Onko lapsellasi liikaa läksyjä?

Ope

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Kyllä on. Lapseni kärsii tarkkaavaisuushäiriöstä ja on pienluokalla mutta silti pääosin kaikki koulupäivän tehtvätä tulee kotiin tehtäväksi. poikani siis on ns. koulussa tuplatunnit kun opiskelu jatkuu kotona!

Vierailija

ainahan on läksyjä annettu kaikenikäisille ja läksyjä on tehneet kaikenikäiset miksi nykyaikana valitetaan läksyjen määristä kaikenikäisille pitäähän sitä opetella asioita koko elämän ajan lapsena se pitäisi aloittaa niin se sitten onnistuu vanhemmitenkin

Vierailija

Sinä nimim. kolmen lapsen äiti, turha kehuskella ulkomaalaisuudellanne, Suomen koulumaailma on monissa kansainvälisissä tutkimuksissa pärjännyt paremmin kuin moni muu maa, revi siitä ja googleta vaikka.

Vierailija

Huomaa, että osalta on jäänyt ainakin äidinkielen osalta läksyt tekemättä - raivostuttavaa, ettei vaivauduta lyömään muutamaa merkkinäppäintä.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei lapsilta/nuorilta aivan käsittämättömiä vaadita, mikäli käytännöt eivät ole viidessä vuodessa paljoa muuttuneet. Nuo teidän ensiluokkalaisten läksyjentekoajat ovat kyllä aika suuret sen ikäisille, tuossa iässä pitäisi vasta harjoitella koulunkäyntiä.

Vierailija

Lain mukaan opettaja voi jättää oppilaan koulupäivän jälkeen tekemään tekemättömiä kotitehtäviä enintään yhdeksi tunniksi (60 min).

Vierailija
Vierailija: Ope

"Entäs jos lapsi yksinkertaisesti kieltäytyy laittamasta pipoa päähän talvella? Voiko tällöin laittaa opettajalle tekstarin, että kotona on tullut riitaa piposta, jotta opettaja voi keskustella lapsen kanssa?"

Näin ne jotkut vanhemmat tekevät... ;)

T.ope

Jälki-istunto ei ole asiallista tuossa tilanteessa.

Vierailija

Olen seiskalla ja mulle tulee ihan kamalasti läksyjä! Niitä kaikkia, kun ei heti ehdi tekemään, niin pakko tehdä myöhemmin illalla, kun ei yhtään jaksaisi. Ja perjantai... Eikö sen pitäs olla "rennompi" päivä? Mulla se on kaikkein rankin koko viikosta! Kuuden aineen kirjat mukaan, 9-15 koulua ja kamalasti läksyä. Vielä päälle se, jos ei tunnilla opettaja osaa opettaa, niin jo on läksyt ja kokeet vaikeita... Viikonloppuinakin joutuu läksyjä tekemään. Minä olen vielä sellainen, että mun maailma kaatuu jos unohdan läksyt tai kirjan. 

Miltä tämä muista kuulostaa? Mielipiteitä?

ope

Miten hlvtissä se opettaja sinne kotia tulee pakottamana lapsen tekemään läksyt?

Kyllä se on vanhempien homma alakoulussa, yläkoulussa taas oppilaan vastuulla. Jos läksyt jää tekemättä, ainoa, mitä oepttaja voi tehdä, on antaa jälki-istuntoa.

volvomies

No se kyllä pitää myönyää että tänä päivänä
on oppilailla todellakin paljon läksyjä.
Ja minä siitä kärsin ikävä kyllä eniten.
Meinaan kun eukko joutuu tekemään lasten läksyt
niin sitten se ei kerkijä huolehtija minun hyvinvoinnista.
Että kyllä pitää sanoa ihan suoraan että on todella väärin

äiti

Ihmetyttää, että ekaluokkalaiselle lapselleni tulee läksyjä perjantainakin... Ei kyllä tarvisi viikonlopuksi tulla noin pienelle läksyjä.

kolmen lapsen aiti

Olette ihan hakoteille laksyjen paljouden kanssa.Lapset menevat maassani kouluun jo 5v ja laksyja on pitkan (klo 08-15) koulupaivan jalkeen tunnista (harvoin) kolmeen tuntiin sisalten kokeisiin lukemiset, kaikki laksyt joita on siis yksi -neljakin per paiva kysellaan kirjallisena kokeena.Koenumerot viis kertaa ilmestyviin todistuksiin, jouluna tentit joissa kysellaan kaikki pikkutarkasti syyskuun ensimmaisesta lahtien jouluun asti.Kesakuun puolessa valissa on joka vuosi lopputentti,jossa kysellaan kaikki asiat ja aiheet pikkutarkasti syyskuun alusta kesakuun puoleenvaliin asti.Joulun jalkeen 1.lk lla ei enna lueta tenttikysymyksi aaneen vaan se joka ei ole jostain syysta lukemaan siihen mennessa ei osaa vastata kokeiden kysymyksiin.Joulun ja kesan tenttijakso kestaa 7-14 paivaa, jonka aikana aamupaivina tehdaan tentit ja iltapaivina on normaalikoulua.Illalla kotiin ja siella jatkuu tentteihin lukeminen..Kesaloma alkaa heinakuun 1..Tassa mallia huonoa tai hyvaa, mutta lapsemme elvat kuin tekisivat taytta pitkaa tyopaivaa eivatka arkena poistu kotonaa pihalle leikkimaan eivat leiki muutenkaan kuin viikonloppuisin eivat ehdi..klo 17, perheruokailumme jalkeen valvon kolme lapseni, yhta aina kerrallaan, laksyjen teko ja kuulustelen kaikki koemateriaalit ja kun olen sen homman tehnyt on klo jo 31 ja unille, ei ole vapaa-ajan ongelmia.Lapset kaikki klo 20.15 omiin sankyihinsa lukemaan viela koulu-taimuita kirjojaan.Heratys hymysyuin klo 06 jalkeen....

Kolmen lapsen aiti

Annetaanko Suomessa jalki-istuntoa tekemattomista toista? Lastemme koulussa saavat jalki-istuntoa vaaranlaisesta kayttaytymisesta.Laksyjen tekemattomyys taas merkitaan numeroihin, joten todistuksissa se nakyy....

Tämmötti

Meillä oli pojan kanssa tapa, että klo 19 ilmoitin, että läksyjen tekoon. Peruskoulussa sihen ei koskaan mennyt varttia kauenpaa ja keskiarvo 10.

amis

Niin paljon siitä puhutaan että kouluun pitää panostaa, mutta... ei oikee innostus pysy ku tehää pitkii ja rankkoja päiviä (varsinkin ylä-asteella) ja sitte ku sais huilata ja pistää aivot hetkeks vapaalle nii ei! pitää tehä tunteja läksyjä. Läksyistä ei oo mitää hyötyä kun ne asiat opetellaa koulussa ei kotona! ja ei niitä asioita opi ainakaa kotona ku ei oo enää innostusta siihen. Nuori opiskelija tarvii päivässä aikaa kavereiden kanssa oleskeluun, pelaamiseen, urheiluun jne. 24/7 koulua on vain huonoks!!! nykyää on hyvä kun amiksessa ei läksyjä annella... oppii asiat paremmin, ja innostus säilyy mikä on tärkeintä...

9lk

Eikö tuo ole jo julmuutta? Luuletko että esim. 1 lk.:laiset osaa lukea kunnolla, ja jos vanhemmat eivät pysty auttamaan lapsiaan läksyissä kotona raskaan työpäivän jälkeen eikä lapsikaan pysty yksin siihen, niin tietty ne jäävät tekemättä.

Pikemminkin pitäisi lasta auttaa koulupäivän aikana tekemättä jääneissä läksyissä eikä antaa turhasta jälki-istuntoa jolle on hyvin looginen syy?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat