Tutkimus: Paljon liikkuvat alaluokkalaiset pojat pärjäävät hyvin koulussa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (3)

Vierailija

186 lasta, joista oletettavasti noin puolet poikia (=alle 100).

Ja tämän perusteella "täydellinen päätelmä".

Lukutaito on parempi, jos:

- liikut runsaammin koulumatkoilla (kysymys: pitääkö olla pidempi koulumatka, lyhyt koulumatka tekee heikosti lukutaitoisia VAI pidemmillä koulumatkoilla lapsi viedään autolla ja lyhyt koulumatka edesauttaa kävelyllä hapensaantia ja koulumenestystä VAI tuossa otoksessa on eri asuinaluieillaja eri kouluissa, tai eri matkan yhdestä koulusta olevia, esim. huomioiden kodin lähtötason lukemiseen innostavina vanhempina jne.)

- Lukemiseen ja kirjoittamiseen vapaa-ajalla käytetty aika (oho, olipa tutkimustulos, että tämä saattaisi edesauttaa lukutaitoa???)

- aktiivinen liikkuminen välitunnilla ja urheiluseuran harjoituksiin osallistuminen (on se kumma, ensin ne kävelee kouluun ja vapaa-aikanaan lukee ja kirjoittaa - ja sitten vielä urheilee. Huippuihmisiä, sanoo Jyväskylä, missä on urheiluopisto ja -tutkimusta ;)).

Kysymys kuuluu: mitä ne muut tekee? Jotka ei siis liiku, ei kävele kouluun,ei harrasta seurassa? Jos ne on vaikka partiossa ja katsoo telkkariakin? Tai käy sienessä vanhempien kanssa? Tai liikkuu hiihtäen ja pyöräillen perheen kanssa? Tai soittaa jotain instrumenttia, laulaa kuorossa? Siinäkö se on, ettei opi lukemaan?

Ymmärrän, ettei joku tee mitään (paitsi pelaa ipadilla tms.), mutta oikeesti. Uskoisin, ettei tällaista nollatutkimusta kannata julkaista. Ja pakottaa joka poikaa fudikseen ja lätkään. Tunnetusti ne ei oo lopulta parhaita lukijoita sitten joskus kolmosen jälkeen.

Vierailija

Aktiivinen liikkuminen kehittää lapsia muutenkin kuin liikunnallisesti. Liikkuminen stimuloi aivoja ja vähentää ahdistusta ja stressiä ja siten mm.todennäköisesti parantaa keskittymiskykyä kouluolosuhteissakin. Ohjattuun ryhmäliikuntaan osallistuminen parantaa sosiaalisia taitoja ja auttaa lasta oppimaan keskittymään. Mielenkiintoista sen sijaan oli että liikunnallinen aktiivisuus heikensi tyttöjen matemaatisia taitoja mutta vanhempien sosiaalinen tausta vaikutti tyttöjen menestykseen mutta ei poikien.

On itsestään selvää että vapaa-ajalla lukemiseen ja kirjoittamiseen käytetty aika parantaa em. taitoja.

Tutkimuksen lopussa yhteenvedossa selkeästi siis tuodaan esiin että tyttöjen poikien koulumenestyksen (tai menestymättömyyden) taustalla on siis erinlaisia tekijöitä joten kyseessä on yksi mielenkiintoisimpia ja merkittävimpiä tutkimuksia aiheesta.

Vierailija

Kyllä N=186 on jo ihan ok otos kunhan se nyt on jollain tapaa edustava. Aika äkkiä sieltä löytyy voimakkaat trendit.

Tilastollinen yhteys ei ole välttämättä syys-seuraussuhde, joten niitä ei kannattaisi uutisoida sellaisina kuten artikkelissa "runsas liikunta tukee koulumenestystä". Ja jos yhteys on, niin miksi tämä ei sitten aina toimi (tytöt ja matematiikka)? Toisaalta mistä tiedetään, ettei syy ole koulumenestys ja seuraus runsas liikunta?

Voi olla myös muita, mittauksen ulkopuolisia tekijöitä jotka ovat syynä sekä liikkumisen runsauteen että lukutaidon/matemaattisten taitojen kehittymiseen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat