Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Museoon muksujen kanssa

kans

Kommentit (3)

kans

Tässä annetaan kyseenalaisia ohjeita. Tätä ei saa tehdä. Varjostin on sähkölampun osa. Vaatii erinäisiä lupia, että voi tehdä. Samoin vaatii testauksia, jotta voidaan varmistua lampun turvallisuudesta. Varjostimen osalla lähinnä paloturvallisuudesta.

Itse tehdyn laitteen täytyy täyttää sähköturvallisuuslain (410/1996) 5§:n vaatimukset ja KTM:n päätöksen(1694/1993) 3-7§ (ja 8 § - 11 §) vaatimukset . Onko itse rakennettu laite turvallinen? Myös itse rakenteluun opastaminen on arveluttavaa. Kaikilla toimeen ryhtyvillä ei varmastikaan aina ole riittävää tieto- ja taitopohjaa turvallisuusasioiden toteamiseksi ja varmistamiseksi. Itse tehdyn laitteen pitää lain kannalta olla yhtä hyvin varmennettu kuin kaupalliset sähkölaitteet.

Jos itse tehty laite aiheuttaa esim. tulipalon tai pahimmassa tapauksessa henkilövahingon , korvaus- ja vastuuasioiden kanssa voi tulla suuriakin ongelmia.

mimmi

Öö.. mistä lähtien lampnvarjostimen koristeluun on tarvinnut lupia???? Sähkötyöt on asia erikseen, mutta lampun sähköihinhän tässä ohjeessa ei koskettu lainkaan. Tässähän ei rakenneta mitään, vaan koristellaan jo rakennettua lamppua. varjostimen suunnitteluvaiheessa on jo otettu huomioon mm. varjostimen lämpiäminen ja tuossahan kaikki koristeetu tulee varjostimen ulkopuole? :o

varovaisuus kunniaan

Vastaajahan sanoi, "Kaikilla toimeen ryhtyvillä ei varmastikaan aina ole riittävää tieto- ja taitopohjaa turvallisuusasioiden toteamiseksi ja varmistamiseksi".

Tarkoitti, että on syytä olla tarkkana, että liimattavat hahmot kestävät suurta kuumuutta, että eivät syty palamaan, eivätkä irtoa huomaamatta senkään jälkeen, kun lapsi on vahingossa pudottanut lampun sata kertaa lattialle. Meillä oli tulipalo lähellä kaupasta ostetun lampun kanssa, jossa oli hyvin kuumuutta kestävä varjostin, varjostin oli vaan huomaamatta irronnut paikoiltaan, kun lapsi oli jälleen kerran pudottanut lampun lattialle ja itse nostanut takaisin. Onneksi erään kerran huomasin, kuinka lampun varjostimen läpi pilkotti oudosti valoa, varjostin oli sisäpuolelta ollut lamppua vasten ja oli isolta alalta ihan pikimusta ja sulanut kuumuudessa, tulipalo ollut hyvin lähellä. Ulkopuolelta ei ollut huomannut mitään muutosta, ennenkuin oli lopulta alkanut valoa näkyä reiästä läpi ja ihme kyllä ei haissut edes käry. Itsetehdyt viritykset kestävät todennäköisesti huonommin kuumuutta ja iskuja, kuin kaupoissa myytävät hyviksi koetut testatut tuotteet.

Uusimmat

Suosituimmat