Elatusvelvollisen puolison hoitovapaan vaikutus elatuskykyyn

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tietääkö joku, missä ensi vuoden alussa voimaan tulevassa laissa olisi maininta siitä, että elatusvelvollisen puolison hoitovapaalla oleminen vähentää elatusvelvollisen elatuskykyä muualla asuvaa lastaan kohti ?

Olen kuullut, että olisi olemassa uusi hallituksen esitys jossa tätä esitetään, mutten löydä muuta kuin avioliittolain vuodelta 1929 sekä oikeusministeriön ohjeen jossa asia todetaan.

Kommentit (4)

Vierailija

Eli meillä on siis tilanne jossa mieheni lapsen äiti vaatii elatusmaksuun korotusta (tuntuvaa) ja minä olen keväällä jäämässä hoitovapaalle. Eli elatusmaksua ei olla pienentämässä minun hoitovapaalle jäämisen perusteella vaan vastustamme maksun korottamista kun meillä ei oikeasti ole varaa korkeampaan elatusmaksuun hoitovapaani vuoksi.

Tuntuu niin epäreilulta että kyseinen nainen pystyi hoitamaan lapsensa kotona 3-vuotiaaksi saakka, mutta että minun ja mieheni yhteinen lapsi ei saa mahdollisuutta kasvaa kotona, koska hänet pitää laittaa hoitoon, jotta minä voin mennä töihin jotta mieheni voi maksaa korkeampaa elatusmaksua.

Vierailija

Elatusavun muutos sovitaan lastenvalvojan luona tai sitten käräjäoikeudessa, mikäli miehesi ei suostu allekirjoittamaan lastenvalvojan luona tehtyä uutta (mahdollista) sopimusta. Käräjille ei kuitenkaan kannata lähteä, koska tuohan on laskennallinen summa ja käräjäoikeus on siinä useimmiten samaa mieltä kuin lastenvalvojakin.

Sinun hoitovapaasi ei vaikuta miehesi elatusvelvollisuuteen. Hän on elatusvelvollinen toista lastaan kohtaan ja elatusvelvollisuus ei vähene teidän yhteisen syntyvän lapsenne myötä. Te teette päätöksen sinun hoitovapaastasi sitten sen mukaan, miten rahaa jää.

Vierailija

Mutta epäilen kyllä vahvasti tuota.

Olen kuullut että toisen vanhemman tuloissa täytyy tapahtua joku suuri ja ei-väliaikainen tulojen tippuminen ennen kuin edes harkitaan elatusmaksun pienentämistä.

Että tuollainen väliaikainen juttu tuskin vaikuttaa.

Mutta korjatkaa ihmeessä jos joku tietää enemmän tästä.. itse en ole tuollaisesta laista kuullutkaan.

Vierailija

pystyy maksaamaan. Pienillä tuloilla se yh-äitikin sitä lastaan kotona hoitaa. Se kotiinhoitamaan jääminen vaan on valinta joloin joutuu tinkimään menoistaa. Ei miehesi enenpää joudu elatustukea maksamaan kuin mikä on kohtuulista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat