Auto-ostoksille? Katso ensin nämä vinkit

Sementtisika

Kommentit (3)

asijan tuntia

On taas niin asiantuntevaa uutisointia, ettei mitään rajaa.

Auton kulutuslukemia ei kannata katsoa oikeastaan ollenkaan. Ne kun eivät pidä paikkaansa ja joku puolenlitran kulutusero sinne tänne on ihan mitätön muihin kuluihin verrattuna. Hyvä nyrkkisääntö on, että iso auto kuluttaa ison auton verran ja pieni pienen. Se kun on perusfysiikkaa, että energiaa vaaditaan sitä enemmän, mitä enemmän massaa kiihdytetään. Siitä ei voida millään keinoin laistaa. Ja diesel kuluttaa vähemmän kuin bensa. Sekin on ihan puhdasta faktaa.

Todelliset kulutslukemat keskikokoiselle, keskitehoiselle bensakäyttöiselle perheautolle ovat (mallista riippumatta) noin.

-Maantie 100 km/h: 6 - 6,5 l/100 km
-Maantie 80 km/h: 5,5 - 6 l/100 km
-Kaupunkiajo: 8-9 l / 100 km
-Sekalainen: 7-8 l /100 km.

Sementtisika

Huomattavasti oleellisempaa kuin tuijottaa auton kulutuslukeman desejä on lukea tarkasti mm. auton takuuehdot ja huolto-ohjelma.

Esimerkiksi mainitussa flexiautossa on yleensä puolta lyhyempi huoltoväli kuin tavallisessa bensiiniversiossa, jolloin taloudellisuus menee reilusti miinukselle huolloissa.

Toisaalta 30tkm huoltovälistä ei ole välttämättä vähän ajavalle hyötyä, jos ohjelma sallii maksimissaan vuoden huoltovälin.

Usein pitkän takuuajan kylkiäisenä sitten saa aivan tolkuttoman hintaiset merkkihuollot. Pienemmillä paikkakunnilla kannattaa kiinnittää huomiota siihenkin, että mistä saakka merkkihuoltoa täytyy hakea.

Kestävyyskin on paljon itsestä kiinni. Kaikki repiminen syö autoa. Esimerkiksi matalaprofiilirenkaat kannattaa jättää kauppaan, sillä niillä saa puolitettua iskunvaimentimien ja alustan nivelien keston.

Ja lopulta, auton pitää kuitenkin olla sellainen josta pitää. Kukaan ei jaksa ajaa ekologisesti, turvallisesti ja muut huomioiden autolla, jossa aina selkää kivistää, nappuloita ei löydä ja ajettavuus on kehno.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat