Minulla ei ole koulutusta, mitä tekisin vanhempainvapaan jälkeen?

Vierailija

Eli siis lopetin opinnot raskauden takia eikä minulla ole minkäänlaista koulutusta. Hoitovapaa päättyy 3/10. Mitä suosittelette? Olisiko minulla mahdollisuus päästä jollekin työvoimatoimiston kurssille? En ole ikinä ollut järin hyvä koulussa, eikä koulunpenkillä istuminen minua kiinnosta. Haluaisin että opiskelu sisältäisi paljon käytäntöä, opin parhaiten itse tekemällä. Onko oppisopimuskoulutukseen vaikea päästä? Vinkkejä kiitoksia... :)

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

että nykyään on PAKKO olla jokin koulutus. Jollet pääse perheen/suvun yritykseen töihin/sinulla ole suhteita on työllistymisesi todella vaikeaa.

Käytännössä ilman koulutusta pääsee siivoajaksi (ja heiltäkin nykyään yleensä vaaditaan jonkilainen koulutus, sillä on osattava käyttää koneita ja tiedettävä rättikoodit jne.) puhelinmyyjäksi (jolla ehkä 1% pääsee kunnon palkoille) lehden/mainosten jakajaksi, "promootiotyöntekijäksi" jos on kroppa ja naama kunnossa, (työ keikkaluoteista ja sisältää paljon matkustelua).

Olet suorittanut puolet ammattikoulusta, etkö voisi jatkaa opintojasi? 1,5 vuotta ja saisit ammatin, mikä helpottaisi työllistymistäsi PALJON! Käsittääkseni asumislisää saa vain vuokraan, mutta yhtiövastikkeesta korvataan jotakin, eli selvitä KELAsta saisitko yhtään asumislisää, opintotuen+lainan ainakin saat.

Jos valmistut 1,5 vuodessa, ja otat opintolainaa esim. 1500-2000e, se o loppujen lopuksi pieni summa ja helppo maksaa takaksin (vert. yliopisto-opiskelija joka ottaa lainaa useampien vuosien aikana +10´000euroa)

Oppisopimuspaikka olisi ihanteellisin, mutta niihin on erittäin vaikea päästä. Käytännössä oppisopimukspaikan saa jos:

-On ollut ko. firmassa kesätöissä tmv. tuttu ja tehnyt hommat hyvin

-On alan perukoulutus, eli periaatteessa osaa jo hommat mutta se työkokemus puuttuu

-Pääset suhteila jonkun tutun avustamana johonkin työpaikalle.

Mene huviksesi vaikkapa MOL sivuille, ja tutki moneenko työpaikkaan kelpaan ilman koulutusta... Siellä on tarjolla juuri puhelinmyyntityötä, ja sitten henkilökohtaisenavustajan pestejä, joilla ei rahoiksi lyö.

Vierailija

ja niihin hakeminen on kai heti alkuvuonna tammi-helmikuussa.

Ja hoitopaikka lapselle pitää anoa ajoissa, jos opiskelemaan pääset.

Lainaus:

Olen käynyt peruskoulun. Ammattiopistoa 1,5v mutta siitä ei ole todistuksia. Meillä on tässä jo talo lainoineen, että en tiedä siitä asumistuesta. Kuinka hirveä kiire minulla on selvittää tämä kun hoitovapaa loppuu siis maaliskuussa 2010 jolloin poika täyttää 3v.?

Vierailija

Koululla pitäisi olla arvosanasi ja käymäsi kurssit ylhäällä. Kannattaa muistaa, että vaikka huonosti olisi mennyt, voit saada ihan hyvän todistuksen kun ahkeraan opiskelet viimeisen 1,5 vuotta.

valitse työharjoittelupaikkasi tarkoin, sillä saat jalkaa oven väliin ja sitä kautta mahdollisesti töitä tulevaisuudessa.

Kannataa miettiä nyt sitä, ottaako hieman lainaa opintoihin ja varmistaa itselleen hyvä ja paremmin palkattu ammatti, vaiko mennä nyt niihin töihin joihin pääsee, ja siivota pienellä palkalla tmv.

Saat opintotuen+lainan, ja voit olla kesän+joulun tienoilla ja syys/-hiihtoloman töissä ---> varmasti pärjäätte sen 1,5 vuotta minkä opiskelusi kestävät.

Vierailija

No asiaan.

Yhteishaku tosiaan alkaa vuodenvaihtee jälkeen. Selaa netistä lähin ammattikoulu. AIkuiskoulutuksenakin saa iltaopintoina, joten ei välttämättä tarvi laittaa lasta hoitoon, täten säästyy hoitokulut, mutta saat lisäksi opintovapaata. Miksi ihmeessä et ole käynyt koulu hoitovapaan aikana, ei ihminen voi olla noin LAISKA ja typerä!!!

EI siinä mitään jos rahallisesti pärjää, mutta olisi voinut miettiä noita asioita kun rupeaa lapsia tekemään (olkoon sitten vaikka vahinko) mutten ymmärrä miksi koulu piti keskeyttää kyllähän niitä on monia konsteja selviytyä, etäopiskelu, nettiopiskelu, joten saa hyvin helpolla opintopisteitä kasaa,

Vierailija

Kuinka aikaisin hoitopaikkaa pitää hakea? Mitä sitten jos en pääsekään opiskelemaan, täytyykö maksaa joku peruutusmaksu hoitopaikasta? Kuinka pitkä koulumatka olisi ok, ettei lapsen hoitopäivät venyisi liian pitkiksi? Mieheni ei todennäköisesti voisi kuljettaa lasta hoitoon, koska hänellä on epäsäännölliset työajat...

Vierailija

Siis unohtaa sitä oppisopmiskoulutusta. Haluaisin ainakin yrittää päästä oppisopimuksella johonkin. Olen eronnut koulusta jossa opiskelin, lisäksi kyseinen ammatti ei enää kiinnosta. Lainaa en todella halua ottaa enempää, enköhän saa koulukirjat muutenkin maksettua. Mitä muita kustannuksia tulee, olenko unohtanut jotain?

Vierailija

Ainoastaa siinä tapauksessa kannattaa mennä, että joku yritys kouluttaa _tarpeeseen_ (noille kursseille tosin vaikea päästä koska jos JOS niillä menestyy =varma työpaikka, joskin riskialtis siinä mielessä että usein oppii sen tietyn homman, ei "ammattia")

Sinuna menisin opiskelemaan, onko sinulla mitään pohjakoulutusta? Jos olet YO, niin pääset ammattikouluihin ja saat ammatin kahdessa vuodessa (ja tuota todistusta arvostetaan enemmän mitä työkkärin "pakkokurssien" todistuksia)

jos olet käynyt ammattikoulun, niin jopa 1,5 vuodessa voi saada toisen ammatin.

Nyt 1.1.2009 laki muuttuu, eli opiskelija saa asumistukea riippumatta puolison tuloista, eli jos asutte vuokralla saat opintotukea+asumislisää yhteensä n. 400e/kk mikä ~sama mitä työkkärin kurssilla saisit. +Voit halutessasi ottaa myös opintolainaa.

Vierailija

Olen käynyt peruskoulun. Ammattiopistoa 1,5v mutta siitä ei ole todistuksia. Meillä on tässä jo talo lainoineen, että en tiedä siitä asumistuesta. Kuinka hirveä kiire minulla on selvittää tämä kun hoitovapaa loppuu siis maaliskuussa 2010 jolloin poika täyttää 3v.?

Vierailija

Siis että ilman koulutusta töitä ei saa, paitsi suhteilla. Ammattikoulusta olisi tosiaan puolet jäljellä, mutta kun ensimmäisestä puolesta ei ole opintokorttia tai mitään. Lisäksi ne opinnot meni silloin vähän niin ja näin, joten aloittaisin mielelläni alusta että saisin kunnon paperit. Opintolainaa en missään nimessä halua ottaa koska meillä on jo laina talosta ja siinäkin on jo tarpeeksi maksamista. Oppisopimus tosiaan olisi se paras vaihtoehto minulle. Pitäisi tosiaan olla jotain näyttöä siitä että tietää hommista edes jotain. Eli helpointahan se olisi tutussa paikassa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat