Liian äitiriippuvainen lapsi?

Vierailija

Meillä on noin 1-vuotias tyttö. Hän on koko pienen ikänsä ollut aika vaativa tai vaativa ainakin minua kohtaan. Kun olen kotona, hän haluaa olla vain koko ajan sylissä, jollei ole, niin huutaa, jotta pääsisi syliin. Minun pitäisi siis kanniskella häntä ihan koko ajan. Olen kotiäitinä vielä, joten olemme melko lailla koko ajan yhdessä.

Jos menen asioille ja hän jää esim. mummulaan, kaikki menee hyvin. Hän on tyytyväinen, oikea pieni enkeli, kunnes minä saavun. Sitten alkaa kiukuttelu. En saa mennä mihinkään ilman kamalaa huutoa, en edes vessaan. Välillä siis meillä on maailma täynnä vain huutoa, koska en voi kantaa häntä 24/7. Edes isänsä kanssa hän ei käyttäydy näin.

Ja tätä siis on jatkunut jo kauemman aikaa, joten en usko että kyseessä on mikään eroahdistuskausi.

Mutta mitä teen? Olen ajatellut ainakin, että imetys saa loppua (tyttö ei siis ihan vielä 1v.), koska usein hakee sitten tissiä sylissä ollessaan. Tämä on aika tavalla uuvuttavaa.

Kommentit (6)

Vierailija

Tyttö on hirmuisen utelias ja tempperamenttinen luonteeltaan. Suuttuu kuin pippuri, jos ei saa haluamaansa. Täysin vastakohta isoveljelleen. Siks olenkin vähän ehkä ymmälläni hänen kanssaan.

Olen ottanut hänet mukaan kotihommiin ja hän onkin minun virallinen perunanojentajani, kun tehdään ruokaa :) Meillä myös imuroidaan TODELLA usein, koska tyttö pitää siitä.

Leikkiessäkin hän kiipeää aina syliini ja leikkii siinä.

Olen yrittänyt ajatella, että tämä on vain pieni hetki elämässä ja tulee sekin aika, kun kukaan ei halua enää syliin. Mutta välillä on vain jaksaminen koetuksella, kun pitäisi jotain saada tehtyä (ainakin näin joulun alla) ja toinen vain huutaa.

ap

Vierailija

Voi, tiedän mistä puhut...:) Kyse ei välttämättä ole vain eroahdistuksesta vaan luonteesta ja temperamentista.

Omia vinkkejäni sulle:

- älä keskity siihen, että yrität muuttaa lasta tai odotat hänen muuttuvan. Keskity enemmän siihen, miten voit itse ladata akkujasi, jotta jaksat nää riippuvaiskaudet läpi.

- mieti, onko sulla itselläsi ongelmia rajojen pitämisen suhteen (itselläni siis on...). Usein sanotaan, että lapsi tarvii rajoja, mutta samalla tavalla me vanhemmat joskus tarvitaan. Mieti, missä menevät sun rajat ja pidä niistä kiinni. Jos esim lapsen isä on kotona, sulla ON oikeus käydä yksin vessassa. Tai joskus on oltava aikaa kahvikupilliselle. Kyse on pienistä ja lyhyistä hetkistä pitkin päivää, mutta ne ovat tärkeitä sun jaksamiselle. Ole jämpti siinä, että tässä menee nyt RAJA.

- Jos lapsi suinkin suo, niin vaihda sylissä roikkuminen välillä yhdessä puuhasteluun ja kotitöihin, anna lapselle kokemus osallisuudesta ja siitä että hän auttaa sua.

Vierailija

tulee eri vahvuisina eri luonteisilla.

Meillä olen opettanut kuin koiranpentua opetetaan eroahdistuksesta pois - olemaan pienin välimatkoin. Tyyppiä käynyt vessassa ovi kiinni silloin kun ei olla kahdestaan kotona ja huudellut oven läpi karjujalle että äiti on nyt täällä, äitin täytyy saada pissata ensin, tulen sitten.. jne

Vierailija

Meillä on poika ja kaksi tyttöä ja molemmat tytöt ovat olleet minussa koko ajan kiinni ensimmäisen vuoden. sä ei kelvannut ollenkaan ennen kuin alkoivat itse kävellä niin sitten alkoivat itsestään irtaantua. En usko että niin pientä kannattaa huudattaa vaan pidä sylissä.Muutaman kuukauden päästä ei enää kaipaa syliä vaan omat touhut kiinnostavat jos on saanut turvaa silloin kun on kaivannut.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat