Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten yläkoululaisen saisi käyttämään pyöräilykypärää?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (8)

Vierailija

Ei toimi.
Mopolla käytetään, kun poliisi puuttuu asiaan.
Poliisia ei pyöräilykypärä kiinnosta, kun ei siitä,voi edes sakkoja antaa.

Vierailija

Jopo on koululaisten suosima pyörämerkki ja markkinoilla on nyt myös jopo-merkkisiä pyöräilykypäriä. Meillä tämä toimii.

Vierailija

Meillä poika lopetti jo viidennestä pyöräilyn, koska ei halua kypärää, kun kaverit naljailevat. Kulkee siis kävellen, koska meillä käytetään pyöräillessä kypärää! Sisko (nyt viidennellä) kulkee pyörällä kypärä päässä ja sanoi, että pojilla se on niin eri, kun niiden pitää esittää aina kovista! Aika totta. Tytöillä myös usein parempi itsetunto, joka ei anna muiden mielipiteiden vaikuttaa niin paljon kuin pojilla. Ehkä poika viisastuu kasvaessaan...

Vierailija

Ei kannattaisi tästäkään tehdä pakkoa vaan keskustella kypäränkäytöstä ja sen hyödyistä ja tarpeellisuudesta. 

Jos lapsi haluaa ajaa 1-2km matkan jopolla kouluun rullaillen ilman kypärää niin hyvä niin. Mieluummin pyöräilee kuin ajaa mopolla tai istuu bussissa. Kun sitten lähtee oikeasti pyöräilemään tulee kypärä laitettuakin kun ei ole aina pakko ja on ymmärrys sen merkityksestä.

Rauhallisesti jopolla rullailu kouluun on kalloa ajatellen turvallsiempaa kuin kävely talven liukkailla. Ei kukaan kuitenkaan pakota lapsia kävelemään talvella kypärät päässä. Saattavat vielä herrantähden juostakin matkalla. 

Vierailija

Paljon parempi, että lapsi pyöräilee kuin jättää pyöräilemättä sen takia, ettei halua syystä tai toisesta käyttää kypärää. Meillä 9- ja 11-vuotiaat lapset käyttävät pääsääntöisesti kypärää, mutta varsinaista kypäränkäyttöpakkoa lapsilla ei ole, eikä kypärän käyttämättäjättämisestä tule myöskään motkotusta. Kypärä on paljon parempi jättää kotiin kuin sitten häiritsemään ajoa kädessä tai ohjaustangossa roikkumalla.

Kypärän suojavaikutukseen kannattaa kanssa suhtautua isolla varauksella. Verrattaessa kypäräpakkomaita tai -kaupunkeja vastaaviin paikkoihin, joissa ei käytetä yhtä laajalti kypärää, ei olla havaittu käytännössä minkäänlaista eroa vakavien päävammojen suhteen. 

Vierailija

Voi luoja.

Rikot kananmunan katuun ja kerrot, että sama ääni kuuluu kun pääsi halkeaa. Sitten kerrot, että lähes kaikki muut osat voi ihmisessä korjata paitsi päätä. Voit viedä johonkin aivovammaosastolle tsiigaamaan niitä ilman kypärää pyöräilleitä.

Siinä se. Onks vaikeeta?

Vierailija

En tuosta Jopolla rullailusta menisi takuuseen; vaikka itse ajeletkin rauhallisesti, kaikki muut eivät välttämättä aja. Ja tuuriakin on hyvää ja huonoa. Olen itse murtanut muutamia luita rauhallisesti pikkukadulla ajellessani, kun pensasaidan takaa jalkakaytävältä syöksyi päälleni koululainen, joka ajoi kilpaa kaverin perheen auton kanssa, ja sattui juuri sillä kohtaa katsomaan vielä taakseen. Kypärä oli kaikilla, onneksi. Minun kypäräni oli törmäyksen jälkeen halki.

Meillä juniorit maastopyöräilevät, ja muutaman kerran railakkaasti kaaduttuaan ymmärtävät jo että parempi lommo kypärässä kuin kallossa.

Uusimmat

Suosituimmat