Araknofobia? Muita? Onko tähän hoitoa? OV

Vierailija

Minulla ampuu siis ihan yli. Olen melkein aina inhonnut hämähäkkejä mutta nykyisin menee jo ihan älyttömäksi.

Esim. Meidän vessassa oli eilen hämähäkki, enkä pysty vieläkään menemään sinne. Lapsi oli vessassa ja huusi että siellä on hämähäkki niin heitin vaan paperia oven raosta ja käskin tulla äkkiä pois. Vessan ovea ei avattu ennen kuin mies tuli töistä ja meni tappamaan sitä, ei tietysti enää löytynyt ja nyt en vaan pysty käymään vessassa.

Esim. 2 Alakerran vessassa oli KUOLLUT hämähäkki kun muutettiin tähän 3 vuotta siiten, enkä edelleenkään kykene menemään sinne.

Esim. 3 Kaverillani oli lemmikki tarantella, enkä pystynyt menemään sisälle asuntoon. Pääsin eteiseen josta paniikissa juoksin ulos.

Minulla on siis myös paniikkihäiriö ja hämähäkit aiheuttavat ihan järkyttävän ahdistus/paniikki kohtauksen.

Tuntuu että kukaan ei ota vakavasti. Todetaan vaan että kaikkihan niitä nyt vähän pelkää. Kyse ei kuitenkaan ole siitä että vähän pelkää vaan menetän toiminta kykyni ihan täysin tilanteessa jossa on hämähäkki, tai jossa on joskus ollut hämähäkki.

Lapsetkin ovat alkaneet pelätä, enkä tosiaan halua opettaa tätä heille.

Voiko tähän siis saada apua, ja mistä sitä voi hakea?

Kommentit (4)

Vierailija

Jännä juttu miten vaikkapa maalla puuhuussissa ollessa tuo ei niitä niin kovasti pelkää mutta sitten täällä kaupungissa hyvä jos suostuu menemään samaan huoneeseen.

Nyt kyllä tuntuu, että pahin pelko on ohitse; Ollaan puhumalla yritetty käsitellä sitä, että mikä niissä on niin pelottavaa (vartalo ja silmät kuulemma).

Kun tietäisikin parannuskeinon, niin siihen mentäisiin heti.

Vierailija

Menisi käymään biologisessa museossa, eläinkaupassa tms., jossa hämähäkkejä. Tarkastelisivat niitä yhdessä. Ensin voisi aloittaa kirjojen kanssa, jos lapsilla on jo pelkoa. Hämähäkeistä voisi yrittää tehdä kiinnostavia, ei-pelottavia.

Itse tyttöjeni kanssa seuraillaan aina innostuneina hämähäkkien puuhia, jos jossain nähdään. 4-vuotias ottaa käteenkin yhtään arkailematta, esim. lukit haluaa kuljettaa kämmenellään ulos, jos niitä eksyy sisälle. Yliopiston lasten tapahtumassa päästiin katselemaan hämähäkkejä mikroskoopillakin. Kiehtovia otuksia.

Vierailija

Itseasiassa et pelkää hämähäkkejä vaan pelkäät tilanteita missä et voi hallita ja tilanteet ei ole ns.suunniteltuja!!Saat apua terapeuteilta pelkosi työstämiseen,onnea!!

-ex hämppy kammoinen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat