Mitä tehdä, kun lapsi kiukuttelee?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Niin lapset oppivat käytöksensä aikuiselta. Jos esimerkiksi äiti kiukuttelee ja valittaa jatkuvasti, lapsi muuttuu helposti samanlaiseksi. Lapselle syntyy käsitys, että kiukuttelu on normaalia. Sama koskee riitelyä ja jatkuvaa riidan haastamista tai huutamista tai nalkuttamista sekä aggressiivista ja manipuloivaa käytöstä.Yleensä malli opitaan samaa sukupuolta olevalta vanhemmalta. Vanhempien on katsottava peiliin, jos lapsella on käytöshäiriö. Itsestään lapsi ei kehitä häiriöitä koskaan. Juuri siksi käytöshäiriöt ovat merkki siitä, että kaikki vanhemmat eivät sovi vanhemmiksi. Kun vahinko on kuitenkin päässyt syntymään pitää aikuisten kantaa vastuunsa ja muuttaa ensin omaa käytöstään ennenkuin alkavat oikoa vahingoittamaansa lasta.

Vierailija

Vanha kunnon konsti, Koivuniemen herran vierailu, rauhoittaa kummasti nämä prinsessatautiset naperot. Muuten niistä tulee myöhemmin toisia tyrannisoivia minä itse tyyppejä.

Vierailija

Ite käytän Rölli ja sammakkokuoro -laulua: "onko teillä järki jäässä, onhan teillä korvat päässä... mutta eihän sammakoilla ole korvia... minä kohta teihin hermostun, teidän täytyy kuulla ääntäni mun.. teidän täytyy laulaa kauniisti, näin:..." Yleensä ei tarvi kovin kauan jatkaa.. 

3v saa huutokohtauksia, joihin en reagoi. Jutellaan kyllä sit jälkeenpäin, mutta kun hänellä on pahin vaihe päällä, hän ei kuule mitään. Oon sanonu, että saa olla paha mieli ja saa olla vihainen, mutta toisia ei saa satuttaa. 

kuuden pikkuisen äiti

Vierailija

Voi hyvää päivää! Näinkö pitkälle uusavuttomuus on mennyt, että ihan pitää opettaa, miten kiukuttelevaa lasta käsitellään?? Minne on ihmisten maalaisjärki kadonnut? Tai no, jos ei itse ole saanut kasvatusta, miten sitä osaa omaa jälkikasvuaankaan kasvattaa ja lopputuloksistahan saa lukea lehdissä, valitettavasti.

Vierailija

Jos väkivalta on ainoa keino, millä saat kuriin, niin huonot ovat kasvattajantaitosi! Mitä luulet väkivallalla kasvatetuista sitten tulevan? Kivoja kilttejäkö? Eikö sinun käytös sitten ole toisia tyrannisoivaa? Miksi aina ajatellaan, että jos ei käytä väkivaltaa, niin sitten vaan ollan lepsuja ja annetaan lasten määrätä ja pomottaa. Herranjumala, onhan siihen fiksuksikasvattamiseen muitakin keinoja kuin väkivalta. Esim. Ihan vaan kieltäminen ja opastaminen. Ja sitä kieltojen noudattamista vahditaan, taas ilman väkivaltaa. Se vaan vaatii vähän enemmän aikuiselta vaivaa, siksi kai sitä ei kaikki jaksa.

Vierailija

itse kun kiukuttelin niin isä kun kerran mulkaisi minua ja pyysi lopettamaan niin lähin karkuun ja mökötin lähimetsässä, niin kauan että kiukku hävis. Eikä sillä että isä olis mua ikin löyny tms. Mut joku auktoriteetti sillä oli :)

Vierailija
Vierailija

Niin lapset oppivat käytöksensä aikuiselta. Jos esimerkiksi äiti kiukuttelee ja valittaa jatkuvasti, lapsi muuttuu helposti samanlaiseksi. Lapselle syntyy käsitys, että kiukuttelu on normaalia. Sama koskee riitelyä ja jatkuvaa riidan haastamista tai huutamista tai nalkuttamista sekä aggressiivista ja manipuloivaa käytöstä.Yleensä malli opitaan samaa sukupuolta olevalta vanhemmalta. Vanhempien on katsottava peiliin, jos lapsella on käytöshäiriö. Itsestään lapsi ei kehitä häiriöitä koskaan. Juuri siksi käytöshäiriöt ovat merkki siitä, että kaikki vanhemmat eivät sovi vanhemmiksi. Kun vahinko on kuitenkin päässyt syntymään pitää aikuisten kantaa vastuunsa ja muuttaa ensin omaa käytöstään ennenkuin alkavat oikoa vahingoittamaansa lasta.

Ei kannata yleistää. 3 vuotias lapseni on luonteeltaan päinvastainen kuin minä. Olen rauhallinen, puhun rauhallisella äänellä, en huuda, enkä riehu. Lapseni on vilkas, villi, kovaääninen. Meillä ei kyllä mene ihan yksiin käyttäytymisemme. Samaa sukupuolta ollaan.

Vierailija

Monesti auttaa, että antaa lapsen kiukutella eikä kiinnitä häneen mitään sen kummempaa huomiota. Pian lapsi huomaa, ettei kiukuttelu auta, eikä sillä saa huomiota, niin aika pian lapset tajuaa, että turhaa hommaa koko kiukuttelu.

Vierailija

Puhu lapsille ja perustele miksi tehdään näin. Meillä eivät lapset koskaan kiukutelleet kaupassa, koska sanoin, että meillä on vain ruokarahaa mukana. Silloin ei ostettu mitään tilpehööriä, eikä karkkeja. Toisella kertaa suunniteltiin jo kotona, ennen kauppaan lähtöä, mitä kivaa ostetaan. Lapset olivat tyytyväisiä vähäänkin. Heidän kanssaan oli myös kiva käydä museoissa, teatterissa, matkoilla jne. koska osasivat käyttäytyä.                                                                     Toki lapsemme saivat kiukutella, mutta kotona, ei yleisillä paikoilla.

Vierailija

"Yllätys", joka muuttaa tilanteen nauruksi on ok, jos todella YLLÄRI eikä tekemällä tehty. Oma äitini käytti tuota, teenNäistä naurua ja hauskaa, ja SÉ oli kamalaa! Silloin lapsen tunteet tallotaan eikä välitetä, kun jokin painaa tai ärsyttää. Kyllä vanhemman on kestettävä lapsen äksyämiset siten, että ne otetaan TOSISSAAN. Pitäisi vain laskea kymmeneen ja pysyä jotenkin tolpeillaan. Kyllä se äksyhetki ohi menee, ja lapsi saa mököttää ja itkeäkin ärtyisyyttään, ei siihen kuole.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat