Onko täällä muita muslimien puolisoita?

Vierailija

Onko lasten kasvatus aiheuttanut ongelmia, siis jos tunnustatte eri uskontoja?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

vähän turha täältä asiasta on kysellä sillä ihmiset ovat kaikki erilaisia.

noi kaappausuhat on aina kyseessä kun on puoliso toisesta kulttuurista, ympärileikkaus muslimipojalla edessä joka tapauksessa.

Mun ex on muslimi, erittäin maallistunut, meillä ei ole törmäyskurssia lasten kasvatuksessa muuten kuin et hän antaa lasten katsoa telkkaa niin paljon ku haluavat, samoin jäätelöä on aina jälkiruuaksi eikä hänen viikollaan tarvitse mennä päiväkotiin.

Minä taas pidän säännöllistä rytmiä päiväkodin takia, eikä telkkaa tuijoteta koko ajan.

Mutta en jaksa stressata kun kerran haluaa lapsia hoitaa, minä en pelkää että mieheni kaappaisi lapset kotimaahansa, sillä mies on niin mukavuuden haluinen ettei jaksa viikkoa pitempään lapsia pitää ;)) sitten on päästävä radalle ja omien kavreitten kans menemään.

Vierailija

Islamin uskonnossa miehellä on lupa mennä naimisiin muun kuin muslinaisen kanssa. nainen saa olla siis vaikka kristitty! jos ette tunne miehiänne miksi menette naimsiin ehkä tuollaiset asiat sovitaan ennen kuin mennään naimisiin eikä itketä jälkikäteen. kun et tiennytkään toisen kasvatus menetelmiä.

hyvänen aika,NAISET (VAIKKA ON ERIUSKONTO) VOIT KÄVELLÄ MOSKEIJAAN JA SANOA ETTÖ HALUAT PUHUA MOSKEIJAN KORKEIMMAN MIEHEN KANSSA AVIOLIITOSTASI. VOITTE MIEHENNE KANSSA SOPIA ASIANNA SIELLÄ NIIN SE ON TODISTETTU YLEMPIEN SILMISSÄ!

MOSKEIJA AUTTAA AINA OLI HÄTÄSI MINKÄLAINEN TAHANSA!

Vierailija

Saatat halveksia mua, kun näin sulle sanon. Mutta olen elänyt vastaavanlaisessa suhteessa muslimimiehen kanssa, tosin meillä ei ollut lapsia. Tutuilla kuitenkin oli, ja heidän elämästään tuli helvettiä.

Puolisosi ei koskaan hyväksy sinua täysivaltaiseksi lastensa äidiksi, koska et ole muslimi. Miehelle olet islamin jälkeen aina kakkonen. Valmistaudu siihen, että lapset kasvatetaan islamiin ja vain islamiin. Lasten saanti mutkistaa aina asioita. Kunnon muslimimies ei koskaan jätä kasvattamatta lastaan islamiin. Mielipiteilläsi ei tule olemaan väliä.

Vierailija

mikä tahansa, mikä ei vahingoita, kelpaa minulle!

itse en usko samalla tavalla kuin mieheni eikä hän kuten minä, mutta silti pystymme elämään ja rakastamaan toisiamme. tämän parempaa oppia ei lapsemme voi meiltä saada.

mies ei ole vielä vienyt lasta mukanaan moskeijalle, mutta mikäli moskeija on sellainen minkä mieheni hyväksyy, on se varmasti ihan ok. voinhan itse mennä mukaan mikäli haluan. jossakin vaiheessa varmasti tulee ristiriitoja, mutta luotan siihen, että asiat selviävät mikäli niistä keskustellaan.

meillä oli miehen kanssa yhteiseloa takana reilusti yli 10v kun saimme esikoisemme. muistan itsekin pelänneeni asioiden mutkistuvan, mutta ainakin meillä perhe on muokannut meistä hyvin toimivan parivaljakon! olen ylpeä miehestäni ja hänestä on tullut hyvä isä, parempi kuin oikeastaan oli kuvitellut.

Vierailija

Vietään adventti ja joulu, myös pääsiäinen. Omalta osaltani huolehdin paaston aikana, että illalla on ateria valmiina ja että taateleita on riittävästi - se on minun lahjani paastoajalle (itse en paastoa ramadanin aikaan ruuasta, muuten kyllä hiljennetään tahtia, telkkari ja tietsikka useammin kiinni kuin auki yms). Adventin aika kuluu vähän samaan tapaan, samoin pääsiäisen seutu.

Joulun aika menee meillä aina minun sukulaisteni kanssa. Meidän joulussa ei ole paljonkaan näkyviä kristillisiä piirteitä. Jouluevankeliumia ei lueta yhdessä, mutta joululaulut kaikuvat. Kyse on siis enemmänkin suomalaisesta tavasta olla yhdessä juhlamielellä talven keskellä.

Koulussa lapset ovat siis et:ssä, mutta osallistuvat esim. koulun joulu- ja kevätkirkkoihin. Adventtina ja jouluna käymme silloin tällöin kirkossa laulamassa pienemmällä porukalla.

Lapset viettävät synttäreitä, mutta tietävät kyllä, että kaikissa muslimiperheissä niin ei aina tehdä. Muistavat sitten näitä kavereita muuten vain, ja vastaavasti ketään kaveria ei jätetä kutsumatta oletuksella että "ei ne kuitenkaan..."

Perheen sisällä meillä on ihan mukava olo näiden uskontoasioiden kanssa, mutta joskus lapset kokevat outoja tilanteita kodin ulkopuolella:

Naapuripihan muksut ovat sitä mieltä, ettei tyttö voi olla muslimi, koska äiti on pakana. Minä olen pakana, koska minä olen valkoinen eurooppalainen jne. ET:n tunnilla josku kaverit ovat sanoneet, ettei tyttö voi mennä sinne, koska hän on muslimi (hän käyttää usein liinaa päässä, joten asia näkyy). Somalin tunnilla kaverit ihmettelevät poikaa, joka osaa kielen ja kulttuurin upeasti, mutta ei ole mukana islamin tunneilla. Osa näistä kommenteista kuullostaa kotoa omaksutulta, mutta iso osa on tietenkin vain lasten tapaa yksinkertaistaa asioita.

Vierailija

Kiitos paljon kaikille vastanneille! Etenkin Bigmaman kirjoituksesta sain paljon uskoa tulevaisuuteen ;).

Vaikka mieheni on "harras" muslimi, on hän myös näkemyksiltään moderni. Asioista olemme puhuneet paljon, jo useamman vuoden ajan. Mies tietysti haluaa kasvattaa lapsensa islamiin, mutta ymmärtää kyllä ettei ketään voi pakottaa uskomaan. Tyttöjä ei pakoteta käyttämään huivia, vaan saisivat itse valita. Tyttöjä ei myöskään ympärileikattaisi, todellakaan!! Poikien ympärileikkaus on myös minulle ok, kunhan tehdään pätevän lääkärin toimesta sairaalassa.

Lapset saisivat myös mennä uimahalliin koulun kanssa ja osallistua joulujuhlaan ja pikkujouluihin. Mieheni uskoo, että jos lapset saavat vahvan ja hyvän kotikasvatuksen, ei yhdet pikkujoulut romuta tai vääristä islamin oppimista ja arvoja.

Mieheni on kiltti ja hyvä aviomies, uskonto on hänelle tärkeä asia, mutta hän ymmärtää ettei kaikkea voi soveltaa kirjaimellisesti nyky-yhteiskuntaan, etenkään kristityssä maassa.

Tiedän toki, ettei tältä palstalta saamat neuvot ja vastaukset ratkaise juuri meidän tilannetta, mutta kiva saada vähän näkökantaa ja kuulla muiden kokemuksia asiasta. Loppujan lopuksihan mihinkään ei voi täysin valmistautua, itse olen vain niin suunnitelmallinen, että haluan miettiä asiat kaikilta kanteilta.

ap

Vierailija

Sanoit,että tyttösi luokalla ei ollut pikkujouluja muslimioppilaan takia? No se on sitten ihan opettajan moka, ei lapsen syy! Ei minun lapsieni luokassa peruta mitään vastaavaa muslimien takia vaan ovat osallistumatta. Minun lapsilla on aina ollut muuta puuhaa kirkon sun muiden ajaksi.

Kaikki eivät tykkää käydä uimahallissa. ;) Minä en mene missään nimesssä,mutta mummi vie lapsia, myös tyttöä! :P

Minä kaappasin lapseni ex-mieheltä ja tulin Suomeen. ;)

Kehotatko kaikkia suomalaisiakin naisia eroamaan, joilla pikkupojan tavoin käyttäytyvä suomalainen mies, joka vaan ryyppää ja rellestää kavereiden kanssa, joka ei osaa hoitaa lapsiaan ja vaimo on vain seksiä (kerran kuussa, apua!) ja ruuanlaittoa varten? Tosi tasa-arvoista....

Vierailija

tämäkö sitten istuu kaikkiin kuin nakutettu? Huom, myös meistä muslimeista löytyy aivot ja sydämen omaavia ihmisiä, vaikka sinä et ehkä ole sellaiseen tutustunut. Jokaisen tulisi tietää, mitä hyväksyy, mitä ei. Jos huomaa olevansa pa*ka-tilanteessa, aina löytyy keino päästä siitä pois.

Lainaus:

Saatat halveksia mua, kun näin sulle sanon. Mutta olen elänyt vastaavanlaisessa suhteessa muslimimiehen kanssa, tosin meillä ei ollut lapsia. Tutuilla kuitenkin oli, ja heidän elämästään tuli helvettiä.

Puolisosi ei koskaan hyväksy sinua täysivaltaiseksi lastensa äidiksi, koska et ole muslimi. Miehelle olet islamin jälkeen aina kakkonen. Valmistaudu siihen, että lapset kasvatetaan islamiin ja vain islamiin. Lasten saanti mutkistaa aina asioita. Kunnon muslimimies ei koskaan jätä kasvattamatta lastaan islamiin. Mielipiteilläsi ei tule olemaan väliä.

Vierailija

puhisen juuri kotona ja meinasin aloittaa oman viestiketjunkin tällaisesta asiasta: mieheni kanssa meillä on muotoutunut oma kotikulttuurimme ja lastenkasvatuksessa olemme hyvin pitkälle samoilla linjoilla.

ongelmaksi on muodostunut kuitenkin mieheni lähin perhe eli hänen sisaruksensa. jos sanon pitkän asian hyvin lyhyesti, ottaa minua aivan suunnattomasti päähän se, että

1) sisarusten keskinen kilpailu on kestämätöntä varsinkin, kun kohteena on nykyisin lapset

2) muslimi- ja mieheni kotimaan kulttuuri on niin vahvasti läsnä, että jos itse toimin omien tapojeni mukaan, pidetään minua epäkohteliaana ja osoitetaan se kaikin tavoin. jos taas kyseenalaistan heidän toimintatapansa esim. islamiin peilaten, paheksutaan minua jälkikäteen manipuloivaksi ja päällepäsmäriksi.

Vierailija

mutta muslimi itsekin. Minulla on jo lapsi,mutta nykyisen miehen kanssa yhteisiä ei vielä. Olemme jo paljon puhuneet myös lasten kasvatuksesta yms., koska hän on isosta perheestä,jossa isä pitänyt kovaa kuria. ( Todella hyvä appiukko!) Mieheni on jo aivan ominut lapseni ;), kuvittelin alkujaan,että hän tulisi olemaan meillä se "tiukempi" vanhempi, mutta katsellessa, miten lapsi on kierittänyt hänet pikkurillinsä ympärille, en menis enää vannomaan niin! :) Uskomme on sama,mutta ei se meistä samanlaisia tee, on meilläkin paljon pohdittavaa ihan uskon puolesta,mutta nekin ovat ihan arkipäiväisiä asioita. Joissain asioissa minä olen tiukempi, jotkut asiat ovat miehelle iskostuneet päähän,ettei ole edes aiemmin asiaa miettinyt....Monesti me naiset kuitenkin pohdimme, pähkäilemme ja analysoimme asioita jo hyvin paljon ja hyvissä ajoin!

Eli suosittelen paljon juttelua ja pohdiskelua,myös asioista joista saatatte olla eri mieltä. Eikä ole asiaa,mistä ei voi tai kehtaa puhua kun kyse parisuhteesta ja lapsista, yllättävän monesti tuollaiseenkin törmännyt, varsinkin eri kulttuurien suhteissa. Onnea tulevalle!

Vierailija

rukoilee päivittäiset rukoukset, käy perjantaisin moskeijalla, paastoaa jne. Siksi ehkä mietityttääkin onko uskonnolla "liian" suuri vaikutus lasten kasvatuksessa. Parisuhteeseemme se ei ole juurikaan vaikuttanut.

ap

Vierailija

sillä syntiä ei miehesi tee, vaikka onkin kristityn (?) kanssa naimisissa (?). kannattaa ehkä kysyä mieheltäsi, millaisia suunnitelmia hänellä on lapsien varalle ja varautua siihenkin että suunnitelmat ja mieli muuttuu.

olen kyllä tosi huono neuvoja :0) sorry!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat