Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisit tilanteessani? (vauva ja työ asiaa)

Vierailija

Olemme kolmilapsinen perhe, jossa kaksi vanhinta lasta on eskarissa ja koulussa. Vauva on 7kk vanha. Eskarilaisen ja vauvan välissä opiskelin ja tein pätkätöitä. Nyt, kuin ihmeen kaupalla, sain tarjouksen vakituisesta ja koulutukseeni sopivasta työpaikasta, palkaksi luvattiin 2500e/kk. Ainoa ongelma on, että työ alkaisi välittömästi äitiysloan loppumisen jälkeen.

Perheemme tarvitsee kahden ihmisen palkan, koska meillä on paljon velkaa pari vuotta sitten rakennetusta omakotitalosta. Jonkin aikaa voisin sitkutella hoitovapaalla, mutta en ainakaan vuotta pidempää.

Ottaisitko tilantteessani työpaikan vastaan ja veisit pienen lapsen hoitoon? Vai jättäytyisitkö hoitovapaalle ilman tietoa tulevasta työpaikasta?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Eipä sitä voi ihan noin mustavalkoisesti ajatella. Että jos menen töihin, niin en pysty tarjoamaan lapselle rakkautta!

Ilmeisesti kuitenkin aika moni leimaa heti "ahneeksi rahan perässä juoksevaksi ja huonoksi äidiksi", jos menee pian töihin.

Vaikeita asioita....

-ap

Vierailija

ja nyt toivot saavasi päätöksellesi (?) siunauksen täältä :).

Jos perheenne tarvitsee kahden ihmisen palkan, tiedät mitä tehdä. Kahden ihmisen palkkaa ei saa jäämällä kotiin. Yhdeksänkuinen on toki pieni menemään hoitoon, mutta löytyisikö läheltä perhepäivähoitajaa?

Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa hoitaa asioita ja paras ratkaisu vaihtelee tilanteen ja olosuhteiden mukaan.

Lisäksi tilaisuus on hyvä, ja minä todennäköisesti ottaisin sen vastaan.

Vierailija

töihin menoon. Juuri tuo kelkassa pysyminen on yksi syy. En myöskään ole koskaan ollut pullantuoksuinen kotiäiti. Ennemmin teen itse muuta työta ja maksan siivoojalle, jotta moppaa lattiat.

Isoampia lapsia olen kyllä hoitanut vähän vanhemmaksi kotona ja siksi tämä pienen hoitoon laittaminen tuntuu tosi pahalta.

-ap

Vierailija

Otat sen työn tietenkin. Lapsi pärjää kyllä ja huomaat, että pelkäsit hoitoon viemistä ihan turhaan.

Työelämä on täynnä naisia, joilla on pieniä lapsia, mutta AV tuntuu olevan täynnä ainoastaan kotiäitejä.

Vierailija

suosittelisin vielä harkitsemaan sitä, että isä jäisi vaikka muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Loppuvuoden veroprosenttikin pienenee hänellä sitten ja lainoille voi kyllä neuvotella maksuvapaita kuukausia. Muutamallakin kuukaudella on väliä silloin kun lapsi on noin pieni.

Minun mieheni oli kolme kuukautta hoitamassa lastamme siinä vaiheessa kun itse menin töihin (lapsen ollessa 12 kk) ja se oli kyllä hyvä ratkaisu kaikin puolin.

Vierailija

(mies hoitovapaalle) taloudellisesti meille vaihtoehto. Miehellä on kuitenkin isommat tulot ja minun palkallani ei velkoja maksettaisi ja perhettä elätettäisi. Valitettavasti.

-ap

Vierailija

Ekana vois tulla mieleen, että voisko miehsi jäädä joksikin aikaa kotia?

Jos ei, nii palkatkaa hoitaja kotiin. Rahallisesti varmasti raskas päätös ja ei käteen jää paljoakaan kuin vrt kotihoidontuki, mutta näin saisit duunin ja lapsesi saisi kasvaa ja olla tutussa ja turvallisessa ympäristössä, jossa on sama hoitaja ja vähän melusaastetta.

kolmantena heittäisin ilmaan sitten perhepäivähoitajalle viennin. Sielläkin on kodinomainen ympäristö+vähemmän mutia lapsia kuin vrt päiväkoti.

vimppana vaihtoehtona pidän noin pienelle päiväkotia

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat