Miten autat ADHD-lasta? Lue parhaat vinkit.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Enpä menisi ADHD isommalta tai voimakkaalta lapselta tietokonetta tai televisiota sulkemaan, hän käy päälle kuin hyeena, voi ottaa jopa aseita käteen ja satuttaa ketä vain saadakseen mitä itse haluaa

Vierailija

Samaa mietin minä, ja pienemmälläkin ADHD ipanalla on yllättävän paljon voimaa kun sille päälle sattuu. Tälläiset pikaohjeet uutismuodossa on pelottavia, varsinkin tuntuvat tulevan ihmiseltä joka on asiaan perhetynyt/opiskellut vain kirjoista. ADHDlapsen äitini olen jopa närkästynyt näistä koska Tieto tuntuu olevan neuvojilta hukassa. Usein Äitiä ja muita perheenjäseniä vähätellään, etteivät osaa, ymmärrä.. kyllä perhe parhaiten tietää keinot joilla arjesta selvitään. Viidestä lapsestani kahdella on ADHD, toinen kohta jo 20v ja toinen 8v.. kyllä arki ja kokemus opettaa.

Vierailija

Kyse olikin ADHD -PIIRTEITÄ omaavasta lapsesta, ei ADHD diagnosoidusta lapsesta. Otsikko on todennäköisesti laitettu juuri siksi, että saataisiin väki lukemaan ko. juttu.

Vierailija

perusasiat:, hyvä, terveellinen ja säännöllinen ruokavalio, RUTIINIT, joita noudatetaan ja niihin sitoudutaan. silloin ei tule tuota tietokoneongelmaa. netistä voi esim. laittaa kellon soimaan tunnin välein, jolloin lapsen pitää havahtua ja irrottautua koneelta esim. ei karkkia ja muuta moskaa kuin harvoin ja hallitusti. onnistumisista palkitseminen. ja kannustaminen.

harrastukset, energiaa purkava, liikunta tai taiteelliset, riippuu lapsen kyvyistä ja intresseistä, sekä rauhoittava ja keskittymistä parantava, esim. ratsastus. (käytetään myös terapiana)

puolet adhd-oireista rauhottuu kun moskaruoan syöminen lopetetaan ja tilalle tuoreesta ja oikeita rasvahappoja eli kunnon kasviöljyjä.

katja bloigu

Vierailija

voin sanoa ettei kannata pistää tietokonetta/tv:tä kiinni, siitä vasta syyntyykin III maailmansota. paras on kun karjaasee nimeltä niin kyllä se kuuntelee.

Vierailija

Tyttärelläni on ihan diagnoosina ADHD, mutta eipä hän päälle käy kuin harvoin. Ja yleensä silloin kuin tuntee että tapahtunut on epäkohta häntä kohtaan. Keskustelemalla ja selittelemällä selviää paremmin kuin mitä "naps"... Hän osaa kyllä kuunnella ja keskittyä sanomaan jos osaa kommunikoida sellaisella tavalla että hän ymmärtää. Liian pitkät selittelyt harvoin toimii. Vähän kerralla.On muuten ihana ja rakastava ja kiltti lapsi, liian usein saavat ADHD lapset huonon maineen.

Vierailija

ADHD? Joo just, ennen näitä ipanoita kutsuttiin vilkkaiksi ja mikään ei toimi paremmin kuin pieni avokämmen poskelle tai hiuksien tukistaminen. Loppuu se riehunta jumalauta.

Vierailija
Vierailija

ADHD? Joo just, ennen näitä ipanoita kutsuttiin vilkkaiksi ja mikään ei toimi paremmin kuin pieni avokämmen poskelle tai hiuksien tukistaminen. Loppuu se riehunta jumalauta.

Adhd on aivotoiminnan häiriö. Kuten on myös esimerkiksi dysleksia eli suomeksi lukihäiriö. Sinun logiikallasi myös lukihäiriöstä pitäisi sitten parantua avarilla tai tukistamisella. Raivostuttaa nämä kommentoijat jotka tosissaan luulevat että kaikki ADHD:t on vain kuritta kasvaneita penikoita, Huoh!

Vierailija

Minulla on adhd teini (diagnisoitu), jonka olen myös noin kasvattanut. Varsinkin silloin kun hän ei "kuule". Raivonnut hän toki on pienestä pitäen, mutta aina olen aikuisena osannut ja saanut raivon laantumaan. Nyt teini-ikäisenä meillä on oikein tasapainoinen ja asioita/tunteita käsittelevä teini. En ymmärrä vanhempia, jotka eivät osaa/halua käsitellä lastensa raivoa, vaan pelkäävät sitä. Silloin lapsi ja varsinkin adhd lapsi ei voi hyvin/turvallisesti. 

Vierailija

Hmm, ehdottomasti ADHD lasta ei saa laskea ihmisten ilmoille. Nehän on vaaraksi muille ja kenties itselleenkin. Pitäkää ne kotona, älkää laskeko ihmisten sekaan missään nimessä. Jos ne ei saa jotain tahtoaan läpi, nehän saattaa hakata jonkun vanhuksen hengiltä suutuspäissään.

Vierailija

Älä missään nimessä syötä amfentamiinin johdannaisia joita ADHD pillerit on. Päihteiden käytön oppii kuka tahansa vanhemmallakin iällä.

Vierailija

Meillä ainakin on parempi laittaa munakello ja antaa ennakko varoitus:"Tämä soi viiden minuutin päästä ja silloin suljet koneen tai minä suljen" Kuka tahansa "normaalikin" ihminen suuttuu jos häneltä yhtäkkiä tullaan sulkemaan kone ilman mitään ennakko varoitusta. Mutta sääntöjen täytyy myös aina pitää, jos antaa kuitenkin pelata vaikka kello soi, niin homma vesittyy taas pitkäksi aikaa...

Vierailija

Ei kannata naps vaan sulkea yhtään mitään, vaan sovitaan kuten muidenkin normaalisti vitkuttelevien lapsien kanssa rajat, eritysesti adhd lapsi tarvitsee turvalliset rajat. Munakello hyvä vaihtoehto, samoin joku muu äänimerkki ajan loppumisesta. Pitää muistaa, että vaikka lapsi on adhd, tarvitsee hän samat rajat kuin muutkin lapset, ei pidä raivoamista säikähtää, temperamenttisetkin lapset vaikkei olisi adhd:tä raivoaa, jos on epäoikeudenmukaista tai epäjohdonmukaista kasvatus. Eli jos lyö toista, on siitä puhuttelua ja seuraamus, samalla selittäen miksi toisia ei saa lyödä. Pelkkä hissuttelu ja liika ymmärrys voi vain pahetaa asiaa. Rauhallisuus ja johdonmukaisuus erittäin tärkeitä, samoin rajat mitä saa ja ei saa tehdä. Toisten lyöminen tai tavaroiden hajottaminen kuuluu kiellettyjen tekojen listalle. Ei adhd-lapset tyhmiä ole, heillä vain pinna voi palaa herkemmin kuin 'muilla' ja temperamentti on kovempi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat