Viikot poissa vai pitkä työmatka?

Vierailija

Pohdin tämmöistä asiaa, kun sain erittäin mieleisen työn toiselta paikkakunnalta kun itse asun. Töihin ei voi kulkea julkisilla, joten ainoa kulkuneuvo 130 km matkaan on oma auto. Oma auto tulee vuokra-asuntoa halvemmaksi, siten olisin edes iltaisin kotona, mutta 260 km päivässä on minulle hurja matka (nykyinen työmatka 1 km).

Muutanko viikoksi pois vai yritänkö ajaa päivittäin tuota matkaa? Mitä tekisitte? Perheessä ei ole lapsia ja miehelläkin on epäsäännöllinen työ. Monena iltana on siis mahdollista, etten näkisi häntä kotiinajosta huolimatta.

Kokemuksia!

Kommentit (9)

Vierailija

Entäs muutto toiselle paikkakunnalle kokonaan? Onko täysin pois suljettu ajatus? Tottakai ensin pitää katsoa onko työ viihtyisä yms.

Vierailija

kun mies voi pyöräillä töihin. Uskallankohan kysyä heti työsuhteen aluksi, voisinko tehdä viikolla pidempää päivää ja lähteä perjantaina vaikka puolilta päivin? Työ periaatteessa joustaisi tähän, mutta antaako se minusta epämotivoituneen kuvan? Vuokraisin mielelläni mahdollisimman pienen ja halvan asunnon, vaatimattomankin, mutta tarjolla ei ollut muita kuin yksiöitä. Minkähänlaisia puheluita saan, jos laitan lehti-ilmoituksen, että haluan vuokrata alivuokralaishuoneen tai vastaavan...?

ap

Vierailija

ei varmaan tule kyseeseen. Miehellä melko varma ja hyväpalkkainen työ täällä, ja minä pätkähumanisti sain nyt edes jotain työtä ja työkokemusta vuodeksi. Omasta palkastani ei jää kulujen jälkeen mitään säästöön, mutta menen töihin ehdottomasti kaikista muista syistä.

Opiskeluajoilta erillään asuminen on tuttua, mutta toivoin että se joskus loppuisi.

Onko ketään, jolla olisi jotain kokemusta näin pitkästä työmatkasta. Yksi tuttuni käy täältä muualla töissä, mutta tunnin työmatka taittuu junalla, eikä hän pidä sitä huonona. Sanoi kyllä, ettei omalla autolla jaksaisi kulkea.

ap

Vierailija

osa-asumista tuolla työpaikka-paikkakunnalla.

Omat työmatkat olleet välillä pitkiäkin n. 100 km (hki-Hämeenlinna), jossa sentään moottoritietä melkein koko matka + hyvä junayhteys jota myös käytin ahkerasti, viimeisin oli 67km sekin motaria pitkin (45 minsaa). Autolla en olisi jaksanut tuota 100 km matkaa päivittäin, ja junallakin oli ihan riittävän raskasta. Tuon 67km kuljin joka päivä autolla, ja se meni, ei ollut super-miellyttävää mutta kuitenkin.

En ehkä heti aluksi kysyisi tuota perjantaita, mutta riippuu paljon työpaikastakin.

Vierailija

Olen nyt 4 kk ajanut 110km (suuntaansa) työmatkaa lähes päivittäin. Suht kivuttomasti on mennyt talven tuloon asti.

Suurin osa matkasta mutkiskasta, valaisematonta, kapeata ja huonokuntoista maantietä, joten ainakin talvikuukaudet kuljen tästedes junalla. Kulut kuukautta kohti ovat aikalailla samat, samoin kuin matkustusaika. Työajan joustavuus kylläkin kärsii, ja joudun tekemään joko liian lyhyttä (n.6h) tai liian pitkää (n. 9h) päivää. Onneksi itse työ on joustavaa..

Vierailija

Minun työmatkani on 50km suunta, sekin on paljon. Jos työsuhteeni joskus vakinaistetaan, muutetaan ilman muuta lähemmäksi.

Jos teet ylitöitä tai teillä on kokouksia tai koulutuksia, käyt kotona käytännössä nukkumassa. Et ehdi harrastaa mitään. Jos vuokraat asunnon työpaikkakunnalta, voit harrastaakin jotain. Perjantaisin lähtisit suoraan töistä kotiin ja maanantaina ajaisit kotoasi miehesi luota suoraan töihin. Paitsi tässä ratkaisussa tarvitset sekä vuokra-asunnon että oman auton, onnistuisiko se?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat