Miten pitää nuori erossa alkoholista? – "Kaveriporukassa kasvatustyön tulos punnitaan"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (7)

Vierailija

No kyllä tuolla keinolla on suuri riski saada juuri alkoholisti lapsestaan. Kun vältellään aihetta ja piilotellaan totuutta ja normaaliutta esitetään kamalana.. Terve suhtutuminen ei ole absolutisti vaan keskiarvoa vähemmän omat rajat tunteva juova.

Vierailija

Miten minä en ymmärtänyt että jutussa puhuttiinn absolutismista? Ihan samat ohjeet sopivat kohtuukäyttäjävanhemmille. Enkä ihan ymmärrä mitä ensimmäinen kommentoija tarkoittaa normaaliudella. Sitäkö että alkoholi kuuluu jokaiseen päivään, arkeen ja juhlaan?

Perheessämme on kaksi teiniä, jotka eivät juo, ja vanhemmat, jotka juovat jotain joskus. Kotona on alkoholia, ja lapset ovat nähneet sitä käytettävän. Alkoholi ei kuitenkaan kuulu joka juhlaan, eikä joka toiseenkaan. Kun saimme lapset, rupesimme kiinnittämään huomiota ns. sosiaaliseen juomiseen ja pyrimme rajoittamaan sitä paitsi lasten läsnäollessa, myös muuten. Palasimme vähän vanhanaikaiseen "kahvikutsutyyppisen" seurusteluun ystävien kanssa. Lapset eivät ole nähneet vanhempiaan humalassa, syystä että humala on jotain hyvin harvinaista meillä.  

Vierailija

Miten minä en ymmärtänyt että jutussa puhuttiinn absolutismista? Ihan samat ohjeet sopivat kohtuukäyttäjävanhemmille. Enkä ihan ymmärrä mitä ensimmäinen kommentoija tarkoittaa normaaliudella. Sitäkö että alkoholi kuuluu jokaiseen päivään, arkeen ja juhlaan?

Perheessämme on kaksi teiniä, jotka eivät juo, ja vanhemmat, jotka juovat jotain joskus. Kotona on alkoholia, ja lapset ovat nähneet sitä käytettävän. Alkoholi ei kuitenkaan kuulu joka juhlaan, eikä joka toiseenkaan. Kun saimme lapset, rupesimme kiinnittämään huomiota ns. sosiaaliseen juomiseen ja pyrimme rajoittamaan sitä paitsi lasten läsnäollessa, myös muuten. Palasimme vähän vanhanaikaiseen "kahvikutsutyyppisen" seurusteluun ystävien kanssa. Lapset eivät ole nähneet vanhempiaan humalassa, syystä että humala on jotain hyvin harvinaista meillä.  

Vierailija

On perheitä joissa uskonnollisista syistä ei juoda alkoholia. Siltikin heidän lapsistaan joku aina tasaiseen tahtiin juo itsensä hengiltä alkoholilla surullinen fakta. Minun suhtautuminen taas vaikka olueen on että se on paljon enemmän kuin alkoholia. En juo bulkki kaljaa. Sen sijaan olut on tiedettä joka kehittää ymmärrystä ja luo uutta. Se sisältää monien alkoholijuomien tavoin uskomattoman rikkaan historian sekä kulttuuriperimän joka on mielenkiintoistä.

Tietysti saat suhtautua kuivasti elämääsi, kun kerran niin haluat. Minä haluan nauttia hedelmäni mehukkaina ja kasvattaa ymmärrystäni.

Vierailija
Vierailija

On perheitä joissa uskonnollisista syistä ei juoda alkoholia.

Joo, meilläkin juodaan ihan muista syistä.

Vierailija

Well... Aloitusartikkeli on mielestäni vääristävä ja vanhempia syyllistävä! Ja ajattelen: "Jos noita neuvoja seuraa voi mennä ojasta allikkoon..."

Kun tyttäreni (nyt 37 v.) oli teini-ikänen annoin hänen maistaa esim. lasillisen viiniä juhlissa. Kun hän oli 17-18 v. ostin hänelle pullon kuoharia uutena vuotena ja vappuna.

Puhuin tyttärelleni monet, monet kerrat juomisesta, neuvoen: "Älä juo niin, että sekoilet. Tai sammut." - Suhtautumiseni myötä hän uskalsi kertoa myös niistä parista kerrasta, kun sekoili.

Hyvin pian tyttärestäni kasvoi aikuinen, joka juo harvoin ja silloinkin kohtuudella!

Oi, hitsi! Ihan tuohduin tämän aiheen aloituksesta... Olen tehnyt aika lailla eri tavalla kuin siinä neu-vo-taan...

Varmaan tapani toimia tyttäreni suhteen ei sovi kaikille teini-ikäisille. Meillä se toimi paremmin kuin joidenkin hänen kaveriensa perheiden 0-toleranssisysteemillä.

Yksi tarina vielä: Vuonna 1996, kun Suomi voitti kultaa jääkiekon MM-kisoissa, luonani oli 7 teini-ikäistä. Joimme kaikki keskikaljaa. Kun kulta oli voitettu, nuoret lähtivät baanalle. Menivät erääseen pubiin, jossa tarjottiin kaljaa alaikäisille... Seuraavana aamuna tyttäreni kertoi, että hänen kaverinsa olivat sanoneet: "Sulla on mahtava mutsi! Me kaikki juotiin kaljaa (eikä sun äiti tuominnut :0). Ja sun äiti huusi eniten, kun Suomi sai maalin!"

Kaikista noista nuorista tuli kohtuullisia alkoholinkäyttäjiä!

Kaikki/lähes kaikki teini-ikäset haluvat kokeilla alkoholia eri tavoin. Jos ottaa 0-toleranssisuhtautumisen, voi mennä aika lailla pieleen...

Nyt minä neuvon :0):

* Puhu nuoren kanssa yleisesti alkoholista.

* Kysy mitä mieltä hän on alkoholin juomisesta (esittämättä omia mielipiteitäsi siitä).

* Kerro mitä pahaa liika juominen voi saada aikaan.

* Puhukaa jo varhain lapsenne kanssa alkoholista (esittämättä hyvin voimakkaita mielipiteitänne siitä).

Minä olen vuosien varrella jutellut tyttäreni kanssa monet kerrat alkoholista (lapsesta nykypäivään asti).

Kohtuullisin kesäaamutervisin.  RH

Vierailija

Elämäänsä voi saada nautintoa ja "kicksejä" monesta jutusta, esimerkiksi liikunnasta saa endorfiineja. Tutkittu juttu on, että alkoholi tuo terveyshaittoja ja onnettomuusriskejä sekä lisää taipumusta väkivallan käyttöön. Harvempi turvautuu väkivaltaan täysin raittiina.

Alkoholi muuttuu nautittuna karsinogeeniksi, ja lisää siten monien syöpien riskiä. Ja ne nuoret jotka ovat saaneet maistaa alkoholia kotona, juovat itsensä humalaan useammin kuin raittiiden perheiden lapset.

Meillä ei ollut alkoholia kotona niin kauan kuin lapset asuivat täällä. Enkä senkään jälkeen ole löytänyt hyvää syytä nauttia alkoholia. En halua lihoa enkä muutenkaan jouduttaa vanhenemistani ja rapistumistani. En tiedä aikuisten poikieni juomatavoista, mutta ei heistä ainakaan rapajuoppoja ole tullut.

Terveisin:

"Kahvi-Kaisa"

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat