Miksi lapsi inttää?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (14)

Vierailija

lapsen älykkyys on 10 vuotiaana samalla tasolla kuin keskiverto koiralla. lapsen mielipiteen kysyminen on sama kuin kysyisi mitä koira haluaa tehdä (mikä on mennä ulos/nukkua/syödä multaa)

eiköhän se loppupeleissä ole niin että aikuinen tietää paremmin kuin 10 vuotias kersa. että en helvetissä osta sulle sitä sinistä puskutraktoria vaikka kuinka vinkuisit.

Vierailija
Vierailija

lapsen älykkyys on 10 vuotiaana samalla tasolla kuin keskiverto koiralla. lapsen mielipiteen kysyminen on sama kuin kysyisi mitä koira haluaa tehdä (mikä on mennä ulos/nukkua/syödä multaa)

eiköhän se loppupeleissä ole niin että aikuinen tietää paremmin kuin 10 vuotias kersa. että en helvetissä osta sulle sitä sinistä puskutraktoria vaikka kuinka vinkuisit.

Asiaton viesti. Kyseisen vertauksen käyttäminen osoittaa, että kyseessä ei ole ainakaan mikään (arvostava) unelmaisä/äiti. Ei lasta tarvitse vähätellä, jotta saisi auktoriteettia itselleen!

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Asiaton viesti. Kyseisen vertauksen käyttäminen osoittaa, että kyseessä ei ole ainakaan mikään (arvostava) unelmaisä/äiti. Ei lasta tarvitse vähätellä, jotta saisi auktoriteettia itselleen!

Tarvitseeko kasvatuksen muka sinusta olla sitten lapsilähtöistä? Jos lapsi haluaa hakata kavereitaan, pitäisikö olla vieressä kysymässä "tätäkö sinä haluat tehdä?" koska kyllä lapsi siinä kohtaa nimenomaan vastaa "kyllä". Kylmä totuus on se, että aikuisen tehtävä on kasvattaa ja ohjata! Lapsi ei opi itse mitä on hyvät käytöstavat ja toisen kunnioittaminen.

Ja kyllä minä allekirjoitan tuon koira-kommentin täysin. Tottahan se, ei mitään vähättelyä. Jos itse pidät lemmikkiäsi vähäpätöisenä, se on sinun ongelmasi. Minulle lemmikit kuuluvat yhtälailla perheeseen ja niitä tulee kohdella hyvin. Kommenttini on anteeksi vain sekava, mutta pistää kyllä sukat pyörimään jaloissa tuollaiset kukkahattutädit, joiden kultamussukoista ei saa sanoa yhtää "pahaa" sanaa!

Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Tarvitseeko kasvatuksen muka sinusta olla sitten lapsilähtöistä? Jos lapsi haluaa hakata kavereitaan, pitäisikö olla vieressä kysymässä "tätäkö sinä haluat tehdä?" koska kyllä lapsi siinä kohtaa nimenomaan vastaa "kyllä". Kylmä totuus on se, että aikuisen tehtävä on kasvattaa ja ohjata! Lapsi ei opi itse mitä on hyvät käytöstavat ja toisen kunnioittaminen.

Ja kyllä minä allekirjoitan tuon koira-kommentin täysin. Tottahan se, ei mitään vähättelyä. Jos itse pidät lemmikkiäsi vähäpätöisenä, se on sinun ongelmasi. Minulle lemmikit kuuluvat yhtälailla perheeseen ja niitä tulee kohdella hyvin. Kommenttini on anteeksi vain sekava, mutta pistää kyllä sukat pyörimään jaloissa tuollaiset kukkahattutädit, joiden kultamussukoista ei saa sanoa yhtää "pahaa" sanaa!

Luethan tähän kultamussukkaporukkaan myös ne koirat ja kissat sunmuut?

Vierailija

Taitavia koiria teillä, jos osaavat puhua kahta kieltä (muutamat toki useampaakin), piirtää, kirjoittaa, argumentoida (puutteellisesti mutta kuitenkin), solmia kengännauhat, lukea nuotteja ja vaikkapa paistaa kananmunan. Saatan alkaa harkita koiran hankkimista. Tai ehkä em. kommentin kirjoittajan kannattaisi hankkia yleissivistys ja harjoittaa argumentointitaitoaa sellaiseksi, ettei tarvitisi ihan pelleä tehdä itsestään.

Vierailija

Itse olen ihan täysin sitä mieltä että lapsen tulee kuunnella ja totella vanhempiaan. Vanhemmat kuitenkin loppupeleissä sanovat miten asiat menevät vaikka se oma kultamussukka Minttuliina tai Onnipetteri kuinka tahtois just sen pinkin kukkamekon tai turkoosin lippiksen koska kaverillakin on. Jos sanotaan että ei niin silloin se on ei, eikä mitään juupas-eipäs-väittelyä.

Vierailija
Vierailija

Taitavia koiria teillä, jos osaavat puhua kahta kieltä (muutamat toki useampaakin), piirtää, kirjoittaa, argumentoida (puutteellisesti mutta kuitenkin), solmia kengännauhat, lukea nuotteja ja vaikkapa paistaa kananmunan. Saatan alkaa harkita koiran hankkimista. Tai ehkä em. kommentin kirjoittajan kannattaisi hankkia yleissivistys ja harjoittaa argumentointitaitoaa sellaiseksi, ettei tarvitisi ihan pelleä tehdä itsestään.

Mainitsemasi kyvyt ovat opittuja taitoja, joilla ei ole älykkyyden kanssa muuta tekemistä kuin se, että miten nopeasti lapsi tai koira nuo taidot oppii.

Koiran voi kyllä kouluttaa tottelemaan ihan millä kielellä tahansa, tai vaikka viidellä.

Jos ihmiseltä amputoi kaikki sormet, siitä tulee siis mielestäsi kengännauhojen solmimisen suhteen yhtä "tyhmä" kuin koirasta? Kukapa olisi arvannut raajojen toimintakyvyn vaikuttavan älykkyysosamäärään.

Jos haluat tietää, miksi hetki sitten lapselle tekemäsi hillovoileipä on nyt jumissa DVD-soittimen kelkan välissä, vastaus osoittaa kyllä suunnatonta luovuutta, mutta ei pienintäkään älyn häivää.

Ihmettelen vain, miksi minun kaltaiseni pellen pitää vääntää rautalangasta tällaiset perusasiat ihan yleissivistyneenä ja argumentointitaitoisena esiintyvälle ihmiselle.

Miten inttävään lapseen sitten tulisi suhtautua? Pyydä häntä todistamaan väitteensä. Näin hän oppii argumentointitaitoja, etsimään tietoa eri lähteistä, lähdekritiikkiä, rakentavaa keskustelua ja tusinan verran muita älyä ja analyyttisyyttä kehittäviä taitoja, ei ehkä ihan heti mutta lopulta.

Sivutuotteena vanhemmat kehittyvät myös itse paremmiksi noissa taidoissa. Näin kaikki voittavat.

Vierailija
Vierailija

Hyvä viesti! Ei ihmisiä voi verrata koiriin, kuin vain lauma käytöksessä. Muistakaa, että tekin olette joskus olleet 10 vuotiaita!

Vierailija

Ei kai lapsilähtöinen tarkoita että lapsen jokainen toive toteutetaan, vaan ymmärretään lapsen kehitystasoa ja näkökulmaa asioihin. Ja mikä ihme tutkimus on mitannut, että koiran ja 1o vuotiaan lapsen älykkyys on samalla tasolla. Ei hyvää päivää..

Vierailija

Ei lapsen mielipiteen kysyminen ole samaa kuin koiralta kysyisi! Kyllä auktoriteettisimpienkin vanhempien kannattaa kysyä, määrätyllä tavalla, lapsen mielipidettä, kun siihen on mahdollisuus. Esimerkki: en avaa kaappia ja kysy lapselta mitä tämä haluaisi tänään päälle, vaan otan sieltä kahdet housut ja 2 teepaitaa, 2 collegepuseroa ja sanon: valitsepa näistä. Pääasia on mielestäni erottaa asiat, jotka vanhempien on päätettävä, niistä asioista, joissa lapsi voi olla osana päättämässä. Meillä meni nopeasti ymmärrykseen se, että aina ei uusimpia leluja ostettu, eikä merkkifarkuissa juuri kuljettu, mutta sen sijaan saatiin lentää äidin kotimaahan (Suomeen) kesäisin, serkkujen luo. Ja muihinkin vuodenaikoihin ulkomaille. Tietokonepelit olivat myös harvinaisia asioita, mitä nyt lahjaksi saivat, mutta sen sijaan musiikkitunnit maksettiin ja kitarat ja sähköbassot hankittiin.

Mitä teini-ikäisiin tulee: Vanhempienkin kannattaisi miettiä turhaa 'inttämistä'. Kaksi toisinaan hyvinkin villin näköistä kaveria kunnialla aikuiseksi kasvattaneena voin sanoa, että älkää nipottako siitä, millainen malli ja väri hiuksissa on (ne kasvavat), miltä lasten mielimusiikki korvissanne kuulostaa (tekin piditte lempimusiikkinne haukkujia idiootteina kun olitte nuoria) tai minkä värisiä, mallisia, kuosisia vaatteet ovat (kunhan ovat maksettavissa) tai millä korkeudella housut ehkä roikkuvat. On niin paljon asioita joiden suhteen on oltava tiukkana, että kannattaa antaa ykshaileemuotiasioiden tulla ja mennä.

Vierailija

Lapsilähtöinen on eri asia kuin lapsijohtoinen. Lapsilähtöisyys varhaiskasvatuksessa on lapsen pienten toiveiden kuuntelua, esim. askarrellessa saa itse valita paperin värin tai sukkahousujen väristä vihreä tai sininen. Aikuisen tehtävä on johtaa, ja sanoa lapselle, että tänään me laitetaan ne sukkahousut! Varhaiskasvatus on lapsilähtöistä ja aikuisjohtoista.

Muistuttaisin että lapset ovat varsin taitavia onkimaan ympäriltään käytösmalleja. Siispä suosittelen, että ihmiset jotka lasta kasvattavat harjoittelisivat olemaan kiroilematta.. ;)

-Varhaiskasvattaja, lasten iltapäivätoiminta

Vierailija

Kasvatusta vaiko jotain muuta? Valitettava tosiasia on se, että nähtävästi kaikilla vanhemmilla/aikuisilla ei kasvatustaitoja ole vaan alistetaan ja kaltoinkohdellaan lasta " ole hiljaa kun et mitään ymmärrä" periaatteella ja narsistit/ ongelmalliset/itsekeskeiset vanhemmat väittävät sitä kasvatukseksi. Muista että aikuinen on omalla käytöksellään ja puheillaan malli lapsille (mistä lapsi oppinut esimerkiksi hakkaamisen??). Täytyy sanoa, että pitää olla itsellään todella paljon ongelmia, jos lähtee vertaamaan lapsia koiraan. Olisi tietysti toivottavaa, että lähi-ihmiset ohjaisivat tällaisia niin sanottuja vanhempia tai aikuisia saamaan apua itselleen. Valitettavasti usein näistä alistetuista ja kaltoin kohdelluista lapsista kasvaa psyykkisesti sairaita aikuisia, jotka eivät osaa itsekkään muuta käytösmallia kuin toisten alistamisen ja huonosti kohtelun. Toivoa sopii, että joku mieleltään terve niin kutsumasi "kukkahattutäti" ehtii  tällaisen lapsen pelastamaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat