Hmmm.. Suomessa en synnyttäisi suunnitellusti kotona.

Vierailija

Mutta jos eläisin sellaisessa yhteiskunnassa, missä se on tapana (Hollanti?) niin tekisin maan tapojen mukaan. Toki noissa maissa kotisynnytys on varmasti edistyksellisempää kuin täällä.

Kommentit (6)

Vierailija

Itse kun en löytänyt WHO:n sivuilta synnytykseen kuolleista tilastoa.

Älä tarjoa sitä tilastoa, missä on laskettu kaikki alle 1-vuotiaat. Siellähän näytti olevan pienten lasten kuolemat muutenkin Suomea tuplasti yleisempiä eli jotain muuta tekijää on kuin kotisynnytys tai synnytys ylipäätään.

(Mielenkiintoista. Vasta kouluiässä tasaantuivat erot. Ja teini-ikäisiä ja nuoria suomalaisia kuolee yli kaksinkertaisesti hollantilaisiin verrattuna.)

Vierailija

Vaan siitä, että Suomessa synnytetään sairaalassa ja esimerkiksi Hollannissa synnytetään kotona. Vain, jos on riskiraskaus / -synnytys tiedossa, synnytetään sairaalassa. Eli maissa on eri tapa. Koska kotisynnytykset ovat tapa, niitä ei pidetä niin outona kuin täällä.

Itse en synnyttäisi kotona. Mutta jos asuisin esim. Hollannissa, niin tuskin pullikoisin maan tapaa vastaan. Siellä kuitenkin kotisynnytyksistä on pitkät käytännöt ja ne hoidetaan ammattitaidolla. Ehkä jossain vähemmän kehittyneessä maassa vaatisin pääsyä sairaalaan, vaikka muut synnyttäisivät bambumajoissa :-P

Vierailija

jossa synnytyksiö varten on omat ambulanssi-yksikkönsä. Mutta silloinkin vain jos olisin uudelleen synnyttäjä ja edelliset synnytykset olleet nopeita ja sujuneet ilman ongelmia.

Suomessa ambulanssihenkilökunta ei todellakaan hallitse mitään mikä liittyy synnytykseen (ainkaan pk-seudulla). Itse olen ollut ambulanssin kyydissö ennenaikaisten supistusten vuoksi ja vaikka ei ollut vaarana, että olisi syntynyt ambulanssissa, ambulanssi-miehet olivat todella hermostuneen oloisia.

Fakta on myös se, että sairaalassakin äitikin voi kuolla synnytykseen ja vastasynnyttänyt ihminen voi vuotaa viidessä minuutissa 2.5 litraa verta vaikka itse synnytys olisikin mennyt mallikelpoisesti ja luomusti. Kotona tällaisen vuodon kanssa ei ole juuri mitään tehtävissä. Kaavinta pitäisi päästä tekemään saman tien.

Eriasia jos ambulanssiyksikkö oltaisiin tehty tällaisia hätätapauksia varten, vaikka heikoilla silloinkin pelattaisiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat