Miten miehen saisi puhumaan tunteistaan?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (3)

Vierailija

Otsikko on aivan väärin.

Miksi kenenkään pitäisi välttämättä puhua tunteistaan - tärkeintä on, että tuntee ja osoittaa tunteensa. Toki itsetuntemus on aina hyväksi, mutta se ei aina vaadi vatvomistuokioita.

Ei pidä vaatia muita käyttäytymään niin kuin itse käyttäytyy, me ihmiset olemme erilaisia. Annetaan muiden olla sellaisia kun ovat! 

Puhekin tulee sitten aivan itsestään, jos ja kun on tullakseen :)

Vierailija

Ihmettelin joskus, miksi muut miehet eivät osaa puhua tunteistaan. Parisuhteellisuus on kyllä opettanut paljon siitä aiheesta. Ei se välttämättä ole sitä, etteivät miehet haluaisi tai osaisi kertoa, miltä tuntuu. Miehet vain eivät välttämättä osaa kertoa sitä niin, että siitä seuraisi mitään positiivista.

Minulla on sellainen tunne, että naiset monesti odottavat nimenomaan enemmän puhetta positiivisista tunteista. Ts. "ei puhu tunteistaan" tarkoittaa, että "ei sano tarpeeksi usein rakastavansa". Paha vika tuokin tietysti on, mutta ihan eri tarina.

Negatiivisista tunteista on vaikea kertoa. Etenkin silloin, kun ne kohdistuvat tavalla tai toisella toiseen. Miettikääpä vaikka seuraavaa ajatustenvaihtoa:

N: Olet taas niin mörökölli, onko kaikki kunnossa?

M: Kyllä tämä tästä, väsyttää vain vähän.

N: Eikun kerro nyt.

M: Ei tässä mitään, kaikki on ihan ok.

Kyseessä on siis selvästi mies, joka ei osaa kertoa tunteistaan. Vai onko? Tarina jatkuu:

N: Eikun oikeesti, kerro...

M: No okei. Väsyttää aika lailla, oli minulle henkisesti paljon keskittymistä  vaativa ja raskas viikonloppu sukulaistesi luona. Seksinpuutekin ahdistaa, edellisestä kerrasta on aikaa. Omaa rauhaakin voisin jossain vaiheessa kaivata, en juuri nyt jaksaisi keskustella kovin syvällisesti. Huomenna ajattelen varmasti jo toisin.

Mies siis kertoo ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan minä-muodossa ja omiin tunteisiin pitäytyen sen, mikä mieltä painaa. Jokainen voi sitten arvata, miten keskustelu voi tuosta jatkua. Tässä vähän mahdollisuuksia:

1: Rakas, ymmärrän että appiväkesi kanssa oli raskasta, mutta selviydyit hienosti. Kiitos, että jaksoit skarpata.

2: Mitä vikaa minun perheessäni muka on? Itse näytit ihan sitruunalta koko viikonlopun.

3: Mikset sinä pidä minun perheestäni?

4: Mennään rakkaani hoitamaan tuo puute pois päiväjärjestyksestä, siitä seolo paranee. Minunkin tekee mieli.

5: Aina sinä siitä seksistä.

6: Ei nyt jaksa eikä huvita seksi, ei varsinkaan tuon sinun marinasi jälkeen.

7: Olen niin huono ihminen, kun pakotin sinut sinne, byyyyhhääää.

8: Aina sinä syyllistät minua!

9: Meillähän oli niin kiva viikonloppu, älä nyt valita!

10: Seksikin oli silloin toissa viikolla oikein kivaa, ei siitä niin kauan ole!

Jos mies pitäisi todennäköisenä tai edes jotenkin mahdollisena kuulla kohtia 1 tai 4, tunteista puhumista voi tulla enemmän. Jos taas muut vaihtoehdot ovat todennäköisempiä, mies pysyy väsymysteoriassaan ja toteaa olevan aika lähteä nukkumaan/lenkille/korjaamaan ruohonleikkuria. Sitten nainen pääsee taas ihmettelemään, miksei äijä puhu tunteistaan.

En väitä, että kaikki miehet ajattelisivat samalla tavalla. On ihan varmasti tunteistaan vaikenevia mörököllejä, joilta on jäänyt jotain itsetuntemustakin oppimatta. Itseni kuitenkin löydän siitä kategoriasta, että mieluummin olen hiljaa, puhun ympäripyöreitä tai nurkkaan ahdistettuna päästän valkoisia valheita, jos tiedän tunteista puhumisen johtavan vähättelyyn, vääristä tunteista syyllistämiseen tai suoranaiseen riitaan.

Tarinan opetus on se, että jos haluaa toisen (kai tämä pätee ihan yhtä lailla toisinkin päin monessa parisuhteessa) kertomaan tunteistaan rehellisesti, negativisiakin tunteita on valmistauduttava käsittelemään ilman, että siitä syntyy tavalla tai toisella ahdistava ilmapiiri. Tässä voivat tietysti totutut sukupuoliroolitkin hämätä, mies voi olla hyvinkin herkkä negatiiviselle ilmapiirille, mutta sitä ei sovi näyttää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat