Voi peekele – apua, lapsi kiroilee!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

No voi jumaliste. Meikäläinen nimenomaan opetti lapsen kiroilemaan. No kun kiroilemisessa ei ollut enää mitään salaperäistä, niin tapa väheni. Nykyään ne kaikki lapset joita kiellettiin kiroilemasta osaa vain ja ainoastaan sen yhden V-sanan, ja kylläpä sitä käytetäänkin. Kun taas meikäläisen poika kiroaa ihan oikeilla suomalaisilla kirosanoilla, silloin kun siihen on aihetta.

Vierailija

Itse totesin rauhallisesti lapselle, kun kokeili, että sitten kun vanhemmat kotona käyttää tuollaista kieltä, ni voit sinäkin aloittaa. Meillä ei siis kiroilla. Itse en käytä edes "paskaa", vaikkei se mikään varsinainen kirosana olekaan..

Pyysin 6 vuotiastani tekemään jonkun homman. Tämä tuli keittiöön ja ohimennen potkaisi tiskikonetta ja tokas: "Minä en tee mitään tuollaisia paskoja hommia." Se tilanne oli kokonaisuudessaan niin koominen, että mä aloin nauraa. Lapsi häkelty, mutta eipä oo sen jälkeen tarjonnu mulle edes tuota "paskaa". Selitin kyllä sitten, että kotityöt ei oo mitään paskoja hommia vaan välttämättömyys.

Vierailija

heheh...mie sanon heti alussa että äidillä on omat kirosanat ja sinulla omat eli mm:kanankakka,himpula jne..ei mitään näitä kamalia v:llä alkavia edes viljelen näille ja oppiihan ne perkele sen sitten kouussa mutta olen huomannut että koton eivät kiroile!!

Vierailija

Meillä kun yritettiin aloittaa puhumaan rumia, puutuin samantien tilanteeseen ja opastin lapsen vessaan. Pytyn kansi auki sanomaan samat sanat kuin äsken ja kansi sitten kiinni... Selitin että noi sanat kuuluvat viemäriin, ei ihmisten puheisiin. Sen koommoin ei ole tarvinnut puuttua sanottuihin sanoihin. Ja olen muutenkin sitä mieltä, ettei lapsi oikeasti opi erottamaan oikeaa väärästä, jollei sitä sille kerrota. Kyllä pitää kieltää, jos asia on kiellettyä!

Vierailija

Meidän perheessä ei kiroilla, mutta ikävä kyllä on niitä vanhempia, jotka kirosanat lapsilleen sallivat ja täten myöskin päiväkodissa oma lapseni oppii kaikenmaailman kirosanat! Tuntuu, että oma kasvatus menee hukkaan tollojen vanhempien vuoksi, jotka kirosanat lapsilleen sallivat!

Kyllä on maailma nyt mallillaan kun päiväkodeissa lapset huutavat veeta, saa..naa ja h...ttiä...jopa sanan huo..a olen kuullut lapsen suusta...sietäisivät kiroilun lapsilleen sallivat hävetä ja mennä itseensä!

Vierailija

Itse sanon joissain tilanteissa supisuomalaisen sanan perkele.

Lapselle olen tehnyt selväksi, että aikuiset joskus kiroilevat, vaikka se ei kuulukaan hyviin tapoihin. Lapsi välillä kysyy saako sanoa peräkärri tms.

Eli olen kertonut totuuden ja yrittänyt antaa lapselle tilaa myös itse oivaltaa missä tilanteissa voimasanoja ei saa käyttää ollenkaan ja missä tilanteissa, jotkut niitä käyttävät.

Vierailija
Vierailija

No voi jumaliste. Meikäläinen nimenomaan opetti lapsen kiroilemaan. No kun kiroilemisessa ei ollut enää mitään salaperäistä, niin tapa väheni. Nykyään ne kaikki lapset joita kiellettiin kiroilemasta osaa vain ja ainoastaan sen yhden V-sanan, ja kylläpä sitä käytetäänkin. Kun taas meikäläisen poika kiroaa ihan oikeilla suomalaisilla kirosanoilla, silloin kun siihen on aihetta.

Tämä.

Mua ei koskaan kielletty kiroilemasta ja en sen takia juuri ikinä kiroilekaan.

Sama juttu rasististen sanojen kanssa: Niillä ei mulle ole mitään voimaa joten ne on yhdentekeviä. Jos niiden kauhistelu lopetettaisiin niin ne menttäis ennen pitkää merkityksen ja voimansa.

Vierailija

Pienet lapset toistavat sanaa jonka merkitystà eivàt vielà tunne niin kauan kuin he sen saavat selvàksi. Itse aikoinaan selostin rauhallisesti sanojen tarkan merkityksen -ihan kaikkien!- ja sitten tiedustelin miltà se semmoinen sana suussa maistui. Seuraava kiroilujakso olikin sitten vasta koulun ylàasteella, kun oli niin 'muodikasta' ja loppui yliopisto vaiheessa, kun 'sitàhàn harrasti vain penikat.' Nyt olen itse korjausten kohde!!! 

Vierailija

Pienet lapset toistavat sanaa jonka merkitystà eivàt vielà tunne niin kauan kuin he sen saavat selvàksi. Itse aikoinaan selostin rauhallisesti sanojen tarkan merkityksen -ihan kaikkien!- ja sitten tiedustelin miltà se semmoinen sana suussa maistui. Seuraava kiroilujakso olikin sitten vasta koulun ylàasteella, kun oli niin 'muodikasta' ja loppui yliopisto vaiheessa, kun 'sitàhàn harrasti vain penikat.' Nyt olen itse korjausten kohde!!! 

Vierailija

Onko kellààn ehdotusta miten saada sisaruksien toisiaan nimittely loppumaan?Meillà on 9-vuotias poika ja 8-vuotias tyttò. He nimittelevàt toisiaan tosi rumasti ja haukkuvat tosi rumilla sanoilla. Itse en nimittele heità enkà aviomiestàni.

Vierailija

Lapsihan oppii kiroileen joka tapauksessa.En näe siinä mitään pahaa paitsi v sanat sais jäädä pois.Jos nyt joskus tulee lapsen suusta saatana tai vast ei se maailmaa kaada. Tärkeintä on opettaa lapsesta sellainen kansalainen jonka käytöksestä voi olla ylpeä.Että siitä ei tulisi jotain koulu kiusaajaa tai rikollista.Se muutama kirosana ei maailmaa kaada mutta jos lapses heiluu koulussa aseen kanssa on jotain mennyt pieleen.En tarkoita sitä että sais jatkuvasti kiroilla mutta eihän se maailman loppu ole.Turhaa tärkeilyy ja sit unohdetaan se oikee kasvatus.Siksi lapsistamme tulee kamalia petoja, mm Alppilan tapaus, hyvinkään, ja sata muuta.

Vierailija

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 08:02"]

"Meillä kun yritettiin aloittaa puhumaan rumia, puutuin samantien tilanteeseen ja opastin lapsen vessaan. Pytyn kansi auki sanomaan samat sanat kuin äsken ja kansi sitten kiinni... Selitin että noi sanat kuuluvat viemäriin, ei ihmisten puheisiin. Sen koommoin ei ole tarvinnut puuttua sanottuihin sanoihin. Ja olen muutenkin sitä mieltä, ettei lapsi oikeasti opi erottamaan oikeaa väärästä, jollei sitä sille kerrota. Kyllä pitää kieltää, jos asia on kiellettyä!"

[Kuulostat fiksulta äidiltä. Järkevästi selvitetty lapsen kanssa. Uskon, ettei lapsellesikaan jäänyt mitään epäselvää noiden sanojen kanssa. :)]

Vierailija

Olen antanut lapsille luvan kiroilla kuulleni,jos siltä tuntuu, mutta maininnut aina ettei niin tarvi sitten tehdä muualla. Itse kiroilen myös,jos siltä tuntuu.

Lapset ei kuitenkaan kiroile juurikaan.Luullakseni siksi kun se ei ole ollut koskaan varsinaisesti kiellettyä, niin ei sitte tarvitse tehdä sitä huomion tai sen takia että kielletyssä on aina jotain jännittävää.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat