Soitin terveyskeskukseen ja sain nyt oudon huolen itselleni

Vierailija

Kun jatkuvasti lukee siitä, että on tehty näitä ns. aiheettomia lastensuojeluilmoituksia tms.

Eli siis vauva ja 3v kaatuivat syöttötuolin kanssa. Onneksi ei tapahtunut mitään, mutta minä säikähdin ihan järjettömästi ja soitin varmuuden vuoksi terveyskeskukseen ja kysyin, että riittääkö ihan että seurailee lapsia. Molemmat itkivät hetken ja sitten heitä jo nauratti. Vauva siis pian 9kk.

Puhelun lopuksi nainen kysyi lasten nimet ja syntymäajat ja sanoi kun kysyin, että kaikki kirjataan aina ylös, jos otan uudelleen yhteyttä samasta asiasta niin tiedetään mitä on puhuttu.

ALoin puhelun jälkeen miettiä, että onkohan ennenkin kysytty. Minä siis olen kerran tai kaksi aiemminkin soittanut, kun lapsi on lyönyt päänsä, että riittääkö seurailu. Olen ihan hermoheikko aina, että jos lapsille tapahtuu jotain ja sen takia mieluummin tarkistan turhaan asian terveyskeskukseta niin ei tarvi murehtia itsekseen asiaa.

Ja nyt sain päähäni, että katsooko ne että "jaa tuo äiti on ennenkin soitellut.... onkohan siellä jotain vialla kun lapset on ennenkin lyöneet päänsä." Tai jotain tälläistä.

Olen aika väsynyt, kun lapset on sairastelleet tällä viikolla niin mietin varmaan liikaa. :(

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Kyse on molempien oikeusturvasta. Jos myöhemmin tulee jotain ongelmia, pystytään katsomaan mitä on asiasta kirjattu. Esim. jos lapselle tulisi myöhemmin jotain ongelmia ja te syyttäisitte terveyskeskusta siitä, että teitä ei pyydetty ajoissa näytille, asia pystyttäisiin tarkistamaan.

Tuskinpa mitään lastensuojeluilmoitusta ollaan tekemässä, ihan normaaliahan lasten kaatumiset ja tippumiset on. Tietenkin, jos samoilla lapsilla on jatkuvasti jotain ruhjeita, asiaa aletaan selvittelemään.

Vierailija

Minä soitin muutama kuukausi peräkkäisinä viikonloppuina päivystykseen kun eka isompi muksautti kovasti päänsä vauvan päähän ja siitä panikoin ja seuraavana vkonloppuna isompi löi päänsä olohuoneen pöytään ja se piti tikata. Minäkin olin ihan varma että ollaan kohta jollain "mustalla listalla" kun joka viikonloppu on näitä päävammoja... Mutta ei ainakaan vielä ole tullut mistään mitään yhteydenottoja! :)

Vierailija

Lainaus:

Minä olen useasti soittanut terveysneuvontaan nimettömänä, en siis ole kertonut nimeäni, ja tietoja kysyttäessä en ole kertonut niitä. Ei ole mitään salailtavaa, mutta en myöskään halua, että perheemme joutuu aiheettomaan syyniin. Tiedän nimittäin ylilyöntejäkin tapahtuneen, sillä työskentelen itsekin lastensuojelussa.

Minulle taas joku lääkäri tosiaan joskus sanoi, että on parempi kysyä kuin turhaan miettiä itsekseen jotain asiaa ja aina on parempi varmistaa. Tuntuisi hassulta alkaa pimittelemään asioita.

Onko sinun mielestäsi siis minulla jotain huolta tässä asiassa? Sinänsä toki ei, että ei meillä ole mitään salattavaa, mutta voitaisiinko tuollaisten muutamien soittojen takia tehdä joku ilmoitus?

Vierailija

ja sen perusteella kyllä voin olla vain tyytyväinen jos tehdään ilmoitus. lastensuojeluilmoitushan ei tarkoita mitään syyttämistä. Silloin asia selvitetään ilman syytöksiä ja jos kaikki on kunnossa niin ei tule mitään seuraamuksia. Jos tuolla käytännöllä saadaan pahoinpitelijöilt älapset turvaan niin hyvä niin. Niin karua tekstiä oli eilisess äohjelmassa että pahaa tekee. Kuinka esiml isä oli meinannut heittää vauvansa ikkunan läpi ulos, lapsien käsiä laitetaan kiehuvaan veteen tai lasta poltetaan silitysraudalla. Jos epämääräiseen tapaturmaan puutuaan niin hyvä näin. se on vain kaikkien parhaaksi. Ja tietenkin vielä se puoli, mistä on mainittu, että jos tulee jatkokäyntiä ym. niin ainakin lääkäriasemalla tiedetään että asiasta on puhuttu ja on jotain pohjatietoja koneella.

Ilman ilmoituksia monet pahoinpitelyt jäisivät pimentoon ja kierre jatkuu, eli ilmoituksella voidaan pelastaa lapsen henki.

Vierailija

tiedän tapauksen jossa äiti ei saanut syöttiksestä pudonnutta lastaan mukaan kotiinsa sairaalasta, koska hänen tarinaansa ei luotettu. Vasta kotivierailu ja sukulaisten haastattelut ratkaisivat tilanteen.

Vierailija

kun selityskin oli mitä ihmeellisin, suhteessa siis vamman vakavuuteen. Harvemmin olkavarren luu menee kokonaan poikki muutenkuin että on sattunut jotain vakavaa, laskenut esim pulkkamäessä ja kaatunut kovassa vauhdissa tms, meillä ihan sisätiloissa satutti "normaalissa" leikissä.

ehkei lastaan pahoinpitelevä ala keksimään mitään kovin ihmeellisiä selityksiä ja siksi uskoivat, ja varmaan osittain kyselevät myös siksi, että tietävät miten on mahdollisesti murtunut, onko kaatunut päälle vai mitä, ennenkuin röntgeniin päästään.. eihän sitä päällepäin varmaan voi nähdä että onko vain sijoiltaan tai poikki (vai voiko?)

en sitten tiedä, ehkä joku lääkäri osaa paremmin sanoa

Vierailija

Meillä taas lapselta murtui ihan tavallisissa ulkoleikeissä sääriluu. Ihan nätti pieni murtuma lopulta ja helposti kipsillä hoidettu, mutta ei meinattu millään päästä edes lääkäriin.

Siis heti kohta tapahtuman jälkeen, kun soitin niin lääkäri ilmoitti, että ei voi olla murtunut, kun kyselin eikä huolinut meitä näytille. Seuraavana päivänä soitin ja sanoin, että nyt se lapsi tuodaan. Mies vei ja lääkäri sanoi edelleen, että ei todellakaan ole murtunut, mutta laittoi kuitenkin röntgeniin seuraavaksi päiväksi. Röntgenkuvista näkyi, että on nätti murtuma sääressä. Ei kyselty mitään, tietysti piti kertoa, että mitä oli tapahtunut mutta ei mitään tenttejä. Ärsyttävää, kun ei voida tarkastaa, kun äiti on huolissaan ja sanoo, että lapsi vaikuttaa siltä että jalka on TOSI kipeä. Onneksi pidin pintani.

Vierailija

Jos siis tosiaan tulee myöhemmin jotakin niin asiasta on tieto.

Ja mielestäni on hyvä ihan seurannankin kannalta. Jos jossakin perheessä toistuvasti lapsille sattuu outoja vahinkoja / onnettomuuksia, on se aiheellista tutkia. Ja jos teillä ei ole asiassa mitään hämärää, niin ei sen pitäisi sinua vaivata.

Mutta jos jossakin perheessä valvonta ei ole riittävää eikä lapsista huolehdita tai on päihteiden liikakäyttöä tai vanhemman sairaus estää huolenpidon, niin hienoa jos tuon kautta asiaan voitaisiin puuttua.

Ja faktahan on, että ei ne siellä tk:ssa TIEDÄ onko lapsellasi joku hätä. Jos ne sanoo että seuranta riittää, ei se takaa mitään. BTW.

Vierailija

Nimittäin meidän alle 1 v:lla tuli pieni hiusmurtuma, kun isompi sisarus kaatoi rattaat, joissa pienempi istui, ja pikkuinen kaatui maahan rattaineen kätensä päälle.

Vietiin lapsi hädissään lääkäriin, käsi kuvattiin röntgenissä, ja murtuman vuoksi laitettiin lasta. Lääkäri kyllä kovasti mittaili meitä (varsinkin miestäni) katseillaan ja oli aika kylmän tuntuinen. Tuolloin se tuntui kurjalta, mutta jälkeenpäin sitten tuli mieleen, että ehkä hän mietti kovasti, ollaanko me "niitä vanhempia"...

Toisaalta oli hassua, että lääkäri ei olisi millään meinannut uskoa, että murtumaa olisi, ja kuvasikin vähän niin kuin väkisin. Vaikka itse olin todella huolissani, kun lapsi ei pystynyt tarttumaan, ja itki aivan tuskissaan kun yritti liikuttaa sormiaan.

Mutta ei toisaan meille ainakaan tullut tietoa mistään, että olisi lastensuojeluun laitettu ilmoitusta. Ja käsittääkseni, jos sellainen olisi laitettu, kai siitä meille olisi kerrottu! :o

Vierailija

Ei ketään sentään syynätä ja lastensuojeluilmoitusta ei todellakaan tehdä rutiinisti. Totta kai kaikki yhteydenotot kirjataan, se on oikeuturvaa ja tekee asioista paljon helpompaa. Ajattelepa ap, jos tuo henkilö ei olisi kirjannut tapahtumia, sitten olisitte myöhemmin menneet vaikka tk:n iltapäivystykseen kun lapsi on alkanut voimaan pahoin saamansa aivotärähdyksen vuoksi, missään ei näkyisi mitä on tapahtunut ja että olette todella olleet yhteydessä ja kyselleet neuvoja jo aiemmin ettekä laiminlyöneet lastenne hoitoa! On siis kyse myös teidän oikeusturvasta.

Lukekaa lastenlääkärin viesti.

T. toinen lääkäri

Vierailija

Lainaus:

onko kukaan viela sanonut, mutta aivan jokaisen soiton jalkeen kirjataan potilaan (oli siis aikuinen tai lapsi) koneelle. Jos nain ei tehtaisi ja seuraavan kerran vanhemmat ottaa yhteytta ja koneella ei ole tietoja, niin hoitaja voi joutua edesvastuuseen huolimattomuuden vuoksi. Samalla lailla aina kun hoitaja joutuu esim. laittaa laastarin pikkuhaavaan, tama kirjataan koneelle. Terveydenhuoltoalan kaytanto.

Joo onhan tämä selvä, että näin tehdään.

Tosin kun minä soitin lapsen kuumeesta ja kyselin enterorokosta niin ei kyllä kysytty lapsen nimeä silloin joten ei taatusti laitettu minnekään ylös. Ja puhuin vieläpä lääkärin kanssa, hoitaja yhdisti lääkärille.

Vierailija

No minä nyt en sentään puhunut mistään murtumista! Lapsella tai siis kummallakaan ei ole mustelmaa eikä edes naarmua missään. Kyse oli siis puhtaasti säikähdyksestä tänään. Onneksi.

Mutta kyllähän lapset itseään muksii ja meillä ainakin tuo keskimmäinen on jotenkin erityisen tapaturma-altis. Tai sitten se tuntuu siltä, kun esikoinen on yltiövarovainen.

Vierailija

Lainaus:

ensiapuun kun mentiin ja kyselivät miten on tapahtunut, niin mulla oli niin eriskummallinen selitys sille että ihmettelin miten eivät alkaneet kyselemään enemmän

Ehkä selitys oli niin eriskummallinen, ettei voinut olla keksitty :D

Ei kuulosta kovin hyvältä. Mikä ihmeen selitys? Mitä piti selitellä?

Mikset puhunut totta? Lasten luut eivät ihan itsekseen katkeile...

Toivottavasti saat mitä ansaitset.

Vierailija

onko kukaan viela sanonut, mutta aivan jokaisen soiton jalkeen kirjataan potilaan (oli siis aikuinen tai lapsi) koneelle. Jos nain ei tehtaisi ja seuraavan kerran vanhemmat ottaa yhteytta ja koneella ei ole tietoja, niin hoitaja voi joutua edesvastuuseen huolimattomuuden vuoksi. Samalla lailla aina kun hoitaja joutuu esim. laittaa laastarin pikkuhaavaan, tama kirjataan koneelle. Terveydenhuoltoalan kaytanto.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat