Lapsen koulunkäynti Saksaan muutettaessa?

Vierailija

Meillä saattaa olla edessä muutto Berliiniin, ehkä n.1-2v ajaksi. Lapsi käy tällä hetkellä Suomessa 2.luokkaa ja on ns. kiitettävän tason oppilas, mm. lukee sujuvasti paksuja kirjoja. Suomen kielen lisäksi osaa vain yksittäisiä englannin kielen sanoja. Muutto tapahtuisi mahdollisesti jo nopeallakin aikataululla, ts. että lapsi aloittaisi syksyllä koulunsa Saksassa.

Olen yrittänyt netin kautta tutustua paikallisiin kouluvaihtoehtoihin ja niitä näyttäisi ymmärtääkseni olevan a) paikalliset saksalaiset peruskoulut b) kansainväliset yksityiset koulut, joissa opetus tapahtuu englanniksi ja vuosimaksut >10000e luokkaa c) kaksikieliset eurooppa-koulut, joissa opetusta saksaksi ja englanniksi, kuukausimaksut pienemmät kuin edellisissä mutta ainakin osa näistä kouluista näyttäisi vaativan saksan/englannin osaamista. Noilla yksityisillä / eurooppakouluilla on hakumenettely, ts että paikan saaminen ei ilmeisesti ole mitenkään varmaa. Saksassa on koulupakko, eli kotiopetus ei ole mahdollista. Suomi-koulu näyttää toimivan vain ns. kerhomaisesti 1x/vko.

Laittaakko lapsi siis ummikkona englanninkieliseen vai saksankieliseen opetukseen... Kyselen siis kokemuksia vastaavissa tilanteissa olleilta - mihin päädyitte, oliko hyvä ratkaisu? Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon? Miten hakumenettelyt yms etenivät jos päädyitte kansainväliseen kouluun? Mietityttää senkin puolesta, että lapsen koulun sijainti olisi toki hyvä olla tiedossa, kun asuntoa katselee...

Suomalaiset.de -palstaa olen yrittänyt lueskella, mutta se ei näyttäisi olevan enää kovin aktiivinen. Pienistäkin vinkeistä kiitollinen...

Kommentit (1)

Vierailija

Omat lapset syntyivät maassa, missä sitten aloittivat koulunkäynnin, mutta sinne muutti paljon perheitä, joiden lapset aloittivat ihan ummikkona. Lapset ovat yllättän sopeutuviaisia ja voit itse kotona aloittaa ihan perusenglannin opettelun sanojen muodossa ennen lähtöä.

jos olet Facebookissa, yritä löytö sieltä esim "suomalaisiset Berliinissä" ryhmä, tai esim "expat moms in Berlin" tai vastaava. Itse olen asunut 14 vuotta ulkomaille ja aika paljon nämä ulkomaalaiskeskusteluryhmät ovat siirtyneet facebookkin

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat