Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

avioero ja ositus

Vierailija

Hei!

Avioerohakemus on vireillä. Meillä on 8 vuotta sitten rakennettu omakotitalo josta on vielä velkaa jäljellä 220 000. Mies haluaa jäädä taloon, minä en, joten tämä seikka on selvä. Kiinteistövälittäjä arvioi ensin talon jäljellä olevan velan suuruiseksi. Tämä tarkoittaisi tietenkin osituksessa sitä, että lähtijä ei saa senttiäkään. Puhuimme kuitenkin, että lähtijä siis minä saisin 5 000. Oletuksena, että nyt on ostajan markkinat ja minä saisin vastaavasti uuden asunnon pilkkahintaan.

Ongelmaksi tuli kuitenkin, että mieheni ei saisi lainaa, koska vakuusvajetta jäisi liikaa. Ehdotin, että pyydetään kiinteistövälittäjää arvioimaan uudelleen ja uusi arvio olikin sitten suurempi. Tarkoitus oli, että tehdään ositus kuitenkin alkuperäisen arvion mukaan eli minä tyytyisin 5 000 euroon.

Asuntoja katsellessa ja tarjouksia jättäessä ilmeni kuitenkin, että ei ne myytävät kohteet ihan pilkkahinnalla irtoakkaan. Joten alkoi näyttämään siltä, että häviäisin lähtiessäni 5 000 eurolla (velkaa maksettu kuitenkin jo 60 000 eli 30 000 per nenä) enkä voittaisi uutta asuntoa ostaessa.

Nyt neuvottelimme uudelleen ja voisin saada 10 000. Tämäkin karvastelee. Totuus on kuitenkin se, että miehelläni tulee olemaan suunnattoman kova työ, että pystyy selviytymään veloistaan. Itselläni on melkein tuplatulot miehen tuloihin verrattuna.

Summasummarum: haluaisin olla hyväuskoinen/sydäminen ja lähteteä 10 000 eurolla ja vaikuttaa täten mieheni pärjäämiseen tulevaisuudessa ja uskoa, että täten toimimalla välimme säilyvät parempina. Lastenkin takia.

Toinen vaihtoehto on, että hankin lakimiehen, joka katsoo minun edun mukaisen vaihtoehdon. Tällöin miehelläni ei tule olemaan todennäköisesti mahdollisuuksia selvitä.

Olenko hyväuskoinen hölmö vai tiukka julmuri?

Kommentit (1)

Vierailija

Varsin tolkullista pohdintaa. Laiha sopu parempi kuin lihava riita. Säästyy molempien rahoja, kun talo ei mene myyntiin vaan mies ottaa velat kontolleen. Ja lastenkin kannalta kai mukavaa.

Jos saat kymppitonnin, niin se auttaa asunnonostosi omarahoitusosuudessa.

Uusimmat

Suosituimmat