Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten DI-koulutuksen saanut saa vain 2700€ käteen?

Vierailija

Veljeni saa 2006 valmistuneena 2300 käteen. Sellaista. Suomihan on akateemisen työvoiman halpamaa. Täällä kannattaa tehdä tuotekehitystä, koska se on edullista. Tehtaanlinjat on taas kalliita.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

(DI:ksi valmistumisen jälkeen). Bruttopalkka on noin 4000 euroa kuussa, nettopalkka 2600 euroa. Kannattiko koulutus? Ei ehkä rahallisesti, mutta saan tehdä mielenkiintoista työtä. Tälläkin palkalla elää jo mukavasti, kun perheessä on toinenkin palkansaaja.

Ihmettelen kyllä sitä, jonka miehen bruttopalkka on 5500 euroa ja netto 2500 euroa. Minulla ei ole mitään erityisiä vähennyksiä (esim. asuntolainat on jo maksettu, joten niistäkään ei tule vähennyksiä). Kyllä 5500 euron bruttotuloilla nettopalkka on jo yli 3000 euroa, ellei sitten ole jotain muita tuloja tuon bruttopalkan lisäksi.

Vierailija

aloitteleva voi saada 2700/brutto, itse saan loppuvaiheen erikoistuvana lääkärinä yhdellä ikälisällä 3450/brutto, ja mieheni saa erikoislääkärinä kahdella ikälisällä 4750/brutto. Tämä siis päivätyöstä. Päivystykset lisäävät palkkaa huomattavasti, mutta kaikkien työhön ei päivystämistä kuulu. Itselläni päivystyksestä tulee keskimäärin 2500 palkanlisää kuussa /brutto. Pari vuotta sitten katsottiin miehen kanssa, kun kummallakin oli tulot noin 55 000 vuodessa, että juuri jäätiin alle sen rajan, että vero menisi ihan korkeimman mukaan (58 000 oli raja siihen. Silloin meillä oli veroprosentit muistaakseni noin 34% ja siihen päälle muut pidätykset, eli käteen tuli palkasta (silloin siis alle 5000/kk) noin 60%.

Vierailija

Mun miehen töis Di:ja ja insinöörejä ja teknikkoja; sama työ. Ammattitaito vaan pitää olla. Tulospalkka ja ne tienaa laskutuksen verran. Mun mies tosta alemmasta kastista ja vuositulot jotain 80 000 eli kai jotain 6-7000 Kk ja verot tietty kovat. Mutta ajat ovat olleet hyvät. Kyllä ne tulokseen sidotut tulot varmaan tippuvat.

Vierailija

Jos tekee projektityötä, välillä on enemmän töitä, välillä vähemmän.

Mielestäni paremman mallin lapsille antaa se, joka tekee töitä ja pitää niistä, kuin se, joka lusmuaa töistä tai tekee sithä vain pakosta ja välittää sen esimerkin lapselleen.

Eikä lasten kanssa tarvii olla sekä isän että äidin molempien yhtaikaa, että kelpaa "lasten kanssa käytetyksi ajaksi".

Lainaus:

Kuinka paljon olitte kotona yhdessä lasten kanssa? Annatteko hyvä mallin lapsillenne jos töitä tehdään viikonloput ympäri ilman lepoa?

Vierailija

Lainaus:

Suomihan on akateemisen työvoiman halpamaa. Täällä kannattaa tehdä tuotekehitystä, koska se on edullista. Tehtaanlinjat on taas kalliita.

Vierailija

joka tekee 10h työpäiviä, on silti klo17-21 lasten kanssa, harrastaa, käy hemmotteluhoidoissa viikottain, tapaa ystäviään ja ilmeisesti siinä sivussa hoitaa kodinkin. Ai niin, lisäksi hän luki 2 ammattiin liittyvää kirjaa + yhden muun kirjan viikossa.

Mulla ei ainakaan tunnit riittäisi tuohon?? Kuka vie-hakee lapset tarhasta jos hoitoaika on 7-17 kuten normaaleissa tarhoissa ja työpaikka kuitenkin esim 30 min päässä kotoa/tarhasta. Jo tuo on mahdoton yhtälö. Tai jo tekee 9h työpäivän, on intensiivisesti lasten kanssa 3-4h, yöllä tekee loput työt, kotityöt, ruuat, vaatehuollon, harrastaa ja vielä lueskelee? Yöuni jää 3-4h ja se on todella harvinaista että sillä selviäisi. Kuka vahtii lapsia kun äiti on harrastuksissa (yh)??

Vierailija

Ap tässä taas. Ajattelin vaan, että ei tuosta koulutuksesta kauheesti rahallista hyötyä aina ole. Hyvä palkkahan se on , mut luulin, et ne tienaa ainakii 3000€.

Vierailija

"vain" terveydenhoitajasta terveystieteiden maisteriksi opiskellut ja saan käteen kuukaudessa noin 3500 euroa. Ja elätän tuolla summalla kaksi alle kouluikäistä lasta...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat