Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moni koululainen lomailee ilman aikuista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (5)

Vierailija

En ymmärrä tätä paapomista ja huolta. Lapsista tehdään ihan avuttomia luusereita. Lapsiin tulee luottaa ja kasvattaa sitä itsetuntoa, antamalla ihan tavallisia kotitehtäviä kesäloman aikana.

En yhtään ihmettele, että nykyajan lapset ja nuoret ovat niin uusavuttomia, että hyvä jos voileivän osaavat itsenäisesti tehdä. Sitten loppuelämä ollaankin masentuneita, kun ei osata normaaleja askareitakaan tehdä.

Tuon ikäisenä ollessa, molemmat vanhemmat oli töissä. Siihen aikaan ei työpaikkaruokailua ollut, joten vanhemmat kävivät lounaalla kotona. Me lapset sen ruoan teimme, eikä siitä ole haittaa ollut tulevaisuutta ajatellen, päinvastoin. Ruokaa on osattu ihan nassikasta asti tehdä, tiskata ilman että kehoitetaan, siivottu ym.

Kavereiden kanssa oltiin päivät, mikäs sen mukavampaa. 1 viikko kesällä sukulaisten luona. Vanhempien kesälomatkaan eivät tuolloin niin pitkiä olleet, mutta aina reissattiin yhdessä ympäri Suomea.

Vierailija

Itse vietin aikanani myös loma-ajat yksin kotona. Kyllä sitä pärjää, mutta sitten jossain iässä, sitä alkaa toivoa, että vanhemmat tulisivat mahdollisismman myöhään kotiin. Tai miksi tulevat edes kotiin (muuta kuin ruokaa laittamaan). Nyt aikuisiällä yli 1000 km etäisyys vanhempiin ei haittaa yhtään - minä pärjäsin lapsenä yksin, kyllä hekin varmsti vanhoina päivinään yksin pärjäävät.

Vierailija

Minusta on käsittämätöntä, että päiväkoti-ikäiselle hoitopaikkoja kesäksi löytyy, vaan ei pikkukoululaiselle! Asuimme aiemmin ulkomailla, sossuilmoitus siitä olisi tullut, jos lapsi heitteillä! Nyt annan jo 8-vuotiaan jonkin verran yksin ulkoilla, mutta ei lähde yksin kauemmas, eikä viivy useita tunteja. Mikäli pääsen töihin, kyllä tosiaan huolettaa yksinjättö, vaan ei ole turvaverkostoa, pakko kai kalliisti palkata joku hoitaja. Itse olen ollut yksin jo 7-vuotiaana koulun jälkeen, vaan en pidä sitä oikeana tapana, yhtään!

Vierailija

Itse olin 80-luvun alussa alle kouluikäisenä yksin aamut kotona ja kävelin itse iltapäivätarhaan. Tiesin lähteä kun Mikki hiiren olemmat kädet olivat ylhäällä. Matkaakin taisi olla reilusti yli kilometri. Kouluaikana olin aina yksin kotona kesät jos en ollut maalla.
Onhan ajat tietysti muuttuneet mutta kyllä mielestäni nykyajan lapset lellitään ja hoivataan piloille jo aikaisessa vaiheessa.

Vierailija

kyllä minusta on hyvä jos paikalla on aikuinen paikalla kun lapsi on kotona. Ei sitä tarvitse lapsen perässä juosta mutta hyvä että on aikuinen saatavilla. Lapselle on toki hyvä antaa pikkuhiljaa enemmän vastuuta ja voi sitä omaa reviiriään laajentaa hiljalleen. 80-luvulla kuljettiin aikalailla kavereiden kanssa kesät keskenämme. Tosin äiti tuli aina ruokatunniksi kotiin laittamaan meille ruuan ja aina oli jonkun vanhempi paikalla kuitenkin. Kaiken lisäksi asuttiin maaseudulla missä vapaa-ajan tekemiset virikkeellisessä maaseutuympäristössä on ihan toista luokkaa kuin kaupungin betonilähiössä. 

Uusimmat

Suosituimmat