Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mä en kestä kälyni erinomaista lasta

Vierailija

se on vanhempiensa mukaan aina niin pahuksen erinomaisesti kasvatettu ja yliälykäs. Se lukeekin nyt 5-vuotiaana paremmin kuin meidän lukihäiriöinen viidesluokkalainen. "Älkää sitten ostako mitään satukirjaa joululahjaksi, ei se enää sellaisia lue, ostakaa jotain alakoululaistasoa olevia kirjoja mieluummin" tuli lahjaohjeeksi.

Meidän 5-luokkalainen on ollut ylpeä kun on saanut fedja-setä -kirjat luettua, mutta piti senkin naamalle sitten rehvastella sillä, että tuo 5-vuotias serkku lukee niitä myös. MÄ kun olen nähnyt vaivaa kannustaakseni lukemaan edes niitä, niin nyt meni Fedja-sedät pojalta sängyn alle piiloon, kun eihän sitä kehtaa jos 5-vuotiaat lukee samoja. Ja mitään vaikeampaahan tämä ei kumminkaan jaksa lukea.

Kommentit (4)

Vierailija

ole iloinen lapsen serkun vahvuuksista. Kaikilla meillä on vahvuuksia ja heikkouksia. Ei lukihäiriö ole mitenkään hävettävä asia, minkä takia sukulaisten pitäisi varoa sanojaan.

Ja tottakai voi sanoa, että mitä kirjoja lapsi lukee, ei minusta sitä salailla tarvitse. Enemmän hallaa saatat itse tehdä tuolla asenteella, jos lapsi huomaa, että asia on sinulle vaikea.

Tottakai 5-v on hyvä lukija, jos jo itse lukee Fedja-setä-tyyppisiä kirjoja, ja jo ymmärtää kirjat hyvin. Mutta varmasti lapsestasi löytyy puolia, joita voit myös itse kehua. Ja Fedja-setä-kirjat ovat hauskoja, minäkin tykkään niitä lukea, kun lapsille luen. Oman lapseni kanssa olemme 'kilpaa' lukeneet Harry Potter-kirjasarjan. Lapselle tekee ihan hyvää huomata, että eri ikäiset voivat lukea samoja kirjoja.

Vierailija

toisaalta sinäkin voisit kertoa mitä Fedjoille tapahtui ja miksi, ehkä se pistäisi ajattelemaan, mitä kannattaa sanoa ääneen ja mitä ei.

Uusimmat

Suosituimmat