Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pärjää enää 3 vuotiaani kanssa

Vierailija

Mitä se on sitten kun hän on 6 tai 12 :( Nykyään kun ei lapset enää kunnioita aikuisia vaan aikuiseten pitää kunnioittaa lapsia. En tarkoita että haluaisin piiskata lapsia mutta pieni tukkapölly ei pitäis maailmaa kaataa.

Poika vaan heittää junalla perään kun vien aresti penkkiin ja nauraa.

Nyt vaan on vaikeee kausi pojalla, näitä on ollut ennenkin ja sitten taas parempia mutta välillä vaan tuntuu etten pärjää.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Meillä menee rakkain unilelu jemmaan. Tänään otettiin muu perhe suklaakonvehdit ja pienin jäi ilman, kun kielloista ja rangaistuksen uhasta huolimatta käyttäytyi huonosti. Tehosi hetkeksi aikaa tosi hyvin.

Toisaalta, jos ongelmia koko ajan, kannattaa miettiä mistä johtuu. Tarvitsisiko lapsi enemmän syliä ja läsnäoloa kuin rangaistuksia. Ei kannata lähteä aina vaan pahentamaan rangaistusta vaan puuttua siihen syyhyn.

Vierailija

Yritä vaan asettaa selkeät rajat ja säännöt ja toimi niiden mukaan. 4-vuotiaana helpottaa, kunhan vaan noudatat sääntöjä. Jäitä hattuun ja huumoria silmäkulmaan, niin kyllä elämä helpottuu!

Vierailija

jos lapsi

a. haistattelee opelle

b. hakkaa toisia oppilaaita

c. imppaa koulun vessassa.

Mistä vitusta niitä täydellisiä kasvattajia sikiää, joiden lapset ei tällaista tee. Kyllä se lähtee lapsesta itsestään. Vanhempia ei saa syyllistää.

Vierailija

Kehu, kehu, kehu, kehu, kehu ja kehu KOKO_AJAN.

Meillä myös pieni pirulainen, 3-v uhmis, joka on usein känkkäränkkä jo heti herätessään. Lapsi kaipaa ihan jatkuvaa kehua ja positiivista palautetta, se hivelee itsetuntoa ja lapsi jaksaa sen avulla käyttäytyä paremmin.

Tuon ikäinen osaa tehdä jo vaikka mitä asioita, joten anna hänelle pieniä tehtäviä ja hieman vastuuta ja kun lapsi onnistuu niin aina positiivinen palaute.

Negatiivisuudesta tulee kierre. Kun itse on väsynyt ja vittuuntunut niin se näkyy lapsessa heti.

Vierailija

Välillä mietin että voiko kellään olla näin hirveää. Mutta sitten seuraavassa hetkessä se on taas äidin pieni ihanuus, ja mielestäni parhaassa iässä ikinä.

Rangaistuksina meillä käytetään joko jäähyä tai sitten tilannekohtaisesti jotain tavarajuttua. Tyyliin "jos et vie sitä kirjaa huoneeseesi, mä otan sen pois" tai jos on oikein kovasta rikkeestä kyse niin "ellet nyt tottele, seuraavaksi mä vien sun XXX pois viikoksi".

Uhmaikä on aikamoista. Mutta lapset ovat niin erilaisia, jonkun lapsella uhmaikä alkaa 1-vuotiaana ja on ohi 3 vuoden kohdalla, toisella siinä vaiheessa vasta otetaan vauhtia.

Tsemppiä! Ja lohdullistakin kuulla että muillakin meinaa mennä hermo omiin lapsiinsa.

Vierailija

Hankalankin lapsen kanssa voi tulla toimeen ja lapsi saa hyvän alun elämälle, jos on hyvät voimavarat omaava taitava kasvattaja. Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät ole, mutta ei se ole lapsen vika. Eikä lapsia kannata niin paljon hankkia, ettei sen takia jaksa jotakuta lapsista kasvattaa.

olisinko ollut jotain 14-16, joka ihmetteli täydellisiä kasvattajia

Lainaus:

vain 24 tuntia myös niille tavallisille kasvattajille, jotka eivät voi kerätä voimavaroja (?) jostain mistälie vaan joiden on vaan pakko kasvattaa ne hankalammatkin lapset muiden ohella. Ja tiedoksi että syli ei nyt vaan ole se ratkaiseva juttu, sitäkin on kokeiltu monen muun asian lisäksi. Jos lapsella on hankala luonne (joka voi toki johtua mm. neurologisesta ongelmasta, joka ei välttämättä ole niin paha että diagnoosin saisi), niin ei sitä millään sylillä ja rangaistuksilla muuksi muuteta.

Vierailija

lapselle täytyy joskus suuttua kunnolla. Niin että sille pienelle uhmikselle tulee selväksi että nyt on raja tullut vastaan ja että kuka se olikaan pomo. Todellakaan mun perään ei heitellä junilla (enää).

Vierailija

lapsi alkaa rajummin kokeilla rajojaan. Jos ei ole ennen 3 vuoden uhmaa koskaan rajoja asetettu, voi käytös olla aika kauheaa. Lapsi testaa vanhempiaan, onko heistä vanhemmiksi. Sääli, että osalla ei ole ja se ensimäinen, joka panee rajat, on poliisi.

Vierailija

Tavaroita on laitettu arestiin vaikka kuinka ja pari kertaa laitettu terassille hetkeksi miettimään. Ja kyllä, sukkasillaan kylmyyteen.

Tuntuu ettei auta mikään. Nauraa vain, kiljuu, potkii, riehuu, viskoo lelujaan ja tekee tahallista sotkua.Puhuu ihan koko ajan, aloittaa jonkin asian hokemisen erityisesti silloin kun me vanhemmat yritämme keskenämme keskustella jotain tärkeää. Hoidossa tönii ym. muita. Ihan sama pysyykö ite rauhallisena vai huutaako pää punaisena. Äidin kyyneleet näytti sentään tehoavan.

Välillä on niin ihana, viihtyy sylissä, hellii ja pussailee. Ja sitten taas alkaa...

Vierailija

Hyvä ehkä niin, ihanaa että muut pärjää ja jaksaa.

Huomaan että meillä tilanne nousee pintaan kun olen ärtynyt ja vihainen miehelle, silloin lapsetkin juoksee päin seiniä. Itsellä on myös voimaton olo silloin kun on väsynyt ja lapset käyttää tilannetta hyväkseen.

Nyt taas rauha maassa, kuopus nukkuu ja esikoinenkin käyttäytyy kun enkeli.

Hyvää joulua kaikille.

Vierailija

Sinä olet siis kasvattajana virheetön ja lapsesi vaan on mahdoton. Kyllä minä ainakin mietin aina mitä voisin itse tehdä paremmin. Ja jos jos lapsi on vaikea hän tarvitsee varmaan vielä enemmän syliä ja huomiota kuin ne muut lapset. Hyväksyn oman riittämättömyyteni ja yritän kerätä voimavaroja, että jaksaisin sen lapsen kanssa. Tottakai vanhempi väsyy sen vaikean lapsen kanssa, eikä aina toimi niin kuin pitäisi.

Lainaus:

Mistä näitä idiootteja sikiää? Kysyy se 6-vuotiaan ikuisen uhmaajan äiti, jonka muut lapset eivät ole yhtään vaikeita, vaikka samat rajat on olleet kaikilla. Lapset nyt vaan ovat kukin omanlaisensa, jotkut tosi rasittavia, jotkut eivät. Olenkin valmis kyseenalaistamaan kaikki nämä besserwisserit, jotka syyttävät hankalien lasten vanhempia kaikesta ja väitän, että lapset ovat juuri sellaisia, jollaisina syntyivät. Kasvatuksella voi ihan vähän siloitella pahimpia särmiä, mutta parhaimmillaankin vaikutus on marginaalinen.

Vierailija

koska aijemmin ei halunnut sylissä istua, nykyään tulee lelujen kanssa ja pyytää syliin ja leikkii siinä. Olen ottanut aina kun on pyytänyt.

ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat