Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan /pystyn hoitamaan lastani itse?

Vierailija

www. kela. fi

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Just joo, ei vuorotteluvapaa tai osittainen hoitovapa voi toteutua kohdallani.

Juuri sitä peräänkuulutin realismilla, ettäö jos lapsen kotihoidosta maksetaan korvausta peräti 70 € kuussa, ei se ole mikään realistinen vaihtoehto ainakaan minulle.

Vierailija

En tosiaankaan ihan helposti löytänyt faktaa siitä, miten minua taloudellisesti tuetaan jos haluan lastani kotona hoitaa kouluikään asti!!

Kun olet noin fiksu, niin voit linkittää tähän saman tien sen kohdan mistä asia yksioikoisesti selviää, kiitos!

Vierailija

Ei tarvi laittaa lasta hoitoon.

Minä olin kotiäitinä 5v. Lapset olivat 5v ja 3v kun palasin töihin. Teen 50-78% työaikaa. Ja lapset saa olla kotona.

Vierailija

Työntekijä voi saada lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata koulun toisen lukuvuoden (heinäkuun), tai mikäli lapsi kuuluu pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin , kolmannen lukuvuoden loppuun. Erityisen hoidon ja huollon tarpeessa olevan vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhemman osalta oikeus jatkuu kunnes lapsi täyttää 18 vuotta.

Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen on, mikäli työntekijä on ollut saman työnantajan palveluksessa yhteensä vähintään puoli vuotta viimeisen vuoden aikana. Työnantaja voi kieltäytyä työntekijän vuorokautisen tai viikoittaisen työajan lyhentämisestä vain, jos järjestelystä aiheutuu työnantajan toiminnalle vakavaa haittaa.

Myös vuorotteluvapaa on yksi mahdollisuus jäädä kotiin.

Vierailija

Mieheni tulot eivät suuret, mutta haluaisin hoitaa kotona lastani kouluun menoon asti.

Mitä tukia saan? Onko tämä yksilapsisen perheen kohdalla mahdollista?

Vierailija

vaihtoehtoja ei ole monia, osa surkeita (puhelinseksiä), mutta ehkä just sä pystyt kirjoittamaan sen menetysromaanin, tekemään tuottaisaa nettimyyntiä, kirjanpitoa, freelance-toimittajat ovat luku sinänsä, samoin huippuhyvät suunnittelijat ja käsityöntekijät

Vierailija

kotihoidontukea saa siihen asti kunnes lapsi 3 v. sekä mahd. kotihoidontuen kuntalisää. Osittaista hoitovapaata/lyh työaikaa voi pitää jos lapsi alle 3 v tai 1. tai 2.luokalla (31.7.asti). Rahallinen korvaus osittaisen hoitovapaan ajalla menetetystä palkasta on naurettavan pieni n. 70 eur/kk. Ikävä kyllä kotona oleva äiti ei varsinaisesti tuota mitään, vaan syö verorahoja, joten ei tuo kotihoidon korvaus kovin kaksinen ole. Mutta se on vaan otettava satsauksena lapseen. Demariämmät haluavat meidät kaikki töihin heti ä:loman loputtua ja vastustavat perheverotusta henkeen ja vereen, eivät siis puheistaan huolimatta huomioi kotiäitejä pyrkimyksissään.

Vierailija

Ei nuo linkit paljon auta jos ei asiaa ymmärrä. Aina nuo sivut eivät ole kaikille ymmärrettäviä. Ja todellakin, voin soittaa ja kysyä , mutta tietäisikö täällä nyt joku kuitenkin...

Vierailija

Eihän tuosta tekstistä saa mitään tolkkua-ilmeisesti sinäkään.

Kysymys nro 1: mikä on toinen lukuvuosi (heinäkuu)?

Kys. nro 2: mikä on osittainen hoitovapaa kun työpaikkaa ei ole odottamassa?

Kys nro 3: Mitä jos kyseessä ala-asteen opettaja, voiko työaikaa lyhentää? (Vastaus: ei)

Kys nro 4: Luuletteko etten itsestäänselvyyksiä ymmärrä? Realismia peliin, kiitos!

Vierailija

Poika vajaa 2v. , saan kotihoidontuen n.230e ja lapsilisän 100e. Minun tulot riittävät kuukauden ostoksiin (ruoka,vaipat,hygieniatuotteet yms.) ja loput maksaa mieheni. Mieheni tienaa n.1900e/kk, mutta palkka siis vaihtelee työtuntien mukaan...

Vierailija

On se karua eskari-ikäisellekin kun toisilla on kavereita..äidin helmoista ajoissa pois. IHan hyvä ette tueta 5-vuotiaan kotihoitoa! Ne tarvitsee jo muutakin kuin vain äitinsä, etenkin jos ei ole sisaruksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat