Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkä mies (keskimäärin) tulee pojasta, jonka pituuskasvu

Vierailija

menee tasaisesti käyrällä +1,5. Jos oletetaan siis, että se jatkuu tasaisena. Kuinka paljon tuo nyt on siis sentteinä? n löydä mistään ai9kuisten taulukoita yms. Lapsi nyt 5-vuotiaana on 117,5 cm.

Kommentit (14)

Vierailija

Voi olla vain vanhankansan juttuja, en tiedä. Meillä poika oli 2-vuotiaana 97cm eli arvioitu aikuisiän pituus on 194 cm. Nyt 3-vuotiaana on pidempi kuin moni 4-vuotias.

Vierailija

6v tyttö 116cm -> aikuisena 166cm

MUTTA, tyttöjen pituuskasvuun vaikuttaa paljon kuukautisten alkamisikä. Jotkut tytöt, joilla menkat alkaa nuorena, kasvavat esim. 6-10v hurjasti ja sitten 11v jälkeen enää pari senttiä. Kun taas myöhään menkkansa aloittava voi kasvaa tasaisesti, mutta hitaammin jopa 17-vuotiaaksi.

Vierailija

Kommenttina jollekin, että ainakaan minulla ei murrosikä ja kuukautiset lopettaneet pituuskasvua. Menkat alkoi 13-vuotiana jolloin olin noin 166 cm ja nyt aikuisena olen 175 cm. Eli kasvoin tuosta vielä noin 10 cm.

Vierailija

geneettisesti todennäköisin saavuttaa. Kuitenkin saman perheen ja samojen vanhempien lapset voivat asettua pituuskäyrästöllä hyvinkin eri tasoille. Tuo vanhempien pituusasia on vaan siksi tärkeä,että jos vanhemmat ovat pitkiä ja lasten geneettinen oletus olisi käyrästöllä esim. +15 ja lapsi putoaakin -15, on se huomattavasti huolestuttavampaa kuin jos geneettinen oletus olisi -10 kohdalla.

Aika vaikeasti selitetty, mutta jospa tuosta jotain tolkkua sais :)

Se th-opiskelija

Vierailija

että kun tyttäreni oli neuvolassa, jossa arvioitiin tulevaa kasvua, terkkari laski minun ja lapsen isän pituudesta jonkun hienon laskun ja kertoi että lapsen ennakoitu pituus tulisi olemaan 167 senttiä.

Ihan en terkkaria uskonut kun lapsi on juuri täyttänyt 7-vuotta ja on nyt jo 138 senttinen. Kasvu ei näytä hidastumisen merkkejä.

Vierailija

Kasvu loppuu melkein kuin seinään kuukautisten alettua, eli vaikka olisit alakoulussa luokan pisimpiä, mutta jos murrosikä tulee aikaisin, jäät lyhyeksi. Pojillakin murrosiällä on merkitystä. Ja murrosiänhän voi ennustaa aika hyvin vanhempien murrosiänajankohdasta - varsinkin tytöillä äidin.

Vierailija

T. edelleen se sama ;)

Kuinkas sattuikaan, kun olin juuri kasvukäyrästö tehtäviä aloittamassa, "eksyin" vaan eka tänne vauvapalstalle :)

Uusimmat

Suosituimmat