Mikä yllätti ekaluokalla? Vanhemmat kertovat.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (8)

Vierailija

Yllätti se, että läksyjä tuli tosi paljon ja kiire oli tosi kova, tuntui, että yhtäkkiä lapsi oli astunut aikuisten maailmaan. Iloisesta lapsesta tuli väsynyt apea ja kiukkuinen, alkoi myös migreeni ja muut oireet. 

Vierailija

Yllätti se miten väsynyt lapsi oli ekan kouluviikon. Kotia tultua kamala kiukkuaja ja sänkyyn kaatui illalla kehottamatta. Sen sijaan että olisi jankannu vastaan. Tykkäsi kyllä koulusta ja aamusin lähti iloisena. Siitä se lähti onneksi helpottamaan. Itsekin totesi miten rankkaa on aloittaa aivan uudessa ja paljon uutta vastaanotettavaa.

Vierailija

Yllätti se, miten vähän vanhemmat tietävät lastensa liikkeistä koulumatkalla ja matkalla iltapäiväkerhoon. Vauvan kanssa pystyin olemaan paikalla ja näin vaikka mitä. Vanhemmat luulevat, että voi luouttaa ja olla turvallisin mielin. Vaikka lapsi ryntää joka päivä tielle läheltä liipaten, pyöräilee keskellä katua ja kadulle yllättäen läheltä liipaten, menee epämääräisten kerrostalojen pihoille, outo mies seuraa ja juttelee. Jotakin kiusataan, joku on ypäyksin aina. Monia itkettää koulun alussa matkalla iltapäiväkerhoon tai yksin kotiin, eikä muistui mieleen mistä sinne mentiinkään.

 

Vierailija

Yllätti se, että läksyjä on niin vähän ja ne on niin helppoja. Tosin meidän eppu oppi lukemaan viiden vanhana ja laskemaan esikoulussa, joten vaikuttaa toki asiaan.

Mutta häntä itseään tympii lähteä kouluun kun siellä ei opi kuulemma mitään.

Kysyin opelta Wilmassa, että voisiko saada vaikka lisätehtäviä, kun on niin innokas oppimaan : ei mahdollista, muut jää jälkeen.

Miksi aina pitää mennä heikoimman ehdoilla?

Vierailija

Meillä taas lapsi on ollut kotona hyväntuulisempi kuin ennen. Nauttii kun on ohjattua toimintaa ja saa oppia. Eskari ei ollut näin mieluinen. On kiva olla iso ja että on omia juttuja. Opettaa pikkusiskolle koulusta tultuaan lukemista :) Tosin tämä että lapsi virkistyy toiminnasta ei ollut minulle yllätys, mutta kun luin näitä muita kommentteja niin niihin nähden. 

Vierailija

Yllätti se kuinka paljon lapsen piti opiskella kotona: esim. kertotauluista sanotaan: opettele huomiseksi ulkoa kakkonen ja kolmonen.

Eikös siellä koulussa pitäis opettaa ja kotona tehdä vain kertaus tehtäviä, jotta opittu muuttuu sujuvammaksi?

Jos kaikki asiat käsketään opettelemaan kotona ulkoa (tai: lue kappale kotona ja tee tehtävät), niin oppilaiden sosiaalinen tausta korostuu ja epäarvoistaa- koska ei kaikkien vanhemmat jaksa nähdä sitä vaivaa, että oikeasti kotona opiskeltaisiin.

Vierailija

Viitaten aiempaan kommenttiin läksyjen helppoudesta/vähyydestä, meidän koulussa oppilaiden taso ja yksilöllisyys on otettu erittäin hyvin huomioon. Esim. matikassa ja äikässä oppilaat on jaettu neljään eri tasoryhmään ja tason mukaisia oppitunteja on pari viikossa. Loput tunnit ovat yhteisiä tunteja. Aapisessakin on tavuläksyjä lukemaan opetteleville sekä tarinoita jo lukeville. Matikassa on lisätehtäviä, joita saa halutessaan vapaasti tehdä. Tasoryhmien tarkoitus on se, että oppilas ei turhaudu, kun tehdään liian vaikeita asioita eikä myöskään opi siihen, että koulun eteen ei tarvitse tehdä työtä, kun kaikki on niin helppoa. Toki tämä vaatii koululta resursseja, mutta vaikka tasoryhmiä ei olisikaan mahdollista järjestää niin jo oppikirjat mahdollistavat tason mukaiset läksyt. Itse olen pyrkinyt siihen että ekaluokkalainen käyttäisi läksyihin puoli tuntia päivässä. Lukutehtäviin tämä menee kevyesti, koska hän ei osaa vielä lukea. Matikan tehtävät hän tekee parissa minuutissa ja silloin ohjaan hänet kirjan lisätehtävien pariin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat