Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

9 x Näin huijaat lapsen syömään

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Paljon oli ohjeita miten viihannekset voi piilottaa ruokaan, mutta mitä tehdä jos vain vihannekset lautaselta katoaa suuhun ja muu ruoka ei tahdo upota?

Vierailija

Juu, muistan mä omasta lapsuudestani, että vihanneksia söin kyllä mutta lihasta en tykännyt. Nyt aikuisena en ole mitenkään nirso. Mutta ei ruoka ole suurta herkkuakaan.

Vierailija

Ainaki mulla oli ja myös minkä olen tehnyt omille lapsilleni on se että se totuttelu uusiin ruokiin alkaa n. vuoden ikäisenä, kaikkia maistetaan, ja jatketaan maistamista. Näin ainaki mitä huomasin omien lapsieni kanssa, on että lapset syövät paljon monipuolisemmin ja reippaammin kuin moni tarhan kavereista :) Turhaan lahjotaan, opettakaa aikaisin niin homma sujuu myös myöhemmin.

Vierailija

Niinhän sitä luulisi että lapsi syö kun sillä on nälkä. Ei vain toimi meillä. Lapsi valittaa nälkää, mutta ei suostu syömään. Hänen mielestään ei ole olemassa hyviä ruokia.

Vierailija

Mä vei lapseni ulos heilumaan joka päivä muutamaksi tunniksi eikä ikinä ollut ongelmia syömisessä! Liikunta, urheilu, kiipeily, uiminen, sinne vaan!

Kyllä maistuu ruoka!

Vierailija

Miksi pitää ovelasti piilottaa ruoka-aineita? Kuka antaa lapsen katsoa telkkaria syödessä? Mitä ihmeen käyttöohjeita nämä ovat?

Minulla on selvästi mennyt jotain kasvatuksessa pieleen, sillä lapseni syövät kaikkea! Sääntöjä on vähän.

Ruoka syödään ruoka pöydässä samaan aikaan yhdessä.

Ruualla ei leikitä eikä leluja ole ruokapöydässä.

Kaikkie pitää maistaa tai ainakin haistaa, mutta loppuun asti ei tarvitse syödä.

Pienet lapset sanovat kiitos ja saavat poistua pöydästä.

Ruokaa ei tuputeta ja kun on sanottu kiitos ja menty pois se on ok, mutta sen jälkeen ei tulla närppimään.

Vierailija

Lapsia huijataan? Tämähän kuulostaa miltei rikolliselta toiminnalta!

Ainakin jos minä huijaisin lapsia viikkorahoista niin tulisi sakkoja!

Vierailija

se auttaa että äiti sanoo lapselleen.;ihanaa ettet haluu syödä tätä kun saan itse syödä enemmmän-.niin lapsi sanoo et syö se on mun ruoka..

Vierailija

Ei voi olla totta! Näiden neuvojen kirjoittaja on mielestäni Täysi idiootti!

Miten saadaan lapsi syömään? Se on helppoa. Lautanen naaman eteen ja 15min aikaa. Sen jälkeen lautanen pois ja seuraavaa ruokailukertaa odottamaan. Sit sama lautanen taas eteen niin silloin viimeistään menee ja jollei niin sama uusiksi. Kun syödään vain ruoka-aikoina eikä napostella mitään niin syömisen kanssa ei tällä ohjeella ole ikinä mitään ongelmia. 

Vierailija

Kirjoitin aikaisemmin, mutta viesti ei ilmeisesti tullut perille.,
Minulla on aina ollut huono suhde ruokaan, Lapsena minua haukuttiin koska söin muka liijan vähän ja pakotettiin aina ottamaan lisää.
Sitten kun en jaksanut syödä, itkin ja söin.
Lopulta tilanne meni siihen että pyysin selkäsaunaa että ei olisi ollut pakko syödä ja selkäänhän tuli..
Isä oli pahin ja keksi milloin mistäkin syystä aiheen haukkumiseen, kaikkea oli pakko syyvä vaikka olisinkin maistanut ja todennut ettei se minulle maistu. Se itkettiin ja syötiin, koska ei hänenkään lapsuudessa ollut varaa valita, kaikki syötiin mitä oli lautasella!!
Sitten ruokaani/teemukiini, minne milloinin piilotettiin ruokia mistä en pitänyt, esim kananmunaa ja naurettiin kuorossa kun yökin oksennus suussani ja juoksin paniikissa ympäriinsä osaamatta päättää kumpaanko vessaan menisin..
Sitte minua moititaan vaan vainoharhaisuudesta...?
edelleenkään 24 vuotiaana suhde ruokaan ei ole kunnollinen, se on vaan välttämätön pakko, mitä on vain tehtävä, en nauti syömisestä ja edelleenkin ahdistun ihan vitusti syödä julkisilla paikoilla tai vaikkapa puolisoni vanhemmilla.
En tykkää tehdä ruokaa, mutta koska haluan olla puolisolleni mieliksi, teen sitä ja vihaan ruoanlaiton joka hetkeä, mutta niinkun minut on kasvatettu, naiset tekee naisten hommat.. siitä ei neuvotella.
Annoskoot ovat kompastukseni, joko syän jumalattoman annoksen (isäni mieliksi, koska kuulen aina hänen äänensä, "ota vielä kauhallinen") tai sitte vien sen niin pitkälle että juon viikon vain pelkkää vettä.
10 vuotta sitte kärsin syömishäiriöstä monta vuotta ja edelleenkin menen välillä oksentamaan vatsani tyhjäksi.
Terapiaan olen ajatellut tämän asian takia hakeutua että saisin syömiseeni järkeä, sen mukana tuli myös itsetuhoisuus ja masennus.
Miettikää hyvät vanhemmat ennenkuin hakkaatte lapsenne syömään, haukutte ja pakotatte.
Tässä minun tarinani ja toivottavasti minuun ei tarvitsisi ikinä lukea samanlaista yhdenkään näppäimistöltä kirjoitettuna.

Vierailija

Ihan oikeasti näiden vinkkien kanssa. "Näin huijaat lapsesi syömään" ja kahdeksas vinkki on "Harhauta lapsi syömään". Aivan yhtä tyhjän kanssa. "Ole luova" sopisi jokaiseen listaukseen aiheesta riippumatta. Mitä jos vaikka ensi kerralla viisi, kunnolla perusteltua, vinkkiä?

Vierailija

En tunne yhtään tapausta, jossa olisi leikki-ikäinen itsensä nälkään tappanut. Jos ruokaa on tarjolla ja sitä ei syödä, niin sitten mietitään hetki ja syödään sitten. Lapseni ei asu hotellissa ja täällä "keittiömestarilta" ei voi tilata ihan mitä haluaa :D

Vierailija

Säälittäviä juttuja joilla koitetaan kusettaa uusavuttomia. Jos iltasanomien "ohjeiden" perusteella kasvattais lapsen niin mitähän siitä tulis. Menis elämä vtuilleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat