Näin puhut nuoren kanssa rasismista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (7)

Vierailija

Hankala samaistua tähän artikkeliin, kun kotona on vanhemmilla oma hyvin jyrkkä mielipide kaikista maahanmuuttajista ollut, aina... :) 17 vuotta sellaisessa asuneena on hankala avata silmänsä uudelleen.

Vierailija

Meidän koululaisia ihmetyttää koulussa ei lähikulttuuristaustaisten maahanmuutajien saama ylenpalttinen huomio, joka luo eriarvoisuuden tunnetta. Jos tulee normaalia koululaisten välistä erimielisyyttä asioista, niin "valtaväen" oppilasta torutaan ja varoitetaan "rasisimista". Vastapuoli saa halin. Lasta ihmetyttää tämä r-aiheen alleviivaaminen, joka käänteessä, eikä ymmärrä missä raja menee, kun kinastellaan henkilökohtaisella tasolla vaikkapa siitä, kuka saa jakaa monisteita tai kuka hyppää ensin pituutta liikunnantunnilla. Asia korostuu myös silloin, kun joukossa on myös maahanmuuttajalapsi lähialueelta, vaikkapa Baltian maista, joka kokee saavansa eriarvoista tukea koulutyössään, kuin kauempaa saapunut. Miten seltät tämän eriarvoisuuden lapselle? 

Vierailija

Miten musta tuntuu et toi rasismi on ja tulee olemaan ikuinen ongelma länsimaisessa kulttuurissa. Omalle lapselleni olen opettanut sen mitä tiedän ja sanonut myös kaikille tutuielle koska minulla sattuu olemaan ystäviä eri kulttuureista myös muslimi maista. Olen kertonut ja sanonut tosi asioita ja asioita joita heistä tiedän enkä usko että kaikki mitä kuullaan maahanmuuttajista kaduilla on edes puoliksi totta sanoin juuri omalle lapselleni että on hyvä kun tuntee ihmisiä eri kulttuureista ja on kiinnostunut heistä ja ottaa selvää ihmisestä ennen kuin tuomitsee ketään syntyperän tai kansalaisuuden takia. Rasismi on kansakunnan häpeä ja myrkyttää sielua. En tuomitse itse ketään vaan olen avoin ja ystävällinen ja haluan tutustua uusiin ihmisiin nyt ja aina saman opetan lapselleni joka on leikkinyt kaikkien lasten kanssa kansalaisuuteen tai ihon väriin katsomatta.

Vierailija

samaa mieltä edellisen kanssa. rasismi ei todellakaan ole pelkkä länsimainen ongelma. mut sitten tuohon itse rasismiin. itse olen huomannut itsessäni että olen muuttunut kolmen neljän vuoden aikana todella rasistiseksi.

viisi vuotta sitten ulkomaalaistaustainen miesjoukko (6 miestä) raiskasi ja pahoinpiteli yhden parhaista ystävistäni.

neljä vuotta sitten kaverini hakkasi henkihieveriin ulkomaalaisjoukko (4 miestä). he hyökkäsivät takaapäin eikä kaverini sanonut heille sanaakaan. tai ei siis edes näynyt heidän kasvojaan. tapaus sattui onneksi keskustassa, joten tapaukselle löytyi useampi silmännäkijä. yhdellä heistä oli 30 rikostuomiota (pahoinpitelyjä, varkauksia ym) ja 6 tapausta odotti oikeuden päätöstä. Häntä ei saa yk:n sopimuksen mukaisesti karkoittaa maasta(!).

kolme vuotta sitten romanipoika yritti varastaa mieheni pankkikortin ja pahoinpiteli hänet pankkiautomaaatin edustalla. (kamera tallennus)

pari viikkoa sitten ulkomaalainen mies löi sisarukseni parasta ystävää (tyttö) nyrkillä takaapäin! ja otti kurkusta kiinni hänen poikaystvää ja veti turpaan! (liiketilan edessä kameratallennus)

et siinä muutamaa miks on tullu rasistiseksi. joo joo jokainen on yksilä. blää blää.. jos oot niin pakolainen ja kotimaassa asiat niin huonosti niin hyvin menee jos on sitten varaa käyttäytyä tolleen "uutta" asuinmaatas kohtaa joka kuitenkin elättää sut aika hyvin. itse minimipalkkaisessa työssä olleena nyt äippälomalla saan vähemmän rahaa kuin mitä sossu heille maksaa, koska äippärahani perustuu tuloihini. siksihän olen käynyt seitsemän vuotta töissö kokopäiväisenä työntekijänä, etä voin maksaa heidän paremman elintasonsa kuin itselläni on!!

joo, järjestelmä on p***tä!!

Vierailija

Voi herranjumala mitä tekstiä ylläovelalta. Ihmiset todellakin ovat yksilöitä, et voi sanoa että "Olen rasisti koska minulle kävi näin ja näin" Jos olisit yhtään viisaampi, ymmärtäisit että ihmiset todellakin ovat yksilöitä. Itse olen monikulttuurisesta perheestä, ja tyttäreni on monikulttuurinen. Toivottavasti et opeta lapsillesi ahdasmielistä ajattelutapaasi. Huoh.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat