaako makeita mehuja ja jugurtteja ja karkkeja, keksejä yms. ruokailujen välissä. Ne vievät ruokahalut ja hampaat, eikä niitä tarvita.

Vierailija

No miksi pitää heti luovuttaa? Jotkut lapset vaativat todella pitkää aikaa, ja todella monta maistelukertaa, että tottuvat uusiin makuihin! Eikait tässä elämässä mitään opi, jos heti luovuttaa. Nirso lapsi voi olla tosi haasteellinen totutettava, mutta tosiasiassa esim. 200 vuotta sitten, kukaan köyhän torpan lapsi ei nirsoillut. Syötiin sitä, mitä oli tarjolla, kalaa, juureksia ja perunaa, leipää ja kesäisin maitotuotteita. On se kumma, kun pienet taaperot oppivat syömään mitä tahansa, mihin ne vain sinnikkäästi totuttaa. Mutta vanhemmat alkavat sitten antaa periksi kun lapset osaavat puhua ja vastustaa vanhempien tahtoa.  Ei pidä opettaa lasta siihen, että on ok syödä vain kananugetteja ja nakkia, näin kärjistettynä.

Ja tiedän omakohtaisesti, kun yksi lapseni on todella nirso ja herkkä uusille mauille. Muut kyllä pistävät poskeensa mitä annetaan, mutta tämä yksi on tosi nirso ja epäluuloinen. Mutta sekin on oppinut syömään vihanneksia, kun niitä on tuputettu pienestä pitäen, ja pakko on aina ollut aina maistaa. Kun on maistanut n. 50 kertaa, niin tykkää siinä vaiheessa jo mausta. Makuaisti kun tottuu eri makuihin, esim. homejuusto, oliivit, kaprikset, tuliset ruuat, hapansilakka jne. Ihminen on kuin rotta, se tottuu lopulta kaikkeen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat